måndag 26 augusti 2013

Seapilot löper amok

Kommentar inskriven 28de Aug: Efter support från Apple och Seapilot har det akuta problemet lösts genom att platstjänsten på paddan (inställningar/integritetsskydd/platstjänster) stängdes ner och återstartades. Dessutom har jag avinstallerat en alldeles innan felet nyinstallerad tracker app, som jag misstänker var den direkta orsaken till att Seapilot krashade. Härnedanför kommer beskrivningen över problemet.

Nåt har hänt med trogna och pålitliga Seapilot. Appen har fått fnatt! Visar fel position, ibland flera hundra meter. Från att tidigare ha varit bättre än Navionicskortet på Raymarine e7:an, är Seapilot inte längre användbar som plotter. Kan det bero på att min iPad2 har nått sin livslängd och att den inbyggda GPSen inte längre klarar att ta in signalerna från tillräckligt många sateliter?
Kräftseglingen den 24de Aug. Spåret i mitten visar kryssen söderut när vi går nära land för att undvika motström. Positionen hoppar snett upp åt höger några hundra meter med ojämna mellanrum. I bildens nedre del går spåret in över grundflaket. Där ligger spåret drygt 100 m fel. Trasslet t.v. är starten..
Jag står handfallen. Vad har hänt? Tacksam för tips hur detta kan fixas.

1 kommentar:

  1. Inget bra... Hur fungerar andra navprogram på paddan? Prova att ominstallera appen helt... Hoppas inte detta händer mig bara...Jag lever med seapilot hela dagarna nästan! Har även köpt en ny och bra hållare för min padda med fodralet på.. Lycka till!!

    SvaraRadera