Johan Wickman och Sten Blomstergren från LBS (Lommabuktens Båtsällskap) seglade Watski 2Star Kattegatt med Johans X-37 Josefina. Med Johans tillstånd publicerar jag hans rejsrapport, som också finns utlagd på LBS hemsida (här).
Väderprognosen var lovande vad gäller sol och fullmåne men med knepiga vindar, dvs från fredag morgon till lördag fm kunde man förvänta sig följande faser. SO 3-4 m/s, stiltje, NO 1-2 m/s, NO 8-10 m/s, S 5-8 m/s, SO 4-7 m/s, O 5-10 m/s. Under hela perioden förväntades kraftig nordgående ström. Prognosen stämde ganska bra men med vissa avvikelser, mer om det senare.
Efter sedvanlig överladdning och ganska lite sömn vad dags för start kl 9.34, dvs 20 sekunder efter Xdream och 10 min före Carmen och Hansen. Jakten kan börja! Vädret var helt fantastiskt. Sol och utlovad SO 3-4 m/s. Nordgående ström 1-2 knop. Starten blev bra med full fart över linjen och endast 4-5 sek sen.
Ser först ut att sträcka sydspetsen på Ven. Men redan efter ett par minuter släpper landeffekten/lyftet och vi pekar ett stycke norr om sydspetsen inkl avdrift för strömmen. Går mycket högre men nästan lika fort som Xdream, Fart och höjd känns bra vår fina kryssform gör det här till en walk in the park. Men det visade sig snart att det lönade sig att gå lågt/norrut för så snabbt som möjligt komma fram till Ven där man fick ett superlyft, mer vind och mindre ström. Det gällde dock att gå väldigt nära land längs hela kryssrundingen av Ven. Trots något bättre gång så tappade vi ca 200 m på Xdream tack vare att de nådde Ven först om än längre ner i lä. De som slagit ut tidigare mitt i sundet bakom oss, bla en Hanse 400E tappar massor. Carmen satsar också på¨höjd och går hyggligt men tappar nog lite.
1. Carmen strax efter start, fin gång men de tar inte in på oss |
2. Toppade systerbåten Hansen tar inte heller in på oss på första kryssetappen |
3. Kryss mot/runt Ven. Man ser tydligt lyftet nära Ven |
4. Så skall det se ut, Xdream passerad efter lyckad lovning strax söder om Hbg |
dundrar vi snart förbi den Savage Rose, en Molichx10 som brukar kriga i toppskiktet. Men lättvind kanske inte är deras favorit trots långsmal båt. Några minuter senare är dags att lova upp med kurs mot Svinbådan. TWA börjar tugga på 120 grader. Ok vi kör ett tag till, vinden borde väl öppna upp längs sundet. Upptäcker att vi glömt sugga ned gajen samtidigt som vinden ökar till 5 m/s. Gajen hotar knäcka mantågsstöttan. Efter seg brotttningsmatch får vi ordning på suggan genom att falla av. Men det innebär att inte håller höjd utan börjar sagga ned mot grunden nära kusten norr Hbg. Rätt kurs innebär TWA 110. För brant för S2 men perfekt för Code 1. Bakom oss i lovart ser vi Xdream rulla ut sin Code 0 och få fin fart. Men vi hinner inte rigga Coden innan grunden utan völjer att först rulla ut focken och riva spinnakern. Detta innebär rejält farttapp jmf med sätta coden innan spinnaren rivs men vid hade ju lovat oss sjölva att vara konservativa. Rivningen blir ändå besvärlig i den branta vinden med grund strax i lä. Efter en del del slit är spinnaren nere och Code 1 uppe vinden lättar till 3.5-4 men vi gör ändå 7 knop genom vattnet och 9 SOG. Under manövern har Xdream tagit in något men är ändå 200 m efter. Efter någon halvtimme börja vinden lätta och vrida med. Snart har vi Syd 150 TWA och 2-3 m/s. Dags att riva Code 1 och sätta S1/VMG spinnaren. 150 är dock för platt så vi skär ut något i sundet. Mycket knepig segling, medströmmen ger dåligt tryck i spinnare. Solen steker och det är svettigt att hålla fokus på spinnartrimmet. Men vi går fint jmf med övriga. Carmen och Hansen syns lång söderut och ser knappast ut att ha tagit in, snarare tappat ytterligare några minuter. Men törs vi fortsätta långt ut vi ligger ju mer än en distans väst om vår kurs? Kanske mer vind senare nära Kullen. Varmgång i huvudet. Vi väljer att ligga kvar ute i strömmen och skära med fart. Jag sliter mig från ratten och lyckas koppla upp laptopen och få en aktuell tracking på de andra båtarna. Hansen har förstås stängt av sin och kör stealth mode. Men de ligger bakom så det kvittar för tillfället. Jag letar upp Luffe 37 Sutten med geniet Galskov, han har nog aldrig valt fel väg någonsin. De startade 58 minuter före oss (Luffe 37 har långsamt respittal i Danmark…). Han ligger i täten förstås och långt västerut, dessutom ser han och de två X 99orna ut att gå långt norr om kullen innan de går österut mot Väderön. Detta bekräftar att vårt vägval är OK. Jag stänger laptopen. Sedan blir det inget mer spionerande via PC. Man hinner inte klydda med långsam uppkoppling etc bättre att segla.
Efter en del trimmande och gippande för att hålla fart dör vinden nästan helt. Mindre än 1 m/s. Vi gör ändå 1 knop genom vattnet samt 2-2,5 SOG. Det gäller att hålla fokus så att det går att styra båten. Stannar X-37an så driver hon gärna i sidled utan styrförmåga – inte snabbt. Vi lyckas dock undvika detta. Någon timme senare men fortfarande syd om kullen skiftar den ultralätta SSV till lätt NO, ca 2 m/s. Sedan följer några timmar med NO och 2-4 m/s, dvs kryss runt kullen och fram/runt Hallands väderö. Fortfarande vackert väder och en hel del tumlare som cirklar och hoppar runt båten ger en häftig naturupplevelse med Kullen som bakgrund. Dock ganska långt bort eftersom vi väljer att gå ett par distans norr Kullen innan vi slår mot Väderön. Vi skymtar Hansen i lä. Ca 10 min bakom oss. De har tagit in något via boat speed samt ännu mer västlig rundning av kullen. Många slag blir det för att plocka vindskiften. Det går hyggligt och Hansen tar knappt in något. Carmen ser ut vara 10-15 min efter men väljer att gå en sydligare väg in i skälderviken. Xdream ca 500 m bakom oss. Bra läge alltså. Ett par distans innan Hallands väderö tappar vi dock gången. Trots fokus på tellisar så går det trögt. 1 NM innan vingaskär så passeras vi av både Hansen och Xdream. Skit!
6. Lättvindskryss runt kullen mot väderön. Fin höjd förutom sista slagen med sjögräs (och lite dåligt fokus på vindskift). |
Xdream och Hansen ligger nu ca 100 m framför oss och rullar ut code 0 för att falla av och runda Vingaskär. Vi är inte beredda på en snabb codemanöver efter att ha klyddat med sjögräs.
7. Xdream har passerat oss och satt Code0 för att runda Vingaskär |
Efter Vingaskär ligger vi ca 100 m före även Hansen och Xdream. Nu återstår en hel del av Hallands väderö att runda Här finns en del genvägar som jag rekat på förhand med god marginal. Nu har dock samtliga båtar, dvs ett 20tal i vår synhållsklunga gett sig på att vinna distans genom att gena – det får tydligen räcka att de tappade vid vingaskär. Hansen är värst och slår hela tiden närmast land o stenar av alla. Det blåser ca 1,5-2 m/s NNO och det är alltså kryss och nerver. Vi går dock jämnsnabbt med Hansen och X2box. Kanon. Xdream tappar något. Vid sista "farliga" skäret blir de för girigiga och smäller på. Det låter inte kul men farten endast 2 knop så de kommer snabbt loss (2-3 andra båtar inkl Xp38 Soldier Blue gick något senare också på grund).
Det har nu börjat skymma rejält och det är med stor lättnad vi har rundat väderöskären utan problem. Tvärtom har det gått bra och vi ligger jämns med X2box och Hansen med Xdream 300 m bakom. Carmen syns inte. Hon tappade formodligen ca 10 min på sitt sydliga vägval i Skälderviken.
8. X2Box i lä strax efter Hallands Väderö. Spinnakern hissad för att gå djupt mot Hesselö.
|
9. Hansen i lovart efter Hallands Väderö. Code 1 och nordligare kurs för att möta ökande NO vind enligt prognos.
|
Förvånansvärt snart har vi avverkat de 44 NM och ca kl 2 så rundar vi Hesselös norra rev ca 10 min efter X2box, strax efter Slim Shady, First 34.7 som startade 40 min före oss. Hansen smyger upp från lå och rundar ett par båtlängder bakom oss. Nu har fullmånen kommit fram, mycket vackert. Kurs söderut och kryss söderut runt Hesselö och sedan OSO mot Gilleleje. Vi kan sträcka Gilleleje, ca 5m/s och AWA 47, dvs vi kan segla med god fart. Vi går jämnsnabbt med Hansen i lovart, de plockar dock lite höjd. Stärkt av strategin ned mot Hesselö så gör vi inte detta utan går på fart. Vi hade tyvärr glömt att vinden skulle vrida ytterliga mot O. När vi så passerar nära de otäcka obelysta gula? Bojarna halvvägs till Gilleleje så kommer motvridet. Hansen ser nöjd ut i lovart. Även Slim Shady och X2box har hållit bättre höjd än vi. Trots detta har vi inte gått snabbare. Frustrerande. Jag ber Sten kolla att skotpunkten är ett streck, Japp ett streck. Den verkar ok och vi är ändå bra med. Vid det här laget kan vi även se ytterligare några akterlanternor framför X2box, det är två x99or och Luffe37an Sutten som startade en timme tidigare. Detta är alltså tätbåtarna. Vi ligger alltså 6:a av knappt 60 DH-båtar. Bra. De borde vara ca 15 min framför oss och klart inom räckhåll om vi kan gå bra på kryssen från Gilleleje till Helsingör. Det här är normalt en av mina favoritsträckor, att nöta och kämpa med många slag i motström längs nordsjälland. Bättre blir det inte. I alla fall inte om man går bra. Tyvärr går båten bara skapligt, inte super. Något är fel. Det har nu börjat ljusna och den nya North-storen ser ut att behöva skotas en smula vilket hjälper något. Vi bestämmer oss för att inte krångla utan segla på det vi har. Segla fokuserat och högt, 22-24 AWA med speed, ca 6 knop i de 4-5 som nu gäller. Strax innan Hornbäck slår en båt ut från land – det är Xdream som på något sätt har seglat ikapp oss. De är nu endast 150 m bakom oss och vi som trodde att var slagna. De har fin gång. Vinden har lättat till knappa 4. Hur hålla undan? Fokus på tellisarna och slag på varenda skift och strömförändring gör att de inte tar in ytterligare men det är väldigt tight. Strömmen är lurig. Ibland lönar det sig att gå ut en bit, ibland nära land. Man får kika på vattenytan, speed och SOG samt på tellisarna. Vi seglar nog väldigt bra här, men utan supergång i båten.
10. Kryss mot Helsingör. Josefina syns som ett rosa spår vid pilen.
|
11. Inför rundningen av Helsingör förbereder vi Code 1 eftersom vi ska falla av till Rungsted, i höjd med färgeläget rullar vi ut. På bilden fin gång i 4-5 m/s, TWA 100 och loggar 7,5-8 knop.
|
Den här seglingen och twohanded kan verkligen rekommenderas. Vi får hoppas på ännu fler båtar nästa år. Och gärna fler från svenska sidan.
X-37 "Josefina" SWE 52.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar