torsdag 8 augusti 2013

Två dar till Ven Runt

På lördag seglar vi Ven Runt.
Totalt är 80 båtar anmälda.  Av dom seglar 11 st familjeklass, 65 anmälda i SRS klass, en enda flerskrovsbåt och tre st anmälda i DH klass. Klassindelning får vi reda på när vi hämtar våra papper vid anmälan i Råå. Fler seglar SRS i år jämfört med förra året då alla som seglade om Öresund Cup körde enligt DH-regeln. Misstänker att det blir tre SRS klasser och att vi startar i mellanklassen. Och får möta både X332 och X99? Båtar som mäter högre än Piano men som har blivit mina måttstockar, dom seglas i allmänhet bra, vi mäter lite mindre och lyckas vi hänga med är det tecken på att det går riktigt bra. På Bohusracet blev vi frånseglade av båda två, men slog dom tack vare det lägre mättalet.

Banan? Start och mål i Råå. På något sätt ska vi runda Ven däremellan. Om banan vet vi i övrigt ingenting. Lite hemlighetsmakeri alltså. Jag förstår att seglingen kan vara svårplanerad, det ska ju gärna vara en ordentlig kryss och att bara köra fram och tillbaka runt Ven innebär mest halvvind i den vanligaste - västliga - vinden. Och väderrapporten talar mest om just V. Mellan 5 - 9 m/s.
Henrik och Peder Edman seglar H-båts VM i Danmark (seglingarna inställda i dag pga för lite vind), Fredrik kajtar i Spanien, jag seglar Ven Runt med Hans och Liam.

Lyfte båten förra veckan. Botten var slät som om den var ny. Att tillbringa drygt två veckor i sötvatten (Göta Kanal) innebär uppenbart att all beväxtning av botten ramlar av. Underkanten var skrapad pga närkontakt med sliprälsen i hamnen på Hanö. Blev lite konfunderad när lodet visade 1,4 m (Pianos djupgående är 1,8 m) när jag hade förtöjt båten. Förklaringen var att bulben var inkörd mellan rälsen. På natten vred vinden och några dunsar väckte mig.
Inga skrapsår på sidan iallafall!
Regn idag. Seglar till Råå imorgon!

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Hur gick det på Ven Runt. Det är väl inte så illa att skåningarna har slutat att blogga?
    Erik

    SvaraRadera
  2. Rapport om Ven Runt kommer. Segla eller blogga? Mycket transportseglingar tar kraft från bloggandet. Lätt att skriva blogginlägg från paddan, men då utan bilder. Googlebloggning och paddan är inte riktigt kompatibla. Dessutom ändras googleblogger hela tiden och det tar ett tag att överlista dom nya finesserna.

    SvaraRadera
  3. Dina rapporter brukar vara värda att vänta på!

    SvaraRadera