tisdag 23 april 2013

Bosses RJS - 64 dagar till start ÅF Ocean Race

Det drar ihop sig. Våren har kommit, vi som fortfarande har båtarna på land undrar varför jag inte gjorde allt när det ännu var gott om tid.

Utom Bosse Fransson förstås. Har har hållt ångan uppe hela vintern och det närmar sig.

Den 22 april. Foto: Bosse.
"Hej Anders.

Allt väl? Hur har det gått med ditt däck?

Jag knogar vidare, tyvärr så går tiden så fort så här års. Har fått göra lite avkall på finishen vad gäller sista lagret färg, får duga med två lager färg och ingen mellanslipning.

Lagt fyra lager böldspärr så nu är det slipning med 400 papper innan botten målning med ett par lager VC17. Kör sedan med våtslippapper med 1000 korn. Använder Abralon med kardborre, passar till min Rotoflex 150 från Festo.

Sjösättning i mitten på maj..

Hls Bosse"


Abralon är en produkt från Mirka (jag har nämt dom tidigare i den här bloggen), ett finskt företag som tillverkar riktigt bra slipmaterial. Nätbaserade (äkta nät alltså, inget webaserat) hittar du (här) och Abralon (vävbaserad) hittar du (här).
Hur går det med Pianos däck? Däcket såg inget vidare ut, jag köpte en Metabo lackfräs (som en överhandsfräs med 75 mm fräshuvud och fräsdjup inställbart mellan 0,1 - 0,3 mm). Slipade bort 7 kg (Oops! Hur går det med mitt verifierade mätbrev nu då?) däcksmönster (utsuget kopplat till dammsugaren - påsen vägde 7 kg när vi var klara). Thomas på Öresunds Marin tog över och nu har Piano ett smakfullt rollerstöpplat däcksmönster. Sen fortsatte vi med att vaxa 2 gånger, slipa lätt - lätt och sen är det dags att gnida. Alla gropar väl fyllda med vax så att det går att hålla däcket rent.
En person som ville mig väl tänkte att nu ska jag hjälpa till så att Piano kommer i sjön så snabbt som möjligt. Tog fram slipmaskinen och slipade bort all bottenfärg (så slipper Anders det)! Den mödosamt 1000 papperpolerade VC17 som det tagit mig två år att bygga upp. Så nu tar det en vecka till innan sjösättning. Hoppas få igång båten till North Sail Trim Cup i Lomma om drygt två veckor.

Näsan över vattnet? Ny bottenfärg iallafall - VC17 med blått lock har kommit tillbaka. Undrar hur mycket koppar det är i den numera?
Här kommer en bild till. Ska man segla Bohusracet så gäller det att ha koll på strömmen när man seglar på havet. Och då hjälper det mycket att veta sin fart genom vattnet och över grund. All information kommer att hamna i Raymarine e7:an, undrar om man kan få den att räkna ut strömmen?
En 51 mm hålborr, en 75 mm lackfräs, en pansarfil, slippapper, en tub Sikaflex, en burk Biltema epoxifiller och vips har man ett hål för den kombinerade lod/logg givaren. Det är möjligt att paddelhjulet ska sticka ut lite mer utanför skrovet (så att det kommer utanför strömningsgränsskiktet?). Men då bromsar plattan? Flushmonterng fungerade bra på Expressen, hoppas det funkar här med. Får öka kalibreringsfaktorn lite mer bara.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Med risk för att verka dum ..Måste bara fråga!
    Bosse skriver "Kör sedan med våtslippapper med 1000 korn. Använder Abralon med kardborre, passar till min Rotoflex 150 från Festo".

    Vattenslipa med maskin? Tål en Rotoflex vatten? Eller hur lyckas man våtslipa med maskin?

    MVH
    Magnus

    SvaraRadera
  2. Vattenslipa med maskin går bra, det gäller att anpassa mängden vatten så att det inte rinner över maskinen.

    SvaraRadera