torsdag 14 januari 2016

Spackel

Tre tag med slipklotsen i morse, sen är det dags att spackla.

Schenker kom med en 20 liters fjäderlätt förpackning, plus vinylester och härdare för lamineringen som ska göras så småningom. Åkte till Biltema och köpte härdare för polyester (ska fungera till Fi-177 enligt expertisen - till vinylestern krävs speciell härdare). Tog mig till Dragans verkstad. Där är nu ca 12 grader, jag jobbar gärna med tunna handskar för att hålla fingrarna varma. Inspekterade all slipad divinycell, hämtade minsta slipklotsen och drog dom tre sliptagen. Blandade till 145 g spackel med 2% härdare. Enligt databladet är geltiden 45 min med 1,5% härdare och 20 grader. Betydligt längre geltid än vanlig Plastic Padding alltså. Hoppas att det har härdat tills i morgon.
Dragan har slitit sig från bokföringen och känner på spacklingen.
Min tidigare erfarenhet av spackling med epoxy + mikroballonger är att det rinner. Går inte att spackla på vertikala ytor. Lite fibertillsats till den blandningen gör det lagom tixotropt.

Polyesterspacklet har samma egenskap, dvs det rinner. Sakta men säkert rinner det ur hål efter urrivna divinycellrutor. Inte alls bra eftersom vi planerar att formspackla efter lamineringen. Jag ser fram emot diskussioner med Velox i morgon bitti. Det kanske är så att det räcker med att spacklet blir lite kallare för att bli lagom trögflytande, det får stå kvar i verkstan i natt.

Spinnakerbommarna från Ceilidh kommer om en vecka. Sen ska jag hitta en smart transport för dom som ska till Motala/Nyköping/Stockholm.  Leveransen till Göteborg går i slutet av nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. Om Du har problem med att spacklet rinner kan Du blanda i lite silica (kiselpulver). Finns att köpa hos exempelvis Hjertmans i West System-sortimentet. Reichholds Fi 177 är ju polyester och microballonger. Precis som när Du blandar epoxi och microballonger så är det inget iblandat som förändrar viskositeten hos polyestern i sig. Därför rinner den på vertikala ytor om härdtiden är lång. Med lite silica iblandat ändras hartsens viskositet, så då är det lätt att fixa en blandning som inte rinner! Obs: blandas i före härdartillsats och bör blandas ordentligt!
    Ha det gott
    Thomas

    SvaraRadera
  2. jag brukar använda Microlight där det inte belastas. Blandas tillräckligt med Microlight så rinner det inte heller. I så fall jobbar jag dock med epoxi.

    SvaraRadera