lördag 26 juli 2014

Raymarine e7 har ingen fungerande differentialmottagning

Seglar min tredje säsong med Raymarine e7 plottern. Jag har tidigare ansträngt mig för att se positivt på den lilla apparaten, men nu har jag nått gränsen för att tycka att e7:an kan användas som ett kvalificerat hjälpmedel vid kappseglingsnavigation.
Problemet är att att den inte kan ta emot den differentiella GPS signalen som kompenserar för att positionen beräknad på råa sattelitdata hela tiden varierar. Googlar jag på varför så anges tidsfel mellan satelliterna och atmosfäriska störningar. Tidigare har det också funnits ett medvetet positionsfel, GPS systemet ägs och drivs av USA's militära myndigheter och dom har lagt in ett fel för att positionen inte ska bli "för bra". Men någon information om medveten störning kan jag inte längre hitta.
I Sverige finns ett differential GPS system som sjöfartsverket har kontroll över, men det systemet används inte av Raymarine. För Europa finns EGNOS systemet och detta kan man aktivera i e7:an. Jag har provat med EGNOS och dom andra valmöjligheterna men vid stillaliggande fluktuerar fart över grund FÖG typiskt mellan noll och 3 knop när filterfunktionen med maximal dämpning är ställd på "low" dvs den insällning som ska ge minst variation.
Jag kontaktade Raymarine Sverige om detta och fick informationen att EGNOS signalen är för svag i våra farvatten och dom rådde mig att helt koppla bort differentialmottagningen. Dvs i realiteten har e7:an ingen fungerande differential mottagning. Konsekvensen är att någon precisionsutvärdering av båtens kurt och fart över grund inte  kan göras.
Tablå. Jag kan inte använda e7;an för den särskilt i Öresund så viktiga strömutvärderingen.
Sen hjälper det inte att positionen trots allt är bra angiven (i allmänhet på ca 3 m när).
Seapilot är klart bättre, nu ska jag försöka hitta en surfplatta som är vattentät och som kan monteras i hållare uppe i sittbrunnen och där strömmatningen hela tiden är inkopplad . Alternativt en plotter som använder sjöfartsverkets differentialsignal. Tips mottages tacksamt!

4 kommentarer:

  1. det finns ARMOR-X hölje som är vattentät och har bra hållare. Den har dock nackdelen att man kan inte ansluta laddningskabel.

    Jag skaffade mig en AMOR-X för min Tab2. För våra kvällsseglingar räcker batteriet gott och väl.
    Vet ej om man kan bygga om höljen då det finns anslutning för headset.

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag tycker det låter som att det är något problem med din gps-mottagare eller antenn. Egnos eller WAAS förbättrar absolut position men agerar på väldigt långsamma fel (timmar). Sjöfartsverkets differentiella eller LAAS om du vill googla på hur det funkar jobbar på mycket snabbare fel (tiotals minuter) men fortfarande inte så snabbt så att det skulle fixa felet du upplever med att din hastighet växlar från 0 till 3 vid stillastående. Normalt sett med bra mottagningsförhållanden, fast monterad antenn som inte är skymd så bör man endast få långsamt varierande fel på positionsangivelsen och farten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder enbart e7:ans inbyggda antell och plottern är fast monterad i båten. Vid stillaliggande "rör sig" båten i kartbilden typiskt 3-5meter hit och dit. FÖG variationen 0-3knop sker under ca 30 sekunder.

      Radera
  3. Jag skulle testa med en extern gps-mottagare som www.raymarine.se/view/?id=3528 eller liknande. De kan en bättre antenn och eller gpsmottagarkrets och sen så kan du montera den på ett ställe där du personligen inte blockerar radiosignalerna. e7 verkar kunna ta in gps via seatalk eller nmea så det borde finnas lite att välja mellan. Du verkar inte vara ensam om ostabil signal. http://raymarine.ning.com/m/discussion?id=6492755%3ATopic%3A46559

    SvaraRadera