Bohusracet inleddes med ett riktigt frustrerande bleke, fram till bron var det lite vind som dog ut helt efter att vi rundat Stången. Vi blev liggande helt stilla i drygt två timmar, plottern visade en svag medström men absolut ingen fart genom vattnet. Det kom små kårar från olika håll, men dom varade inte så länge att vi fick upp farten på båten. När vinden så småningom fyllde från SV hade tolv båtar seglat förbi och då började en intensiv jakt på våra konkurrenter och att både hitta vind bakom dom höga klipporna på Orustsidan och minimal motström.
|
Skärmdump av spåret i Raymarine e7. Kryss Markerar waypoints, start vid Rödön på Byfjorden upp t.h. En kort kryss mellan Korstenholmen och Ammenäs, sen ser det ut som att vi sträcker söderut men i själva verket driver vi bara. Saphire 27 seglar här på västsidan Korsholmen och har hela tiden driv och försvinner söderut. Vid tredje krysset kommer vinden och jakten söderut tar sin början. Klicka på bilderna så blir dom större! |
|
Vi utnyttjar hela bredden på fjärdarna, lyckosamt vid uddarna på Orustsidan, mindre lyckosamt när vi gick nära Orust på andra ställen, på fastlandssidan var det alltid fördelaktigt. Vid Svanesund (längst ner i bilden) hade vi bara tre båtar framför (X99, Saphire27 och Lady Godiva). Det blåste 6/7/8 m/s och kryssmaskinen Piano hävdade sig väl, delvis beroende på att nästan alla konkurrenter seglade med genua och vi med fock, snabbare manövrar helt enkelt. |
|
Höll t.v. över Halsefjorden (bildens övre halva) , vilket var lyckosamt. Vidare söderut över Askeröfjorden var mindre lyckosamt. Lady Godiva, Dufour34P HR och Piano valde helt olika vägar. Mest lyckosam av de båtar vi hade omkring oss (Saphire 27 och X99 hade ju redan försvunnit) var Dufour34 som först såg ut att stanna vid Stenugnsön, men sen fick vind och fart under bron och väster om Brattön. Vi valde samma väg, men flera båtar valde här att gå ut Källösund och sen Hakefjordens SO kant dit den nya vinden kom först. |
|
Den märkliga kroken mitt på Askeröfjärden visar var vi tappade Dufour34:an. Vi följde dom i kölvattnet men vid det laget började båtarna som valt Källösund börjat glida iväg. |
|
När väl SO vinden kom till Tjörnsidan seglade vi först halvvind - klassegraren Sea You (Seascape27) blåste förbi med code zero, vi satte den lilla platta spinnakern och höjdade SO om Åstol. Rundade Hätteberget 00:34, ca 20 min efter båtarna som valde SO sidan.. |
|
Vi gippade halvvindsspinnakern och gick högt för att hålla fart. Jag tror att detta var ytterligare ett taktiskt misstag. Vi borde ha bytt till stora spinnakern och valt ett spår lite längre ut i mer medström. |
|
Gick nära Måseskär i underkant bilden. |
|
Vi seglar det yttre spåret till markören där vi korsar spåret från seglingen söderut. Fortfarande bär vi halvvindsspinnakern men andra båtar runt oss har sina stora spinnakrar. |
|
Lite grötigt många kryss (waypoints) när vi ska in till Fjällbacka. Vi behöver inte slå inne bland öarna, bara raka spåret. Rundade Valö 07:15 |
|
Vidare norrut i kanten på Kosterfjorden, halvvindsspinnakern åkte upp igen och vi seglade bland klass 4 båtar som förde code zero. Rundade Furholmen vid Strömstad 11:20. |
|
Spinnaker mot Trestenarna, minns inte om vi här skiftade till den stora spinnakern. Rundade 12:52 |
|
Vi hade strömmen emot söderut och försökte hitta ett spår där motströmmen inte var så stark.ONO vind 8/9 m/s och vi seglar med stor och fock. |
|
Faller av och sätter den platta spinnakern. Vinden vrider med och sista biten skiftar vi till den stora spinnakern. |
|
Sista biten in i mål. Målgång 19.04, seglad tid 29 timmar och 4 minuter. |
Vi slutar på 9de plats i klass 3, en sekund på beräknad tid före Dehler 33 SWE 190. Marginalerna till dom främsta i klassen var stora, 37 min seglad tid (skillnad i beräknad tid omräknad till seglad tid) bakom klassegraren Sea You (Sescape 27), 25 min seglad tid bakom trean Wasa 360, 9 min bakom 4:an Saphire 27, till bästa X332 på åttonde plats var skillnaden 4 min.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar