fredag 29 november 2013

Segel (1)

Den här beskrivningen om Pianos segel från Edman Sails är uppdelad i två separata inlägg. Det första kommer här:

Henrik Edman seglar H-båt och driver segelmakeriet Edman Sails.

Seglar H-båten Trulle tillsammans med Jacob Jacobsson, sin bror Peder och Peders son Hannes. Oftast seglar H-båtarna på tre men regeln har en maxvikt på besättningen och Hannes, som seglat med på Trulle i tre år, nu 13 år och väger 43 kg är precis vad som behövs för att komma upp i maxvikt. I år vann dom bl.a. SM och kom tvåa på VM och NM. 13 år och totalt 6 medaljer: 2 VM (silver o brons), 1 NM (silver) och 3 SM (1 guld o 2 silver) i bokhyllan. Vem skulle inte vilja ha en sån introduktion på sin kappseglingskarriär.
Trulle på NM i september i år (silver). Framifrån: Bent Pedersen (som på NM ersatte Jocob Jacobsson), Hannes, Peder och Henrik.
Team Henrik Edman fick seglarförbundets utmärkelse "Årets manliga seglare", som delades ut i samband med Mästarnas Mästare i Båstad. Henrik seglar också med ombord på Piano (när det inte är något H-båts evanemang på gång) och har gjort alla segel till Piano.
Henrik i sin egenhändigt ritade E-båt från 2004. Seglade Tjörn Runt 2005 och 2006, sista året i sportbåtsklassen med LYS 1,17. Har vunnit 2 Ven runt ( sportbåtsklass) och 2 Saltholm runt. Numera föredrar Henrik att kappsegla H-båt.
7,8 m lång, 1,7 m bred plus hängbrädor 30 cm på varje sida. Väger 780 kg varav 325 i bulben och 50 kg homogen glasfiberfena.
Till Expressen anlitade jag tre segelmakare. Bördig från Stockholm och med goda kontakter med Rebellsegel var det naturligt att börja med dom, som var den då hetaste Express segelmakaren. Seglade med Rebellsegel 88 - 92. Hann med tre Rebellställ sen bytte jag till KC, dvs skåningen Kent Carlsson. Det blev bara ett KC ställ. Henrik hade kommit igång med sitt segelmakeri och börjat göra vassa Express segel. Därefter har det blivit Edman Sails för hela slanten. Till Expressen, Aphrodite 22, till Manzanita och nu till Piano. Alla fyra med svepta spridare som Expressen (byggde om Manzanitariggen). Beställningen till Henrik både när det gällde Manzanita och nu Piano var enkel: stor, 108% fock, en slör/läns och en halvvindsspinnaker. Halvvindsspinnakern eftersom en fockbåt behöver ett vapen mot alla genua och gennakerbåtar när vinden öppnar.

Expressen måste enligt regeln ha dacronsegel, Aphrodite och Manzanita är mindre och det var naturligt att ha i princip samma segel till dom. Men till Hansson31? Dacron eller laminatsegel? Ett enkelt val enligt Henrik. Till kappsegling med en 31fotare duger bara laminatsegel. Samma båtstorlek som enbart ska cruisingseglas ska ha dacronsegel. Vad är skillnaden? Hur tänker segelmakaren? Jag frågade förstås Henrik: Varför dacronsegel för cruising?

"Som jag ser det är det stor skillnad på cruising– och racingsegling. Medan racingseglaren har en ofta maximalt lättad båt och en tung besättning så har cruisingseglaren tvärtom en tungt lastad båt och en lätt besättning. Det gör att båtarna får helt olika prestanda. Kappseglaren seglar med hårt hemskotade och plana segel för att kunna gå så högt som möjligt och då är det viktigt att seglet inte töjer sig för mycket. Om cruisingseglaren försöker göra samma sak kommer båten att kränga kraftigt och gå sakta. Vad cruisingseglaren måste göra är att släppa av på skotningen för att minska krängningen, falla av några grader för att få driv framåt och då är töjningen i segelmaterialet inte alls lika stort problem.

När vinden ökar föredrar cruisingseglaren att minska segelytan medan kappseglaren behåller ytan och minskar buken.
 
Dacronseglets större livslängd gör att det är bästa alternativet för cruisingsegling."

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar