måndag 22 april 2013

JPK 1010

JPK 1010 lanserades 2010, tillverkas av JPK Composites i Frankrike, 10 m lång, 3,38 m bred och nästan 2 m djupgående. Katalogvikt 3850 kg (ursprungligen var deplacementet angivet till 3600 kg). Kostar i strippad version ca 1 million SEK inklusive moms levererad i Frankrike. Med alla tillägg för båtgodis, som kolmast, dubbla roder med bulbköl och fina segel blir det lätt 1½ million. JPK 1010 är beskriven på BLUR med en video från Seilas (här), nämnd på Sundetregatta (här) och på Segelochpaddel (här). JPK Composites broschyren hittar du (här).

Orsaken till det här inlägget om samma flera år gamla båt är att JPK 1010 - som fortfarande säljs - kan levereras med antingen fenköl (med minimal utkragning nedtill) och singelroder eller bulbköl med dubbla roder. Fenkölen har pga utkragningen en stor plan undersida, bulbkölen har ordentligt markerade skarpa kanter (chines) som också skapar en plan bred stödyta. Såhär ser kölarna ut:

JPK 1010 med bulb
Utkragad fenköl och singelroder
I broschyren anges kölvikten till 1550 -1600 kg (olika data på olika ställen). Den sprillans nya JPK 38 har nästan samma bulbdesign. Bulben på JPK 40 däremot har betydligt mjukare former men samma bäversvans (=bred platt avslutning på bulben), se övre bilden.

I JPK's webpresentation finns en jämförande beskrivning av seglingsegenskaperna med olika kölar. I lättvind seglar båtarna ungefär lika. Med lätt besättning seglar bulbbåten snabbare när vinden ökar, med full besättning seglar båtarna ungefär lika också i högre vindstyrka. JPK 1010 seglar IRC och där mäter bulbbåten mer, vilket innebär att fenkölsbåten blir bästa valet med många ombord. Men IRC regeln förväntas ändras till fördel - mättalet sänks - för bulbkölen.

JPK's beskrivning av de två varianterna hittar du (här). Mono-safran och bi-safran betyder enkel respektive dubbelroder (har inget med vare sig saffran eller Vendee Globe båten Safran att göra). Men beskrivningen är en partsinlaga, den ska sälja båten. Jag dammsuger webben på beskrivningar och jämförelser, men hittar ingen tillförlitlig information. I en diskussion med signaturen PCB på Sailnet.com hävdar han att alla NA (Naval Architects, dvs båtkonstruktörer) använder CFD (datorbaserade strömningsfältsberäkningar) i sitt designarbete. Troligen är detta sant för enstaka extrema konstruktioner typ IACC, Ran osv) men knappast för de seriebåtar som sprutas ut i nya modeller varje år. Jag är helt övertygad om att kölar med plan undersida har denna form för att båtarna ska stå stadigt på land. En lovvärd målsättning, men många (tex jag) föredrar en köl optimerad för segling.

Men oavsett det är JPK 1010 en fin båt (alla kölar kan ju dessutom modifieras). Ungefär lika stor och lika tung som HP1030 (är det nån som vet vem som håller på formarna till HP1030 förresten?). Ungefär 10% längre än Piano, ca 20% bredare, bara 5% större djupgående. Både JPK1010 och HP1030 är relativt sett lättare än Piano. Ännu lättare (omräknat mha längdändringen upphöjt i tre) är förstås J111. I främre delen av sittbrunnen har JPK ordentliga sittbrunnssargar. Det är en viktig detalj som förhöjer känslan när man sippar i solnedgången.

Slutsats: JPK 1010 är nästan en riktigt fin båt. Men lite för tung och konstig bulb. Väntar fortfarande på den perfekta båten. PCB föreslog JPK 38. Men den är för stor. För mig.

PCB la upp fler videosnuttar med JPK1010 i huvudrollen. Följ länken, där finns tre klipp (här).

En avslutningsbild:


JPK 1010. Inte helt rak(vertikal)stävad för. Snyggt tycker jag. Alla bilderna hämtade från JPK Composites hemsida.

3 kommentarer:

  1. HP1030 ägare är väl techno fiber.
    Men inte har väl HP1030 slutat tillverkas?
    Det är väl bara uppehåll under rekonstruktionen på Malö?
    Eller vet du något annat?
    MVH Andreas i HP

    SvaraRadera
  2. Fler franska alternativ: RM 1060. Lite tyngre, lite bredare osv. Kul modell med enkel eller dubbelköl respektive roder. Byggs i plyfa som plastas och kan fås med extra kevlarlager som visst skydd mot allt skit/kontainers som flyter omkring. Vad säger du om skarpa slag?
    http://www.rm-yachts.com/contenu/,rm_1060,14

    SvaraRadera
  3. RM 1060 ser bekväm ut med snudd på panoramautsikt hela varvet runt. Plywood och skarpa slag är ett lockande koncept för hemmafixare (jag och många andra dreglade väl över Warship - van der Stadt ritad kvarttonnare - en gång i tiden). Säkert billigt om den tillverkas i liten serie, dessutom en behaglig cruising insida - tung innerliner behövs inte. Men ... Jag föredrar utan skarpa slag. Slät fint rundad botten har mindre skrovmotstånd. Men jag har ingen fin undersökning i bakfickan som har visat att det är så. Så jag säger istället att skarpa slag sannolikt är lite sämre.

    SvaraRadera