onsdag 20 november 2013

Raymarine e7 - efter 2 säsonger

Har nu seglat med Raymarine e7 plottern i två år. En plotter som från början var problematisk framför allt av två skäl: Navionics Silver kortet som levererades med e7:an höll inte måttet och det var svårt att hantera plottern med både touchfunktionen och joystick/ratt. Jag har skrivit om detta (här). Det dåliga Silverkortet byttes till Navionics Gold och det blev en hit. I slutet av förra sommaren hittade jag trådar på Sailguide om e7:an med tips om att uppgradera mjukvaran. Jag gjorde det och hela e7:an blev som ny maskin (här).

I somras hittade jag också iPad App Control (här), som gör det möjligt att fjärrstyra plottern direkt från paddan,

Mjukvaran till e7 uppgraderas ofta. Om jag hängt med rätt, så har det kommit två uppgraderingar per år, en i dec/jan och en i augusti. I slutet av förra sommaren la jag in 4.27, i våras 6.27. Efter uppgraderingen i våras tog det ett tag innan plottern började uppföra sig som den borde. Inte pga något som jag gjorde, det kanske mest berodde på att det tog ett tag att koppla in nätverket SeaTalk på ett korrekt sätt.  Men fortfarande kvarstår ett problem - pekskärmen tappar position. Jag trycker på ett ställe men aktiverar en funktion som ligger några cm t.h..

Den senaste programvaran har nummer 7.43. Jag la in den idag för att se om några nyheter dök upp på displayen.

Uppgradering 7.43 ser ut precis som den tidigare 6.27. Plottern visar rätt, Piano står inomhus mellan Höganäs och Strandbaden. Skalstrecket upp t.v. är graderat i fot!
Har kopplat in SeaTalk, vilket är Raymarines version av NMEA. Till Seatalk har jag kopplat autopiloten SPX-5 GP och logg/lod givare DST800. Autopiloten har sin egen styrdator SP6002, så den enda funktionen som e7:an fyller är att meddela när autopiloten kopplas på eller av (jag tror det går att styra autopiloten från en rutt på e7:an men har inte provat det). Logg/lodgivaren däremot styrs helt från e7:an, jag har ingen extra display för den. Efter mycket letande hittade vi kalibreringsfunktionen (tom möjligt att kalibrera olinjärt) och hur vi skulle få in fart- och djupvisning på displayen. I bilden ovan visas fart och djup i rutorna ner t.v. Siffrorna är dock för små för att rorsman enkelt ska kunna läsa av (ca 2 meter från rorsmansplatsen till skärmen). Då nuddar man den stora ljusa fyrkanten i displayens överkant (som visar latitud och longitud) varpå fem fält rullas ner. Man bestämmer vilka storheter som ska visas (fart gm vattnet, kurs, GPSfart, etc), siffrorna i dropvisningen är betydligt tydligare (kraftigare).

I senaste (sista?) numret av tidningen Segling finns en test av e7:an (totalt fem plottrar ingick i testet). Displayen ser där inte likadan ut:

Bilden skannad ur Segling. En sjökortsbild från Isle of White.
Förutom skalstrecket kan sorter för alla storheter som presenteras väljas till något för oss mer begripligt som NM, meter och sånt som vi  är vana att hantera. Ett samtal till Raymarine i Sverige avslöjade att i nästa programversion, som ska komma inom kort är det möjligt att välja nåt annat också till skalstocken.

Autopiloten SPX-5 har nu utgått ur Raymarines sortiment. Ersättaren kan styras direkt från e7:ans touch control. Bilden nedan är från på Raymarines hemsida.
Givetvis bra med alla funktioner samlade i en burk, men det blir inte så mycket kartbild kvar att titta på.
Min sammanfattning efter att ha använt e7:an i två säsonger:

Det är en bra maskin med en massa nödvändiga funktioner. En tydlig display med bra konstrast. Ljusstyrkan måste förstås justeras ner på natten så man inte blir bländad.

Mängden funktioner innebär också att det ibland svårt att hitta fram till just det man letar efter, speciellt under kappsegling med mycket stress.

Touchfunktionen är osäker när det är blött, man kan enkelt koppla bort touchfunktionen men möjligheten att enkelt koppla tillbaka med joystick har inte fungerat i programversionen 6.27. Enda möjligheten har varit att återstarta.

Joystick och ratt sticker ut och lossar när man har för hårdhänt närkontakt. Hittills har vi kunnat leta reda på dom nånstans i sittbrunnen, men det känns osäkert. Ska montera en några cm hög ram inför nästa säsong för att skydda både knappar och touchskärmen för oönskade kontakter. Ibland kommer man åt skärmen och inom några sekunder befinner vi oss nånstans på Jyllands västkust. Vi har lärt oss nyttan av knappen "Back" (då återvänder man till rätt ställe).

Touchfunktionen tappar ofta position, dvs jag trycker på ett ställe och får en funktion som ligger några cm t.h. Vilket innebär att de funktioner som ligger längst t.v. inte kan aktiveras (det går ju inte att trycka utanför skärmen). Kan visserligen fixas med joysticken med det är irriternade. Numera vet vi hur man kalibrerar om touchskärmen (systeminställning/underhåll/pekskärm).

Riktig bra att kunna köra e7:an från App Control på paddan. Det går snabbare att zooma, lägga in waypoints, rutter etc. Dessutom har man paddan närmare så man ser ordentligt.

Om jag hade köpt en ny plotter idag, så hade jag valt en med stående format för att kunna köra med "förstäven uppåt" presentation.

Vid skärgårdssegling är papperskort överlägset för att få överblick och kunna planera sin segling. Plottern gör det möjligt att finsegla bland stenarna.

På höstkanten kopplade jag (äntligen) in alla mina instrument från Mastervolt och mätte strömförbrukningen. e7:an drog 0,8A, stämmer bra med 10,2W enligt Raymarines spec.

En påtaglig nackdel att gummilocket sitter fast dåligt. Det blåste helt sonika överbord förra hösten i en av stormarna när jag lossade hamnkapellet för att gå ner i båten. Nytt lock kostade 500 kr om jag minns rätt. Riktigt onödigt. I Seglings test tycker dom att det lilla locket för miniSD sjökortet inte är bra. Jag har inte haft någon olägenhet alls med detta.

Kan jag rekommendera e7:an? Absolut! Men - som sagt - hade jag köpt en plotter idag hade jag försökt (utanför Sveriges gränser?) hitta en plotter med stående skärm. Utbudet härhemma är begränsat. Tex har alla de fem plottrarna i Seglings test liggande displayer.

6 kommentarer:

  1. Tack för bra sammanfattning.

    De är med hopp om att plotter leverantörerna plockar fram en framåt vänd skärm....:)

    Seglar med Garmin 620 på konsolen och dator i salongen och papperskort i sittbrunnen.

    /pg CheXet.

    PS. Vet någon vad man kan finna en våg för vägning av båt + mätman?
    Man vill ju segla på lika villkor nästa år.

    SvaraRadera
  2. Jag kan komma upp med min kalibrerade 6-tonsvåg till Skallkroken, vill du ha verifierat mätbrev så måste vi ha med oss en mätman. Det borde finnas i dina trakter. Lämpligt att väga direkt efter att du mastat på och plockat ombord dom få grejer som ska vara med! Mät djupgåendet från relingen (tex mha ett laserlinjeringsinstrument - du kan få låna mitt) när båten står på land så är det enkelt att få fram SRSdjupgåendet genom att mäta friborden i samma veva som vi väger. Segelmått till det verifierade mätbrevet får du fram via segelmakaren.

    SvaraRadera
  3. Hej Anders.

    Fantastiskt om Ni kan hjälpa mig med våg.
    Jag återkommer gärna under tidig vår, och ska kolla upp vem jag kan anlita som mätman.

    3 månader till sen ligger båten i havet....:)

    /pg

    SvaraRadera
  4. tack för sammanfattning! Det kan nog bli en E7 till 2014, vi får se vad tomten har med sig i paketet :)

    Ang våg, jag hyrde min från SSF mot en mindre avgift. Definitivt värt att köra en fullmätning när man ändå håller på!

    SvaraRadera
  5. Finns det några bra med stående format?

    SvaraRadera
  6. @Johan, jag har inte följt marknaden efter att jag köpte e7:an. Det har kommit flera uppdateringar av mjukvaran och e7:an fungerar nästan bra. En finess numera är att man kan välja bort informationsfältet upptill så att kartbilden utnyttjar hela skärmen. Efter att jag fått min e7:a utbytt pga att touchlinjeringen ballat ur (problemet kom förra året) har problem med FÖG (fart över grund) börjat dyka upp. Jag har just laddat ner den mjukvaruuppdatering som kom i Juni och ska ladda in den när semestern fortsätter nästa vecka. Jag misstänker att det fladdrande värdet på FÖG hänger ihop med mottagningen av Differentialsignalen (som ska kompensera för den störningssignal som GPS signalen från satelliterna är behäftad med).

    SvaraRadera