Här är hans beskrivning av hur dom seglade.
Jeg har desværre ikke
et skærmdump der viser vores rute.
På krydset fulgte vi
cirka samme spor under land som i sejlede. Vi sejlede generelt ind på ca. 3,5
meter inden vi vendte. Vi vandt noget på at sejle langt ind under
land.
Fra Hildesborg (ligger lite norr om Borstahusen - min anmärkning) tog vi
et langt kryds på BB-halse ud og henover Staffans Banken. Her møder vi mindre
strøm og i en periode ingen strøm !
Generelt holdt vi 5,5
knob på GPS’en og 5,2 knob som det laveste efter Staffans
Banken.
Et stykke efter
Staffans Banken mødte vi X-34 der kom på SB-halse inde fra Ven. De var ca. 2
bådslængder foran os.
Vi vendte til SB-halse
lidt til luv af X-34’eren. Her var vi heldige med at vinden rummede ca. 10
grader og vi kom til Knölen før X-34’eren.
I en dump från Seapilot med vårt inlagda spår kan man orientera sig och förstå hur Mille och Temptation (X34:an) har seglat.
Mille seglade alltså rakt över grundbankarna. Temptation slog ännu tidigare till BB och gick närmare Ven. En jämförelse med vårt spår visar att vi inte borde ha slagit tillbaka mot Borstahusen när låg utanför Erikstorp utan fortsatt rakt fram över grundbankarna. Med "normalt" valda intervall på på djupkurvorna (där vi mest är inställda på att undvika grundstötning) uppfattade vi inte skillnaden mellan <15 och >30 meters djupgående. Men uppenbart ska man också vara uppmärksam på detta. Lockas inte att gå innanför 3 m kurvan - Banner 30:an Fru Olsen från Helsingör fastnade ordentligt på Getterevet mellan Hildesborg och Borstahusen.
Tack Kim för beskrivningen av ert spår!
Tack Kim för beskrivningen av ert spår!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar