måndag 17 september 2012

Uppgraderad Raymarine e7

I tidigare inlägg har jag vädrat mitt missnöje över Raymarines plotter e7 och Navionics kortet. Från början köpte jag plotter med Navionics Silverkort som täcker hela Europa. Ganska snart insåg jag att det kortet inte visade den detaljerade kortbild jag vill ha. Uppgraderade till GOLD den 4de juli. Fortfarande inte nöjd, dels för att Hydrographica korten inte var inlagda, för att upplösningen var bristfällig och för att djupinformation innanför 3 meters kurvan ofta saknades.
På Sailguide.com har i sommar funnits två trådar om Raymarine e7 och Navionics kort  (här) och (här). Många rapporter om fel i Navionics kortet redovisades.
I Raymarine tråden fick jag tipset att uppgradera e7:ans mjukvara, jag hade fortfarande det levererade programmet från nov 2011. Köpte ett mikro SD minneskort, laddade ner version 4.27, åkte ner till båten, satte in kortet i kortläsaren, satte på plottern och mjukvaran tankades in. Jag hade också anslutit Navionics Gold (mikro SD) kortet till PC, varpå det kommer ett meddelande om att ny version är tillgänglig. Nu är e7:an en helt annan maskin. Nya funktioner på hybrid-touch skärmen, många ändringar i Menyerna. Och Hydrographica korten finns med i Navionics kortet. Inte allt, men mycket.
e7:ans kartbild av ett Hydrographicaområde vid Gräsholmarna norr om Gullholmen. Visar både 2 och 3 m kurvor.

Samma område i Seapilot. Seapilot har noggrannare konturer (inte så kantiga), men inte så att den sämre upplösningen i e7:an stör navigationen. Hela kartbilden är ca 150 m vertikalt. I bildens överkant ser man övergången mellan Hydrographicakortet (med 2 och 3 m kurvor nedåt) och S57 kortet (med enbart 3 m kurva uppåt). Samma övergång syns också i e7:ans kortbild, men är där bättre maskerad.

Samma område i Eniro på sjön HD kortet (Sjöfartsverkets S57 kort) i den högsta tillgängliga förstoringen. Detta motsvarar Navionicskortets bild innan uppgraderingen.
Jag har tidigare jämfört e7/Navionics Gold med Seapilot (här). Kartbilden från Vens NV Rev visade då sämre upplösning i e7:an. Efter uppgraderingen visar e7:an i det närmaste samma kartbild och upplösning som Seapilot (jämför med dom tidigare bilderna). Men fortfarande är bojen placerad på olika ställen i den två korten, trots att båda uppger att dom har samma underlag (S57). I e7:an ligger bojen utanför 20 m kurvan, i Seapilot kortet alldeles utanför 10 m kurvan.

Ven NV Rev, Navionicskortet efter uppgraderingen. Visar i det närmaste samma bild som Sea Pilot. Plus och Minus ringarna i bildens underkant är Zoom funktionen. Bra att man kan göra det direkt på skärmen, tidigare fanns den funktionen bara i stora ratten.
Avvikelser mellan Navionics Gold (kortet heter 45XG) och Seapilot finns på flera ställen, uppenbart felplacerade grynnor innanför 3 m kurvan i Navionics kortet tex. Gold kortet är bättre än Seapilot vid visningen av djupsiffror innanför 3 m kurvan, där Gold och Eniro kortet nu har samma information, viktigt tex vid kappsegling utanför Höganäs hamn.
Symbolen Hem i övre vänstra hörnet på e7:an (se bilder ovan) är inte längre klickbar. Det är en stor fördel, där hamnade fingrarna lätt när man skulle hålla sig fast i sjögången varpå hela kortbilden försvann. e7:an är nu mycket bättre. Nu önskar jag bara att dom svarta banden i bildens övre och nedre kant tas bort så att kortbilden blir större. Jag skulle också vilja ha bort rutan med djupinformation i nedre vänstra hörnet (eftersom jag valt bort ekolodsvarianten). Men, som sagt, den är bättre. Nån har lyssnat, både hos Navionics och hos Raymarine. Tackar!
Slutsats: e7:an med Navionicskortet 45XG visar nu mer information än Seapilot och blir mitt förstaval ur navigationssynpunkt. Jag hoppas det kan bli ändå bättre. Tex kan säkert grund och bojar placeras rätt! Men e7:ans mindre skärm är ett problem.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Vet inte vad Du har för system annars i båten men i min setup så har jag via Raymarines standardkonverterare tagit min gamla ST60/40 instrumentering..med ekolog, logg/temp och vind.. Fungerade klockrent, plug and play..
    Den lilla inforutan nere i vänster hörn visar därmed djup...baserat på info från det externa intstrumentet..
    Får därmed även in SOG, vindvektorn, vattentemperaturen...


    Med vänlig hälsning,

    Ola/Kalle Kula på Sailguide

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen på Sailguide! Skyndar långsamt med att köpa på mig instrument. Kom fram till att vindinstrument får vänta. Kul grej, men inget som kan bidra till båten går fortare (stor + 2 fockar, det enda valet jag ska göra är lätt- eller hård/mellanfock). Rutan ner till vänster med djupinformation är bra om jag har ett lod. Men det har jag inte och vill att skärmen så mycket som möjligt används för kortpresentation. Vill helt enkelt ha möjligheten att välja bort djupinformationsrutan. Dom svarta banden vill jag ha bort för att få maximalt hög kortbild. Önskar också att Raymarine lägger till möjligheten att visa bilden i stående format. Då sågar jag tveklöst ett nytt hål i ruffskottet (efter att ha plastat igen det gamla).

    SvaraRadera