tisdag 19 juni 2012

Raymarine e7 (3)

Kommentar tillagd i efterhand: Många googlar om Raymarine e7. Då kanske du hamnar här. Jag köpte min e7:an till säsongen 2012. Jag har skrivit om den i flera inlägg och framförallt inledningsvis varit ganska missnöjd. Efter den uppgradering av mjukvaran jag gjorde i slutet av augusti blev e7 ett helt annat instrument. Till det bättre. Mina erfarenheter efter uppgraderingen hittar du (här).

Raymarine e7 använder Navionics kort. Navionics har tre nivåer, Silver Europa, Gold och Platinum. När jag köpte min plotter fick jag informationen att Silver och Gold har samma information för djup mindre än 3 meter. Silverkortet kostade ca 1 500 kr och täcker hela Europa. Gold kostar ca 3 000 kr, Platinum ytterligare en tusenlapp. Dessutom kostar plottern ca 12 000 kr.
Silverkortet är i svenska farvatten baserat på Sjöfartsverkets elektroniska vektoriserade kort S57. Punkt. Inget mer. Kan man använda S57 för noggrann skärgårdsnavigering? Nej, det kan man inte. Allt grundare än 3 meter visas med samma blå färg och sifferinformationen är väldigt sparsam. Ren chansning att söka naturhamn, många passager med djup 2 - 3 meter visas inte.
Jag har kontaktat Hydrographica, som har tagit fram högupplösta kort för ostkusten och några fläckar på västkusten. Navionics har köpt in HG korten för ca ett år sedan. Ett telefonsamtal till Navialis ger mig informationen att Hydrographicakorten finns inlagda i Gold men inte i Silver. Dvs Gold och Silver har inte samma djupinformation. Varför fick jag inte den informationen direkt, då hade jag inte nöjt mig med Silverkortet.

Ska försöka byta Silver mot Gold.

1 kommentar:

  1. Silver ligger med i allt fler plotters som standard och även jag har hört att det bara ska vara +10 meterssiffror som skiljer...
    Spm sagt tidigare - Gold fungerar bra att navigera med i Sörmland/Östergötland och vi har inte de enklaste navigationen ;-)

    SvaraRadera