torsdag 12 februari 2015

Ny mjukvara till e7:an

Ni som har följt den här bloggen känner väl till ett av mina sorgebarn: e7:ans bristfälliga visning av fart över grund - FÖG.

I Piano har jag monterat Raymarine e7 GPS plotter. Som plotter fungerar den utmärkt, jag hittar alla grund innan vi smäller på, speciellt under förra sommarens segling i Kosterskärgården visade den sig på styva linan. Sannolikt är skillnaden mellan olika plottrar knappast märkbar eftersom dom har samma kartunderlag. I Koster och området runt Gullholmen/Kärringön är det Hydrographica som gäller.

Vid mässan i Göteborg fick jag beskedet att ny programvara från Lighthouse II är på gång, och nu har den kommit. Ladda ner version 13.37 och lägg in i plottern. Gå in på Raymarine.se, bläddra till e-series multifunction, bläddra ner till Download:

Såhär beskrivs ändringarna:

Date
 Features
v13.37Feb 2015
  • Jeppesen C-MAP 4D MAX / 4D MAX+ integration
  • Improved Chart Object Hot Spotting
  • New GoTo Navigation function
  • FT-791 SiriusXM - NOAA Marine Zone Boundary (Updates issued Dec 1, 2014)
  • Improved Software Update process
  • Various fixes and minor improvements

Det står inget explicit om just FÖG, kanske ryms under "Improved Software Update Process" eller "Various fixes and minor improvements". Om det ryms under den där sista punkten så blir det ett litet steg för Raymarine som är ett stort steg för mig.

Vi får se, själv kan jag inte prova direkt eftersom Piano står i en lada med plåttak dit inga sattelitsignaler når ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar