fredag 8 januari 2016

Ceccarelli

Igår gjorde jag en trevlig bekantskap. Anders N hade lagt in beskrivning av en fin båt på sin blogg Sundetregatta (här). NEO 350, en ORCi båt klass C. Klassindelningen i ORCi har jag inte kläm på, men det är en snabb 35 fotsbåt. Sprillans ny, ännu ingen byggd så det finns förstås inga bilder på vågbildning. Efter lite spaning hittade jag bilder NEO 400 från 2014 också ritad av Ceccarelli. NEO 400 har seglat i två säsonger och det fanns flera fina bilder.
Med ovanligt smakfull för, knäcken inåt lite ovanför vattenlinjen ger skrovet en kraftfull känsla. Djup T-köl, djupt roder. Undrar om det rodret släpper när aktern rör sig i sidled (på samma sätt som Pianos nya roder uppträder)? Men 40-fotare kanske inte rör sig lika mycket som 31-fotare? Såvitt jag förstår är kölen monterad i trumma. Designmässigt en fin italiensk skapelse.

Vågbildning då? Släpp i aktern? Konvexa skrovlinjer fram? Med utgångspunkt från dom bilder jag hittat verkar NEO 400 ha nästan allt.

Lite trubbig fram, vattnet lyfter efter förstäven, en jämt utbredd våg. Jag har fått för mig att det är bra.
Liten vattenplog, men ingen grop under fötterna
Också tendens till både vattenplog fram och grop vid kölen
Här ser det bara mest ut att gå riktigt fort
Bogvattenlyftet vid förstäven igen
 Vattenplogen fram antyder att skrovet nog inte kan betraktas som slankt.

Hur ser det ut på undanvind? Hittade två riktigt tydliga bilder.
Fint släpp i aktern. Den trubbiga fören och det breda skrovet ger lite First 30 JK känsla. Stagsegel kanske vore nåt för Piano till sommaren?
Den stora våta ytan i aktern drar (pga friktionen) med sig sig vatten, syns som småvirvlar i vattenytan bakom akterspegeln. Dom stora virvlar som kommer bakom en båt med stor rocker saknas.
 I början skrev jag att NEO 400 har nästan allt. Vad saknas eller vad är fel? Faktiskt skulle jag vilja ha lite slankare skrov fram. NEO båtarna är ORCi optimerade, eller iallafall den ännu obyggda NEO 350. Du kanske invänder att om den är slankare klarar den inte att hävda sig i ORCi. Det är väl just det: för att hävda sig i ORCi måste man offra egenskaper nånstans. Och ur mitt perspektiv är dessutom 40 fot för stort. Tom 35 fot är för stort.

JPK 10.10 får fortsatt vara min favorit, men jag inser att man kan inte kan hålla fast vid en nu 5 år gammal konstruktion hur länge som helst.

11 kommentarer:

  1. Jeg synes jo nok at slanke både med slankt forskib hævdede sig ganske godt ved sidste ORC VM. Både den danske X37 (fok og kulmast)) og den spanske X37 (genua og alumast) gjorde det godt.....
    JPK 10.10 er fin, men måske mest i IRC ? Vi har jo en tendens til at synes at de både som klarer sig godt resultatmæssigt også er smukke. Jeg er ikke sikker på at IRC-resultater og kanal-vejr kan omsættes direkte til skandinavien. Men jeg synes om den (relative) kompromisløshed som kendetegner JPK-båden i deres lay-out.

    /SilverSurfer

    SvaraRadera
  2. Jag vet för lite om stora båtar (37 fot är stort för mig) för att kunna ha bra synpunkter på deras skrovutformning. Det som väckte mitt intresse för NEO 400 var dom raka linjerna i aktern (X-37 har utpräglad rocker). När jag sen började spana så ger förskeppet intrycket av plog. Iallafall när båten flyter horisontellt, bilderna på kryss med krängning ser bättre ut. Vi seglade i somras mot X-40 på Watski 123. Under den hårda undanvinden ost om Ven på hemvägen från Flakfort till Rungsted var vi tacksamma för att X-40 har så stor rocker, det betydde att dom bara seglade lite fortare än Piano och dessutom skapade den stora häckvåg som vi kunde hänga på.

    SvaraRadera
  3. Neo är fin och jag gillar också inredningslayouten på "The loft version" där de skippat förpik till förmån för bra övriga utrymmen.

    SvaraRadera
  4. Jag funderade på SilverSurfarens kommentar att Kanal-väder inte är samma ska som Skandinaviska förhållanden. Jag tänker så här: -Fartskillnaderna på kryss är ganska små mellan liknande båtar. Däremot kan man på undanvindarna, om båt och besättning har rätt förutsättningar, skapa stora avstånd. Under Kanal-förhållande med stora långa vågor där man kan surfa i timmar, blir detta mera tydligt. Har man således en båt som är platt och bred akter, som surfar bra så kan det göra stor skillnad i Kanalen eller Biscaya, men vara en total katastrof runt Saltholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken båt ger störst seglingsglädje? Det är i den frågan mina funderingar om skrovlinjer startar. Det fina med kappsegling är att man ger sig hän - oavsett vind, regn, kyla - man bara kör.Och det är då man också kan utsätta sig för riktigt hårt väder och får hissnande upplevelser. Eller lättvindssegling där ett smart vägval kan vara allt. Jag har seglat Saltholm Runt med Expressen och tagit 5 min på undanvinden från Dragör till Flakfort. I mellanväder och kryss är en rockerbåt som Corby 33 överlägsen (om jag får tro youtube-klippet, jag har inte seglat den båten själv). Men jag har seglat förbi X-362 med Piano, höll nästan jämn fart med X-40 på den hårda undanvinden efter rundningen av Pinhättan på Watski 123. Jag tror inte att aktern nödvändigtvis ska vara bred, tror mera på slanka linjer och absolut ingen eller åtminstone minimal rocker. Dessutom måste båten vara lätt.

      Radera
  5. Det är alltid kul när en liten båt slår en större på ren fart. Då har man ju gjort något bättre. De flesta båtarna i våra vatten släpar på en massa farthämmande inredning, tunga master etc. och är i ärlighetens namn inte mycket att jämföra med. Melges 24 är oslagbart den coolaste båten och är väl den som drar det mesta om man räknar andra i fot. Segla om den Anders och jag blir imponerad. ;-)
    Att optimera mot ingenting är ju en myt och sen segla i en regel som inte bedömer båtarna runt omkring så rätt som möjligt vet jag inte om det känns som en utmaning för mig.
    Vi måste skilja på två saker när vi säger ORC-optimering och det gäller mättalsoptimering och optimering mot mästerskapsseglingar. Tidigare klassindelningar på ORC-mästerskap var efter GPH-gränser(sammanvägd mättal) och de nuvarande efter kryssfart CDL.
    Neo 350 är en så snabb båt Ceccarelli Yacht Design kan göra med en bestämd kryssfart CDL<9.7. Om den sen seglar upp till sina mätvärden vet ingen förrän den är testad med en proffsbesättning.
    Jag tror inte heller på tung båt, breda häckar och stor våt yta. Funkar bara i engelska kanalen hårda vindar, hög sjö och med entalsregler som inte bedömer båtens styvhet korrekt.
    NEO 350 är ganska olik NEO 400 i sina dimensioner tycker jag. NEO 350 är slankare vilket egentligen skulle vara tvärtom eftersom NEO400 är längre.

    SvaraRadera
  6. Jag tar detta som en komplimang, Melges 24 mäter SRS sådär 1,27 mot Pianos 1,22. 2 minuter 30 sek per seglad timme - det fixar vi nog med nya stäven ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag minns rätt så seglade ni om oss på Kullaseglingen ett år och vi har 1.292 så det ska väl gå. :-)
      Hur mycket tror du förändringen av konkaviteten till konvext förskepp gör i fart? Motsvarar det ca 0,50m vattenlinjelängd?

      Radera
    2. Vi startade 10 min före och ni kom inte ikapp, men det berodde mest på lite privatvind och att vi gick åt rätt håll på kryssen efter rundningen av Svinbådan. Brukar bli bra när jag seglar med Peder och Henrik Edman. Tror det blir 0,3 m ökad fartgivande längd, motsvarar drygt en tiondels knop. Om jag nu inte gör påbyggnaden för klen.

      Radera
    3. Vi var väldigt nära vid fyren och vi kom aldrig förbi och vi seglade tokigt när vi valde att undvika ström vid land. Seglar man dumt hjälper inte 1.292.

      Tror det här är förklaring faktiskt:
      http://sundetregatta.blogspot.se/2009/12/segla-i-strom-en-riktig-julnot-att.html

      Radera
    4. Precis just så uppfattade vi det!

      Radera