torsdag 4 april 2013

Bosses RJS - 83 dagar till start ÅF Ocean Race

Efter den fullständiga anstormning till den här bloggen och inlägget om SRS för A22 (Blur-effekten) inser jag att man inte kan presentera vad som helst 1sta april. Det kanske är så - vad man än presenterar den dan tas det inte på allvar. Dom mer rutinerade bloggarna Sundetregatta, Segel och Paddel och Blur hade förstås bara tänkvärda överdrifter 1sta april. Men inlägget om SRS för A22 var faktiskt inte mer skämt än något annat jag skrivit om SRS. Jag la ut det några minuter över midnatt.

Bosses RJS är definitivt inget skämt. Bara ett fantastiskt projekt. Långklotsslipningen klar, snart dags för grundsprutning, BB sidan är lika fin. Efter den tidigare köl- och rodermodifieringen ökade SRS från 1,05 (standard RJ85) till 1,11 med code zero. 1,14 tror jag det blir med nya förskeppet, Bosse är orolig för att SRS TK kommer att klassa RJS som skärgårdskryssare. Det tror jag inte, men bollar frågan vidare till Sk22 klubben: såhär skulle väl en modern skärgårdskryssare kunna se ut. Fast förstås, fenköl och separat roder får man ju inte ha i den klassen. Och 2 m djupgående är inte skärgårdsvänligt.

RJ85 i orginal är mycket ihopsnörd i förskeppslinjerna, så det har inte varit något problem att tura in den nya delen. Från tangeringen till orginalskrovet är linjerna helt raka i förskeppet ovanför det mjuka slaget i vattenytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar