tisdag 13 mars 2018

Årets skörd

Alla spinnakerbommar jag tog hem i höstas är nu sålda. Kapade och monterade, inpackade och den första levererad. Till Bjärred.

Årets skörd består av kap från två 70 mm och tre 60 mm kolfiberrör.
Tillverkade av Ceilidh i Holland, bakade av kolfiber/epoxy prepreg.
Lådan med alla möjliga rester från kolfiberkap fylls på, kommer alltid till användning nångång.

Tog en tur till Mörarp där Piano legat sedan 2½ månad. Det blir bra men tar tid, influensan har bidragit till tidsfördröjningen.
2 grader utomhus, 600W värmefläkt i båten.
Hoppas på att Glanex tar in båten i morgon och gör färdigt. Det enda frågetecknet nu är hur dom ska komma åt att spruta bulbens undersida. Får se om jag lyckas övertyga dom om att använda verkstadstraversen och Pianos centrumlyft. Traversen kryper sakta vid belastning 3 ton, men förhoppningsvis inte snabbare än att dom hinner flytta pallningen.

Skåne är riktigt gråtrist, skönt att jag själv slipper arbeta utomhus på båten. Håller på med bommen i garaget. Första gången jag plockar ner bommen sedan tillverkningen för 7 år sen. Hittar flera saker som borde ha åtgärdats tidigare. Det är märkligt att haverifantasin bara slutar fungera och man lever vidare i föreställningen att nya grejer som inte syns aldrig kommer att gå sönder. Det är annorlunda för masttoppsbeslaget som är ordentligt modifierat, men där märker jag ju tydligt när masten inte går att böja som tidigare.
Såna här bilder är ju inte precis lockande.
I anmälningslistan till Seapilot 2Star har jag angivit TBA (To Be Announced, dvs meddelas senare) för co-driver. Kan nu avslöja att jag seglar Piano tillsammans med Bosse Fransson. Vi seglade 2015 tillsammans i hans Dynamic 35, nu kommer vi att segla en lite långsammare båt. Bosse låter sin båt vila i år och satsar på andra friluftsaktiviteter. Men S2S vill han gärna segla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar