fredag 29 mars 2013

X332 - SRS 2013

Peter Kross har sammanställt och skickat mig data från SRS 2013 mätbrev för X332. Med hans tillstånd har det nu blivit ett blogginlägg. Bilden av hur SRS 2013 mättalen påverkas av verifierat mätbrev och att standardbåtens mättal liger lite högre än mättal för mätbrevsbåtarna förstärks. Analysen är gjord på samma sätt som tidigare i den här bloggen, dvs SRS mättalen plottas i ett diagram mot segelarea/deplacementet upphöjt i 2/3. Båtarna har inte exakt samma deplacement och segelareor. Genom att baka ihop segelarea och deplacement på det här sättet blir resultatet mer lättöverskådligt.

I analysen ingår följande mätbrev:


Fem av de sju mätbrevsbåtarna har verifierade mätbrev. Förutom mätbrevsbåtarna ingår också tabellbåten (standardbåten). Tabellbåten anger 3 försegel och två spinnakrar. Såvitt jag förstår innebär det att mätbrevsbåtarna kan ha lika många segel utan tillägg på mättalet. Ingen av båtarna har gennaker. Alla har Al-mast med stål-rod i stående riggen och samma köl.

Sammanställningen av mättal som funktion av segelarea - deplacement upphöjt i 2/3 ser ut så här.


Mätbrevsnumren är sorterade uppifrån i samma ordning som linjerna visas i diagrammet.
Längst ner i diagrammet är linjerna för de fem båtar med verifierade mätbrev ihopklumpade. De två båtarna som inte har verifierade mätbrev - E4938 och E-4496 - hamnar lite högre och standardbåten högst.

Efter att jag fick resultaten av Peter Kross har jag lusläst mätbreven för att förstå vad som skiljer de inte verifierade E4938 och E4496 och som kan motivera att det ska skilja en halv pinne (=0,005) mellan dom. Men på detta går jag bet. Jag hittar inte någon information i mätbreven som jag bedömer skulle kunna vara förklaringen. Detta får bli en fråga till er som läser detta. Varför har E4496 högre mättal än E4938?

Standardbåten ligger högre än mätbrevsbåtarna. Alla tidigare analyser jag gjort visar samma sak.

I höstas kom ett upprop på BLUR om att bilda en X332 klubb: (här). En av dom frågor som kom upp i kommentarsdiskussionenra var möjligheten att segla scratch. Talar den här analysen för att det är möjligt? Ja - det tycker jag. Spridningen mellan båtarna med verifierade mätbrev är extremt liten. Segla med  SRS 1,233, ett ganska bra medelvärde för båtarna med verifierade mätbrev. Två av båtarna saknar max-genua, för dom kan scratchsegling i lättvind vara mindre kul. Men hela principen med scratchsegling när man har så lika båtar är desto mer tilltalande.

4 kommentarer:

  1. Kanske olika uppgift ang. deplacement.

    Ex.

    Vägning med våg och mätman = säker uppgift.

    Kranförarens bror som lyft båtar i 40 år sa att han visste hur mycket en såndär Norlinbåt väger. = Mycket osäker uppgift.

    Jag har inte vägt båten, men min båt är identisk med N.N s båt och den väger osv. = Osäker uppgift.


    SvaraRadera
  2. Mätbrevsbåtarna värderas både utifrån segelarea och antal segel ombord. Har man färre segel men samma maxstorlek så kan mättalet bli någon tusendel lägre. Taktiskt kan man utnyttja det och minska antalet försegel från 3 till 2. Sen har man med G1 och G2 ombord under lättare vindar. När det blåser mer så lägger man iland G1 och har G2 och G3 ombord (eller motsvarande fockar...).

    SvaraRadera
  3. eller så går man steget längre och har G1 i mätbrev och väljer G2 eller G3 för dagen och lämnar de andra i land... kombination med rulle skulle vara riktigt intressant då.

    Nja, antal segel bodre inte ge sådan stor skillnad i fall E4938 och E4496. Sen vet jag ej om det utgör så mycket. initialt var det ju att man fick inget påslag förrän man gick över det som är tillåten för standardbåtarna. Kanske ändrad men det har jag inte fått känna av i mitt mätbrev.

    hur vikten värderas kan vara intressant men jag tror nog inte på det. Vilken vikt ska SRS-TK går efter? de måste ju utgår ifrån vikten som anges. Resten ligger på båtägarens ansvar. Med andra ord borde båtägaren lägga på lite säkerhet om det finns osäkerhet annars blir det ju fusk (segla med båt som väger mindre än angivet i mätbrev).

    SvaraRadera
  4. Jag fick förövrigt nytt respittal. det blev en sänkning med 0,007. Då ingick byte från genua (150%) till fock (104%), minskning antal försegel från 2 st till en (har ej rulle dock). dessutom byggde jag in el-installation och har nu även batteri i utructningslistan.

    SvaraRadera