onsdag 30 juli 2014

Raymarine e7 igen

För någar dagar sedan skrev jag om mina problem med e7 plottern (här). Fart över grund och kurs över grund, FÖG och KÖG, visar inte stabila värden. Problemet kom i år efter byte av plottern (pga vajsing med touchskärmen) och uppgradering av programvaran. 2012 och 2013 upplevde jag inte alls samma problem. Min omedelbara misstanke var att differentialmottagningen inte fungerade OK.  Men kommentarerna efter mitt förra inlägg visar att problemet sannolikt inte har med det att göra.
Jag är inte ensam om att uppleva instabila värden på FÖG och KÖG i e7:an. Det finns många kommentarer och frågor till Raymarinesupporten om detta.
De fakta jag har fått fram är att mjukvaran ändrats så att KÖG och FÖG beräkningarna baseras på en GPS signal som skickas med frekvensen 5 Hz efter att tidigare ha varit 1 Hz. Den svenska Raymarinsupporten är starkt medvetna om problemet och har gett mig några råd:
1. Först och främst ladda ner den senaste programvaran 10.41
2. Koppla bort differentialsignalen helt och hållet.
3. Ställ filtret på maximal dämpning (det märkliga är att jag fått diametralt olika besked om detta, ena gången att filtret skulle ställas på "low" andra gången att det skulle ställas på "high")

Jag har gjort allt detta, men det hjälper inte. Provat med filtret i både "low" och "high" läge. FÖG varierar mellan 0,1 och 2,0 knop, vid ett tillfälle tom 3 knop när båten ligger still vid kaj.

I kommentarer efter mitt förra inlägg om e7:an fick jag rådet att ansluta en extern GPS antenn istället för den som finns inbyggd. Jag tog upp detta alternativ med Raymarine supporten. Dom bekräftade att detta skulle stabilisera signalen. Av det enkla skälet att den externa antennen har signalfrekvensen 1 Hz, dvs precis som i de tidigare programversionerna till e7:an. Jag frågade upporten om det är något valalternativ på gång som gör att man kan välja frekvensen. Trots allt verkar 1 Hz bättre än 5 Hz. "Vi är på dom om detta" fick jag till svar. Det förefaller som om problemet är universiellt, jag har hittat diskussioner i Raymarinforum både i Australien och i Sverige om detta. Jag hoppas på en snar ny programversion och får tills vidare klara mig utan FÖG och möjlighet att utvärdera ström från e7:an. Får använda Seapilot i paddan så länge.

Ytterligare en tanke har slagit mig: kan kolfibermasten vara en störningskälla för GPS signalen? Men isåfall borde de instabila värdena på FÖG och KÖG har funnits från början. Och borde väl också störa GPS signalen i paddan?


5 kommentarer:

  1. Då du inte har haft problem innan uppgraderingen eller i paddan tyder på att masten inte är ett problem. Det raymarine säger tyder på att de kanske borde justera mjukvaran som du använder nu. Om du har varit nöjd med prestandan tidigare känns det vettigt att vänta på en uppgradering. Man får hoppas att de inte har ändrat hårdvaran i den nya plottern som du fick så att det är möjligt att justera mjukvaran för att fixa buggen. Annars är det kanske en vettig ide att köpa en extern gps-mottagare. Det är inte orimligt att en sådan kommer visa aningen mer rätt men det är svårt att veta hur mycket det ger egentligen ger.

    SvaraRadera
  2. Det verkar som om man måste gå en kurs bara för att kunna köpa GPS...

    SvaraRadera
  3. Är supernöjd med min Simrad.

    SvaraRadera
  4. Läser på Raymarines hemsida:
    NOTE: A LightHouse II v11.xx will be issued in August bringing additional features across the entire Multifunction display portfolio. The recommendation is to wait for v11.xx unless you are experiencing issues with updating CP300 and CP450 sounders or wish to take advantage of the 5Hz GPS refresh enhancement in v10.41.
    Samma skrivning har funnits några veckor (fast releasedatum har flyttats fram från Juli till Aug). Det är väl bara att ge sig till tåls och hoppas att FÖG och KÖG problemen (som hänger ihop med den ändrade frekvensen på signalen från GPS eneheten) löser sig med den nya programversionen.

    SvaraRadera
  5. Precis i köptagen för en Ray e7. Såg att det finns 12.26 att ladda ned, hit eller shit? Nån som vågat testa? Har ingen aning om vilken version på mjukvara enheten kommer med från affären, det kan vara lite vad som helst... :-)

    SvaraRadera