- Hej Anders,
Utan backstag är OK. Benke P på 356 Cirdan kör utan. Hans framgångar eller 
icke framgångar på banan har mest med motivation och gastar att göra (som i dom 
flesta fall....). Han har byggt båten själv, seglar den ännu, vann 1991 (tror 
jag) och var trea senast 2005. Går bra på diverse SRS seglingar (tvåa på Gran 
Prix för några år sen).
Det finns ju en fördel på undanvind att kunna tippa fram masten som på en 
stare. Samtidigt så vinner du enkelhet i boathandling i slag, kryssar, 
rundningar osv.
|  | 
| Cirdan - A22 SWE 356, skärgårdskryssarpokalen i Nynäshamn 2012. Foto Allan Förberg | 
Rutin är avgörande för att få fart på en A22. Plus bra team och gastar. 
Under förutsättning att du har en grundbåt och prylar som kan hävda sig.
Ang SRS för A22. Så tycker jag personligen att alla A22:or byggda efter 
1933 borde ha samma SRS tal vilket i så fall bygger på att A22:orna som kör SRS 
har samma ställ som på SM/Kryssarepokalen.
I dagsläget kan en A22 sätta upp spinnfallet typ två meter (kommer inte 
ihåg om vi kan topphissa) utan att det straffas i SRS, men det är otillåtet 
under mästerskap.
Många vill förstås leka och optimera under SRS (inte minst Torkel som jag 
seglar med (Paloma - min anmärkning) - han utvecklar stötdämpare på Öhlins Racing på jobbet och gillar 
förstås själva mek- och beräkningsfasen i det hela). 
A22:an och andra 
konstruktionsklasser inbjuder till mekande av allt från rigg (med eller utan 
backstag), segelplan (flytta J-mått), balans (flytta/lätta köl) och hej och hå. 
Dom båtar som går absolut bäst på SM har gjort hela den resan. Plus bra gubbar 
och gummor ombord. Ger man dom SRS reglerna så blir det några vakna nätter under 
vinterhalvåret. Ungefär som Torkel lånade en beggad J80 
gennaker som vi skulle ha på senaste Datacom Cup. Det straffade typ 0.08 i SRS 
samtidigt som det är ett bra vapen i halvvind/slör i lätta vindar. Men vad 
hjälper det när vi tjuvstartar i typ nollvind och reglerna var att man 
var tvungen att runda startflaggen vid omstart, inte bara ducka tillbaka under 
linjen. Ridå!
|  | 
| Paloma A22 SWE 288, skärgårdskryssarpokalen i Nynäshamn 2012. Foto Allan Förberg. | 
Här kommer en bild. Alltså J80 gennaker 
hissad två meter över SK regelns hisspunkt för spinn. Paloma spinn är på ca 85 
kvm och den här på 55 kanske 60 tror jag.
Den var kul att segla med men jag sa till Torkel att han fick bestämma det 
var ok att trimma i över 5 m/s ganska brant segling eftersom det är hans som får 
leka med popnittången sen..... Jag ville inte rycka ner riggen utan tillåtelse 
av skipper.
|  | 
| Paloma bryggseglar med J80 gennaker. Foto Allan Förberg. | 
/allan
Allan skickade också en youtubelänk med bildspel från Skärgårdskryssarpokalen 2003 - 2011. För er som vill frossa i 14 minuter med bilder på A22:or.
 
 
Okay man sätter på ett fiolstag istället.
SvaraRaderaI SRS görs ingen skillnad på fiol och backstag.
Frågan är med andra ord obesvarad.