måndag 25 januari 2016

Slipar och spacklar vidare

Dimman ligger tjock i norra Öresund. Mistluren från Svinbådans fyr brölar. Om någon dag får vi 10 grader plus utomhus. Hönsen blir glada, dom sprätter omkring i trädgården och är redan vårystra!

På tal om dimma - när jag häromdan - som alltid - googlebläddrade fram intressanta bilder på segelbåtar dök ett foto upp från VOR 2002, taget alldeles efter starten från Kapstaden.

Strömningen från övertryckssida (lovart) till undertrycksida (lä) över storseglets fathead skapar virvlar som precis fångas upp av dimman.

När jag slipade båten i förmiddags kom flera samtal mitt i alltihop. Bara trevligt när folk ringer.

" .. Hej Anners (från Norge alltså). Håller du på och ödelägger skrovet till din Hansson 31? Båten kommer ju att gå långsammare på kryssen, vitsen med det smala konkava förskeppet är ju att flytta bak bogvågen. Nu flyttar du ju fram den! ..."

Jamen .. svarar jag. Om jag flyttar fram bogvågen ökar väl farten? Då måste jag ju segla fortare för att bogvågen precis ska träffa aktern?

Vi var inte helt eniga i detta. Arild kanske kommer till Gotland Runt och seglar en Open 60 i shorthandedklassen. Hinner du dit efter Bohusracet undrar jag? Det är ju bara 12 timmar mellan Fröknas normala målgångstid på Bohusracet (vid 18 på lördagskvällen) och starten på ÅFOR? Det fixar han nog. Anders Dahlsjö klarade det 2014.

För er som undrar vem Arild är: Anne och Arild Heldal från Norge seglar Hansson 31 Frökna shorthanded sedan många år. Dom är invalda i Bohusracet Hall of Fame efter sina extraordinära framgångar där. En totalseger och alltid först i klass 2. 2011 plankade jag Anne och Arilds beskrivning av Bohusracet då inlagt som kommentar på BLUR (förlåt Peter) det året dom vann totalt. Du hittar beskrivningen (här).

Tillbaka till Piano. Igår hittade jag en fin videosnutt om att lägga på nytt däcksmönster. Gustaf Morin får hjälp (här) av Anders Almen på Gåshaga Båtvarv. Det mest intressanta just nu var tillsatsen av Aerosil (silica) för att göra gelcoaten mer tixotrop. Ska stå över natten för att konsistensen ska bli rätt. I fredags blandade jag i mer silica i spacklet Fi-177. Första försöket att spackla med det som det var resulterade i att spacklet rann ur hål och springor på vertikala ytor. Inblandningen av silica i fredags gav ett spackel som inte rann, men som var ganska grynigt. Nu har det stått över helgen.

Slipade bort ryggar och stora ojämnheter med Mirkamaskinen. Drog lite långklots (det funkar) och blandade till spackel. Frågade Dragan om han ville prova konsistensen, han kastade ett getöga och konstaterade "jag ser att det är bra nu". Fyllde igen resterande hål och springor och provade bredspackling. Lite trögt, blir bättre när vårvärmen kommer (på onsdag). Värmefläkten gick under pressenningen för att kicka igång härdningen.

Ritade vertikaler 170 mm från centerlinjen på båda sidor
Skiljer 2 mm i breddmåttet vid det utritade spantet (vertikalen på SBsidan ligger 5 mm lägre), SB sidan är lite fylligare, BBsidan ska byggas på.
Skrovet har ordentlig flare i förskeppet (konkava vertikaler).
Färdigspacklat för idag.

Börjar bli lite studs i förstäven!
 En slipning/spackling till och avslutning med slipning, sen är det dags för ett lager glasfiber.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar