fredag 15 november 2013

Scampi med uppgraderad köl (1)

Det kom ett meddelande (via kommentarsfältet i bloggen) från Bosse Bergqvist. Vi träffades för snart 25 år sen på Express SM i Båstad när han seglade med sin bror Sten. Bosse seglar numera Scampi och vi seglade båda Bohusracet i somras.
 
"Hej Anders!
Vi gjorde i våras ett hästejobb med att uppdatera en Scampi och lyckades få bra fart redan första säsongen. Vi la över 100 timmar "under vattenlinjen" och nu när vi sammanfattar säsongen så är vi mycket nöjda med hur båten uppför sig.
Däremot har jag en fundering kring hur Norlin tänkte vad gäller underkanten på kölen i förhållande till båtens flytlägen. När underkant köl står i våg på båtkärran så ser det ut som att båten stegrar sig. Att gå på båten känns jättekonstigt då det är en rejäl uppförsbacke från akter till fören!?.
Känslan är att det borde vara turbulent under kölen eftersom framkanten är 5-10 cm djupare än akterkanten. ...."


Fanny, Scampi # 649. Tommy Strandberg och Bosse Bergqvist seglade in på fjärde plats i BR 2013 klass 1,
Bosse skickade också före - efter bilder. Jag delar upp beskrivning av deras jobb i två separata blogginlägg. Mitt svar på Bosses fråga ovan kommer i nästa inlägg.
 
I det här första inlägget kommer före - efter bilderna, det behövs inga bildtetxter. Tommy och Bosse kavlade upp armarna ordentligt!






Rodret har minskat djup och är bredare. Här är Bosses kommentar om rodret:

"Scampin är känd för sin dåliga roderverkan vilket resulterade i att Norlin gjorde det djupare
och la på en tårtbit upptill (den övre hörnan var kapad tidigare - min anm). Denna båt hade båda ändringarna gjorda men vi tog bort den nedre och byggde profil på skädda och roder istället.
Scampins skädda är platt på sidorna med en nästan platt framkant medans rodret (som standard) är ”profilerat”. Vi anpassade profilen så att vi inte skulle behöva plasta om rodret så det har nu en akterkant på ca 3 mm.

En google-sökning på Scampi rodret visar att orginalversionen inte var särskilt effektiv. Scampiförbundet tillsammans med Peter Norlin tog fram en byggsats för göra roderarean större - tillägg i den övre hörnan och nedbyggnad under skäddan. Se vidare artikeln i Segling från 1994: (här).
 
Detaljer om hur köluppgraderingen utfördes och - som sagt - mina kommentarer om kölen kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar