I rubriken står också SRS 2012, helt enkelt för att analysen är gjord på mätbreven från förra året. Jag hade dom samlade i min dator.
Först en bildintroduktion:
Rolf "Plåt" Erixon i SWE 257 Gazell, vann skärgårdkryssarpokalen 2010, 2011 och 2012. Foto: Johan Granath |
Variationen mellan båtarna är stor och det är därför en analys av SRS mättalen kan avslöja mer om regeln än tidigare analyser som gjorts för plastbåtar med likadana skrov. Som ett mantra upprepar jag att jag inte har någon information alls om hur formeln för mättalsberäkningen ser ur. Mina SRS analyser är mer som en kul grej så här i väntan på den vår som aldrig kommer. Riktig torrsegling för SRSnördar alltså, Peter G på Blur kallar det excelsegling. Varför inte?
Följande mätbrev ingår i analysen:
Mätbrev # | E4091 | E4096 | E4382 | E4507 | E4610 | E4632 | E4638 |
Båtnamn | Paloma | ? | Finikette | So Long | Ida | Ejfi 2 | Gazell |
L öa [m] | 12,48 | 12,34 | 11,76 | 11,52 | 12,58 | 12,13 | 12,44 |
Bredd B [m] | 2,03 | 2,19 | 2,01 | 1,95 | 2,38 | 2,37 | 2,08 |
Djup D [m] | 1,50 | 1,35 | 1,29 | 1,32 | 1,42 | 1,44 | 1,32 |
Stor [m2] | 19,98 | 18,74 | 18,81 | 19,41 | 19,95 | 23,94 | 19,51 |
Fock [m2] | 19,03 | 15,21 | 6,77 | 17,24 | 14,47 | 17,23 | 18,55 |
Kryssarea [m2] | 39,01 | 33,95 | 25,58 | 36,65 | 34,42 | 41,17 | 38,06 |
Spinnaker [m2] | 70,52 | 57,82 | 46,67 | 85,50 | 53,30 | 61,67 | 56,80 |
Kölvikt [ton] | 1,00 | 0,80 | 1,10 | 1,00 | 1,15 | 1,16 | 1,00 |
Depl [ton] | 2,30 | 2,17 | 1,91 | 2,07 | 2,25 | 2,30 | 2,20 |
Av dom sju båtarna deltog fyra i seglingarna om skärgårdkryssarpokalen 2012:
Gazell vann, Paloma kom på åttonde plats, So Long 12:a och Ejfi 2 14:de. 17 båtar seglade om skärgårdskryssarpokalen, av dom hade endast 4 tagit ut mätbrev.
På samma sätt som tidigare plottar jag SRS-mättal mot Segelarea/Deplacement upphöjt i 2/3. Både mättal med och utan undanvindssegel är med. Till skillnad mot tidigare så är segelarean vid segling med undanvindssegel beräknad som medelvärdet av [stor+fock(genua)] och [stor+spinnaker].
Diagrammet blir såhär:
Diagram 1 |
Paloma på Lidingö Runt för några år sedan. Foto: Johan Granath |
Diagram 2 |
Hur kan det rätande momentet beräknas med utgångspunkt från de data som finns i mätbrevet? Också här har jag resonerat lite fysikaliskt och lekt med siffrorna. Faktorer som påverkar det rätande borde vara kölvikt, deplacement, djupgående och skrovbredd. Ett ganska bra mått verkar vara:
Kölvikt*(Bredd/2+Djup/4). Man kan säkert pröva sig fram till ännu bättre mått, som ni ser är deplacementet inte med i det här uttrycket. Rent fysikaliskt borde det vara det men de varianter jag provat, tex Kölvikt*Djup/4 + Deplacement*Bredd/2 stämmer sämre.
För att komma vidare har jag läst av SRS-mättalen i diagram nr 2 ovan vid SA/Depl^(2/3) = 27 och sen plottat de relativa skillnaderna mellan mättalen som funktion av rätande momentet. Så här blir det:
Diagram 3 |
Slutsatser:
Först den vilda gissningen att regeln har ett beräkningsmässigt maxvärde för spinnakern = 3*storseglets area.
För det andra att rätande momentet = kölvikt*(bredd/2+Djup/4) eller variant av detta ingår som korrektionsfaktor vid beräkning av A22:ornas mättal.
Fortfarande verkar metoden att separat ta hänsyn till segelarea och deplacement förhållandet fungera bra.
Kan man med utgångspunkt från den här analysen uttala sig om det vore rimligt med samma SRS mättal för alla A22:or?
Efter att jag skrev det här inlägget igårkväll och la ut det några minuter över tolv, har Blur (här) lagt ut länken hit med anmärkningen att det här inlägget är ett möjligt aprilskämt. Jag är övertygad om att dom flesta A22 seglarna tycker att SRS och A22:or är ett ordentligt aprilskämt. Oavsett när på året man för det på tal. Båtar som seglar scratch normalt blir påtvingade olika mättal. Jag ser också det skämtsamma i kopplingen, samtidigt som jag ser nyttan av SRS och vad regeln betyder för svensk kappsegling med det disparata båtinnehav som kommer till kappseglingarna. SRS är min möjlighet att kappsegla helt enkelt. Köp en annan båt, köp entyp - javisst, men bor man vid södra Kategatt långt från skärgårdarna, så får jag segla mot dom som finns här. Flytta till skärgården är ett annat alternativ, men det kortet behåller jag till senare.
Nu till frågan om alla A22:or ska ha samma SRS mättal. Det hade säkert funkat om de nya plastbåtarna var ritade med i hvdsak samma huvudmått som den gamla flottan med en bredd på ca 2 meter. Tittar man på diagrammet 3 ovan och tänker bort de två plastbåtarna (punkterna upp t.h.) så hamnar mättalen som en mycket snäv hagelsvärm. För dom båtarna skulle det funka. Vad gör man med dom nya båtarna? Med större rätande moment än de övriga? Sanningen är väl att de teorier och modeller som finns för att beskriva prestanda hos segelbåtar faktiskt inte fungerar särskilt bra när det gäller så långsmala båtar som A22:or. Man vinner knappast nåt på att öka bredden från ca 2 till 2,35 m. Modeller som anger breddens inverkan och fartökning pga ökat rätande moment håller inte.
För flera år sedan seglades VM för 6mR (sexor alltså) i Sandhamn. Tord Sunden var med i sin nybyggda träbåt (ett riktigt snabbhafsbygge i ribbkravell som inte såg ut nåt vidare på insidan). En halv meter bredare än alla andra. Spikade första seglingen men sen var det stopp. Att bredda en sexa var helt enkelt ingen hit. Samma fenomen?
Till slut: Skärgårdskryssare är nog rätt beteckning på A22:orna. Tänk er själva 1,3 - 1,5 m djupgående, 5 meter båt framför kölen med en fint fallande stäv som gör att man kan gå iland utan akrobatiska övningar vid varenda skärgårdsklippa som finns. Finns dom med ståhöjd?
Nu får vintern ge sig!
A-22 är väl vackra båtar.
SvaraRaderaHur fungerar det att segla en sådan utan backstag?
Kan någon som läser Pianobloggen förklara det.
Kul att du tog en titt på A22:an, synd att alla A22:or inte är angivna som A22:or i mätbrevet. Finns några till som ni hittar under SK22 och Tiger22.
SvaraRaderaE4632 är troligen felaktigt eftersom Längden på båten verkar ha blivit inskrivet på P för storseglet, till följd av det är storseglet betydligt större än övrigas.
Vill nog påstå att samma båt seglar med backstag, men det finns några som envisas att segla utan backstag (tiger 22:or med mätbrev).
Såvitt jag vet har man för A22, SK22 samt Tiger22 (när man fick veta att det också var en A22) bedömt båten snabbare än vad formel ger. Bedömning är en del av SRS.
Att segla utan backstag är väldigt bekvämt och inte särskilt hämmande för farten, naturligtvis bör man ha svepta spridare.
Med vänlig hälsning
Svenne
Jag håller med, storseglet för Ejfi 2, E4632 är troligtvis för stort. Om jag lägger in en mer normal stor med area 19,5 m2 minskar mättalet med 1 pinne. I diagram 1 och 2 kommer linjen för E4632 att förskjutas neråt t.v. men avståndet till de övriga linjerna bibehålls. Alla slutsatser och hela analysen blir oförändrade, detta beror på att segelarean och deplacementet (frånsett korrektionen för rätande moment) behandlas separat och att variationer i både deplacement och areor endast innebär att linjen förskjuts uppåt eller neråt utefter sig själv.
SvaraRadera