lördag 9 januari 2016

Hyvlar vidare (4)

Hyvlingen av Divinycell fortsätter. Min rygg ska hålla många somrar till, så det blir max två timmar om dan, med många pauser för mätning och för att vila högerarmen.

SBsidan är nästan klar.
Fortfarande lite för mycket konvexitet nära mittlinjen, ungefär vid stegens högra ben och mellan garageportens fönster.
BBsidan innan hyveln släpps lös.
BBsidan en halvtimme senare. PUlimmet har inte täckt överallt, så divinycellrutor har flugit bort på några ställen.
Området utefter centrumlinjen bearbetar jag när BB sidan är helt klar. Här syns tydligt att det sista lagret divinycell hamnade för högt på SB sidan.
När jag lägger en linjal vertikalt från däckslinjen ner till det slipade området på SBsidan blir det mycket luft under. Det var utsvängda vertikala linjer upp mot däcket (flare) redan innan jag började, nu blir det ännu mer. Blir spännande att formge det så att det blir snyggt. En av ideerna från början (som jag skippade) var att begränsa påbyggnaden till nedre delen av fören, skulle sett ut som en märklig bulbstäv i så fall. Det kommer inte att bli någon kraftfull konvex form ovanför vattenlinjen (som NEO 400 i förra inlägget). Dragan och jag får slå våra kloka huvuden ihop om formen och Dragan får ta fram sina längsta spackelspadar. Och jag laddar långklotsarna.

Spackel ja. NM spackel 206 lätt, som vi använde för att limma på det första divinycellagret har densitet 1,36 kg/dm3. Plastic Padding PP 100 har jag jobbat med tidigare, är extremt lättarbetat och dammar som sjutton. Har försökt hitta uppgifter om densitet för PP100. Nån som vet? Fast det är ju ganska enkelt att ta reda på själv. Ungefär som 1sta laborationen i Fysik i gymnasiet.

När jag beställde min Hansson 31 av Lars Bjerge i Älvenäs var en av instruktionerna att däcket skulle vara så slätt på undersidan att det inte behövdes någon innerliner. Lars tog detta på allvar och jag blev förbluffad över resultatet. Jag kontaktade honom för några dagar sedan och fick all information. Ett blått polyesterspackel från NORPOL, beteckning Fi-177. Marknadsförs av Reichhold och säljs i Sverige av VELOX i Mölndal. Nej, det här är ingen kommersiell reklam. Bara en ren upplysning till er som letar bra produkter till båtfix. Telefon till VELOX är 031 746 44 40.
Svårläst? Klicka på bilden så blir den större!
Fi-177 är alltså ett polyesterspackel och avsett för att limma eller fylla ut kärnmaterial till sandwichlaminat. Känns som att jag borde börjat med det spacklet och skippat omvägen över epoxy och polyuretanlim. Lars använde Fi-177 när han jämnade till däckets undersida. Jag slipade i spacklingen när vi passade in teaklisterna till ruffluckat, precis lagom lättarbetetat. Mikroballonger som fyllmedel. Enligt det tekniska databladet är densiteten 0,45 kg/dm3, divinycellens densitet är 0,08 kg/dm3. Klart tyngre spackel än divinycell alltså, men lätt för att vara spackel.

Köpte en 20 liters burk, klart billigare per liter än NM 206 eller PP 100. Duger med vilken polyesterhärdare som helst. Nästa steg blir att spackla divinycellytan slät, fylla igen urrivningar och sen modellera fram skrovformen över vattnet. Därefter laminerar vi ytan som förstärkning.
Hur har han tänkt göra med förstäven?
Förstäven blir också ett spännande designprojekt. Vill gärna ha rundad stäv i och under vattenytan, förstävens bredd nedtill i bilden ovan är ca 50 mm (inklusive dom två lagren divinycell). Radie nedtill och den gamla platta (avhuggna) stäven upptill blir inte snyggt. Som en bedagad boxare med intryckt näsa.
Den platta förstäven på skrov #26, som nu är skrotad. Pianos förstäv har samma stuk.

Jag får göra lite designstudier i mitt CAD program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar