torsdag 28 november 2013

Bosses Dynamic 35

Har man varit bortrest några dagar så är det alltid lika spännande att öppna mailboxen. Där finns alltid några guldkorn. Där här gången en rapport från Bosse Fransson som har huggit tänderna i en Dynamic 35 med målsättningen att få till en snabb shorthandedbåt redan till Watski 2Star Baltic 2014. Det är 181 dagar dit!

"Hej, klockan 20,37 igår kväll gav kölen upp efter att ha kämpat emot i tre timmar. Jäklar vad den satt, plastad, limmad och skruvad. Vinkelslip, huggmejsel, kofot, spett, slägga och en bastant truck tillsammans med våld så gick det. Laminatet är 80 mm tjockt vid gängstängerna, 80 mm!

Ikväll har jag hittat tyngdpunkten för att kunna räkna på momentet. Den låg 600 mm under toppen, kölen är 1100 mm hög och ska väga 1350 kilo. Skrovet slutar 500 mm under vattenlinjen.
RM30 ger ca 7,5 kNm. Förvånansvärt lite tycker jag spontant.
"
Jämvikt!
7,5 kNm är kölviktens bidrag till det rätande momentet. Till detta kommer det rätande momentet från resten av båten, uppskattningsvis ca 13 kNm.

" Har nu bestämt mig för att inte ge mig på cantingkeel, känner att det är för mycket jobb. Vill inte ha en halvklar båt i maj. Mycket pyssel med hydraulik, cylindrar, infästningar etc. Med en bulbköl kommer RM ändå bli avsevärt högre

Blir en fast köl med min 25% högre RM (från kölen) för att få en båt som funkar bra med liten besättning.

På bilden balanserar kölen i en stropp.

Hls Bosse
"


1 kommentar:

  1. Ska bli mycket intressant att följa, Dynamic 35 är en trevlig båt, riktigt snygg!
    och måste ju varit lite före sin tid när den lanserades.

    SvaraRadera