torsdag 22 augusti 2013

Watski 2Star Kattegatt - väder och val av bana

Det blir långa banan motsols 123 NM runt Ven, upp runt Hallands Väderö och Hesselö och sedan direkt tillbaka till Rungsted. Banskissen finns i inlägget nedanför. Första båt startar 07.00 på fredag morgon, första båtarna bör passera Viken/Höganäs norrut vid 11-12 tiden.

Vindutsikter för fredag em kl 15, från DMI.  
Du får resten av inlägget på danska:

"Glimrende vejrudsigt for årets Watski2star, gør at arrangørerne allerede nu har truffet den vigtige beslutning - valg af bane!
Der sejles på stor bane!



Vejrudsigten som kan læses nedenfor gør at beslutningen er taget om valg bane. Der sejles stor bane mod uret, hvilket vil sige at Ven rundes om bagbord som "første mærke".

Udsigt for sejladsen Watski2Star, fredag d. 23. og lørdag d. 24. august 2013

Oversigt:

Et stabilt højtryk over Sverige og Botniske bugt giver en østlig og sydøstlig strømning af kølig luft, og stabilt vejr.

Vejr:

Hele perioden vekslende skydække, og mest tørt vejr, med en lille mulighed for en enkelt let byge fredag. Dagtemp. 18-20 grader, om natten ned omkring 15 grader.

Vind:

Fredag: øst/østsydøst 3-7 m/s, fra midt på dagen aftagende, og om eftermiddagen mellem syd og nordøst eller skiftende, under 5 m/s. Vinden ventes at aftage først, og være svagest i området mellem Helsingør, Gilleleje og Kullen, samt nord for Kullen.

Sent fredag aften eller først på natten tiltager vinden fra syd og sydøst, til omkring 5 m/s, og i løbet af natten drejer vinden til øst/sydøstlig og tiltager til 5-9 m/s. Hele lørdagen ventes vinden at holde sig stabilt fra øst, 5-8 m/s, i Øresund muligvis lidt svagere.

Usikkerhed:

Udviklingen i perioden med svag skiftende vind fredag eftermiddag er i sagens natur usikker, med mulighed for perioder og områder med 2-5 m/s, fra retninger mellem nordøst og syd/sydøst. Men ellers gør højtrykket, at udsigten er ret sikker."

1 kommentar:

  1. Att CAT3-utrusta en båt kan vara en stor tröskel men när det väl är gjort har man en bra trygghet både under kapp- och familjesegling. Kanske inte vore så dumt med någon form av krav på alla på det sätt man har i Frankrike. Där får man bara segla i de vatten båten är utrustad för CE-märkning plus vissa miniutrustning. I Sverige kan man segla till Gotland i en Soling och slippa efterverkningar vid sjöräddning (förutsatt att det inte blir personskada/dödsfall...).

    SvaraRadera