Seglingen från Höganäs till Råå på fredagen hade gått riktigt fort med halvvind och 2 knops medström (sydgående) från Sofiero. Men nu alltså nordgående ström.
Den kortaste vägen från RHSS hamn i Råå runt Ven är lite drygt 13 NM, vi seglade en 18 NM medsolsbana som var förlängd till ostbojen Knölen söder om Ven.
30 min före vår start lossade fallhornet till focken med svirveln kvar uppe vid blocket. Ner med storen, upp mha storfallet i båtmansstol för att hämta ner svirveln, schacklet hade gått sönder när vi eftersträckte fockfallet (måste lära mig att byta högbelastade komponenter med nån slags jämt mellanrum, efter tre ganska tuffa seglingsår är det klart att ett schackel av böjd plåt lever farligt) .
SRS fältet var uppdelat i fyra klasser, <1,10/1,10 - 1,20/1,20 - 1,253/ >1,253 med lite flytande gränser. Fick som jag ville och seglade i samma klass som X332 och X99. Fyra st Expresser seglade egen klass, två trimaraner seglade TEXEL, tre danska båtar seglade DH. Dessutom var det 35 båtar(!!!) som seglade familjeklass den kortaste vägen. Totalt lite drygt 100 båtar, riktigt imponerande.
Första start 10.10, vi startade i tredje start 10.30. Motström vid startfartyget och då halkar man lätt ner. Hamnade i en knivig regelsituation i starten. En X332 har överlapp på Piano i lä, vi har överlapp i lä på en båt framför oss, som i sin tur har överlapp i lä bå en båt framför sig. X332 lovar och har synpunkter på att vi inte svarar och hävdar att vi borde har uppmärksammat båten framför oss att dom skulle hålla undan (lova i sin tur). Men till slut låser man varandra i en situation där det inte längre finns någon manöver att ta till. Kappseglingsreglerna är inte direkt skrivna för dom som gör en klantig klungstart en bit bakom startlinjen.
Skärmdump från Seapilot på paddan. |
Efter rundningen av Knölen fick vi åka ordentligt. I knappt 10 minuter. Det kom en SV regnby med mycket kraft och vi rev spinnakern. Därefter blev det en lugn resa hem. Spinnakern upp igen när molnbyn lugnat ner sig. Lugnt nästan hela vägen. Med några hundra meter kvar till mål kommer HP1030 Earl Grey från Nivå bakifrån med spår i lä om oss, dom lovar plötsligt upp för att accelerera och glida om i lovart. En bra manöver för alla parter, passagen skulle gå snabbt, vi skulle förlora maximalt två båtlängder, men ibland reagerar jag med nåt annat än förnuftet och börjar luffa. Earl Grey har inget span i lä och det hela slutar med två stora hål i en röd gennaker. Klumpigt av mig att segla så, Earl Grey seglade efter målgång direkt hem (över Sundet). Regel 14, kostar mig en gennakerreparation. Uppenbart är spinnakerbomänden för vass för att riskera kontakt med en gennaker.
Vi kom trea i vår klass, 8 minuter seglad tid efter X99 Mille (7 min på kryssen och 1 min på länsen), 3 minuter korrigerad tid. Två kom X34 Temptation från Skallkroken, 6 min seglad tid och 1½ min före på korrigerad tid. X332 Chexet nästan tre minuter före oss på seglad tid och korrigerad tid drygt en min efter.
Kjell Widmark i First 35 Maria hade bäst korrigerad SRS tid. Grattis Kjell!
Du hittar alla resultat från Ven Runt 2013 (här) - klicka dig fram.
Kul att läsa och det där med ström är något vi häruppe inte är så vana vid. Förra årets Arkö Runt hade vi dock 0,6 knop medström på den branta slören från Grässkären till Vinterklasen.
SvaraRaderaInte kul när det blir sådan blockering i starten som du beskriver men tyvärr inte så ovanligt på lokala seglingar...
Tjena Piano.
SvaraRaderaTrevlig läsning och skönt att få höra din syn på starten. Jag själv såg allt från en helt annan vinkel och kände att Ni fullkomligt klant startade och betädde Er som en glad amatör.
Full förståelse för er sätt och hoppas att Vi träffas på banan fler gånger.
Start manövern gjorde att jag fick doligt flyt på seglingen första halvtimmen sen flot det på.
Inte lätt med strömmar och annat när man är grön i sundet.
Ha en bra forsatt seglarsommar så ses Vi säkert
/Peter på CheXet Swe55
Tracking från Ven Runt? Skicka hit den för publicering så vi kan jämföra! Vilket spår var snabbast? Vårt spår fram till Ålabodarna var riktigt dåligt!
SvaraRadera