onsdag 7 mars 2018

Tillbaka till Kultura Bar

Kultura Bar ligger i Belgrad, mitt inne i stan inte långt från Tesla Museet. Nikola Tesla, född 1856 i kejsardömet Österrike, emigrerade till USA 1891 där han blev amerikansk medborgare. Mest berömd för  sitt pionjärarbete inom området magnetism. Nikola Teslas födelseort ligger i nuvarande Kroatien, på Wikipedia anges att han är en Serbisk uppfinnare. Han startade kanske sin vetenskapskarriär där. 35 år gammal emigrerade han till USA.
Här är han, ganska stilig!
Kultura Bar är värt ett besök om du ändå befinner dig i Belgrad. En halvtrappa ner från gatan, med en skylt på dörren som anger att härinne får du röka hur mycket du vill. Faktiskt ganska vedervärdigt när baren är full. Det blir den snabbt, där finns plats för max 15 personer. Men på morgon och lunch är det OK.
Innan kvällsrusningen
Egentligen tycker jag bättre om Dokolica tvärs över gatan, fortfarande tillåtet att röka hur mycket du vill, men där finns en hyggligt rökfri hörna.

Kultura Bar och Dokolica är mina frukosthak när jag är i Belgrad. I mitt pass finns 6 inresestämplar till Serbien. För ett år sen trodde jag att jag aldrig skulle komma dit igen. Men i förra veckan flög jag ner tillsammans med Johan Larsvall, han som för 15 år sen tog fram Z31. På ganska underliga vägar hamnade formarna i Belgrad och vi var nere för att kolla möjligheterna att bygga några båtar. Träffade Zoran och Miljan och var ute i Sakule för att inspektera formarna. I kylan, vi möttes av minus 15 grader, dvs precis som här hemma. Formarna ser fina ut. Vi diskuterade skrovmodifieringen, aktern ska förlängas, akterspegeln rätas upp och sittbrunnsdurken ska vara plan. Jag har skrivit om allt detta tidigare, totalt finns det 25 tidigare inlägg som är taggade Z31, kolla i listan t.h.

Mycket av jobbet att dra igång det här projektet är redan gjort för min del. Johan, som förstås vill ha en båt, ska jobba med inredning i en ny version.

Blir nog många kapitel till om Z31 projektet.

2 kommentarer: