- Hej Anders,
Utan backstag är OK. Benke P på 356 Cirdan kör utan. Hans framgångar eller
icke framgångar på banan har mest med motivation och gastar att göra (som i dom
flesta fall....). Han har byggt båten själv, seglar den ännu, vann 1991 (tror
jag) och var trea senast 2005. Går bra på diverse SRS seglingar (tvåa på Gran
Prix för några år sen).
Det finns ju en fördel på undanvind att kunna tippa fram masten som på en
stare. Samtidigt så vinner du enkelhet i boathandling i slag, kryssar,
rundningar osv.
Cirdan - A22 SWE 356, skärgårdskryssarpokalen i Nynäshamn 2012. Foto Allan Förberg |
Rutin är avgörande för att få fart på en A22. Plus bra team och gastar.
Under förutsättning att du har en grundbåt och prylar som kan hävda sig.
Ang SRS för A22. Så tycker jag personligen att alla A22:or byggda efter
1933 borde ha samma SRS tal vilket i så fall bygger på att A22:orna som kör SRS
har samma ställ som på SM/Kryssarepokalen.
I dagsläget kan en A22 sätta upp spinnfallet typ två meter (kommer inte
ihåg om vi kan topphissa) utan att det straffas i SRS, men det är otillåtet
under mästerskap.
Många vill förstås leka och optimera under SRS (inte minst Torkel som jag
seglar med (Paloma - min anmärkning) - han utvecklar stötdämpare på Öhlins Racing på jobbet och gillar
förstås själva mek- och beräkningsfasen i det hela).
A22:an och andra
konstruktionsklasser inbjuder till mekande av allt från rigg (med eller utan
backstag), segelplan (flytta J-mått), balans (flytta/lätta köl) och hej och hå.
Dom båtar som går absolut bäst på SM har gjort hela den resan. Plus bra gubbar
och gummor ombord. Ger man dom SRS reglerna så blir det några vakna nätter under
vinterhalvåret. Ungefär som Torkel lånade en beggad J80
gennaker som vi skulle ha på senaste Datacom Cup. Det straffade typ 0.08 i SRS
samtidigt som det är ett bra vapen i halvvind/slör i lätta vindar. Men vad
hjälper det när vi tjuvstartar i typ nollvind och reglerna var att man
var tvungen att runda startflaggen vid omstart, inte bara ducka tillbaka under
linjen. Ridå!
Paloma A22 SWE 288, skärgårdskryssarpokalen i Nynäshamn 2012. Foto Allan Förberg. |
Här kommer en bild. Alltså J80 gennaker
hissad två meter över SK regelns hisspunkt för spinn. Paloma spinn är på ca 85
kvm och den här på 55 kanske 60 tror jag.
Den var kul att segla med men jag sa till Torkel att han fick bestämma det
var ok att trimma i över 5 m/s ganska brant segling eftersom det är hans som får
leka med popnittången sen..... Jag ville inte rycka ner riggen utan tillåtelse
av skipper.
Paloma bryggseglar med J80 gennaker. Foto Allan Förberg. |
/allan
Allan skickade också en youtubelänk med bildspel från Skärgårdskryssarpokalen 2003 - 2011. För er som vill frossa i 14 minuter med bilder på A22:or.
Okay man sätter på ett fiolstag istället.
SvaraRaderaI SRS görs ingen skillnad på fiol och backstag.
Frågan är med andra ord obesvarad.