lördag 30 maj 2015

Seapilot2Star Baltic 2015

Tillbaka i Viken efter Seapilot2Star Baltic. Seglade med Bosse Fransson i hans Dynamic 35. Totalt drygt 400 NM avverkade under 6 seglingsdagar. Jag fick hasta tillbaka för att hinna i tid till att vara seglingsledare för WBS vårregatta idag lördag. Men 16+ m/s vindprognos fick oss att ställa in den seglingen som skulle seglas shorthanded med 3 personer ombord.

Bosses båt är döpt till Existens, namnet från en Holländsk båt dom hamnade vid sidan av under återfärden från ett år i Medelhavet med hela familjen för 15 år sedan. Ett möte i en hamn som helt enkelt bara var inspirerande.

Existens har Västervik som hemmahamn, några smågrejer måste fixas innan vi skulle segla i väg. Planen var att gå till Gryts Varv och resturangen på fredagen. Men hur det var kom vi inte iväg i tid, så det blev Harrys i Västervik istället och tidig avfärd lördag morgon. Halvvinden 75 NM upp till Oxelösund gick fort. På bryggan väntade Ove Söder, som är boss för hela seglingen. Studiekamrat från KTH på 60-talet. På söndagen lyfte vi ur dom stora verktygslådorna (fick stå i OXSS's klubbhus), handlade mat, ganska enkel meny: 2 kg Mamma Scans köttbullar (glutenfria), mandlar, torkad frukt, Coca Cola och godis. Bosse levde mest på mackor.

Existens seglar i klass 5, med SRS mellan 1,269 (Swede 55) och 1,306 (Figaro 2). Jag var mest spänd på mötet med Figaro 2 Tutalör som seglades av Anna Drougge och Martin Angsell.
Figaro 2 Tutalör ca 30 min efter starten från Oxelösund.
Startordningen och starttiderna var samma alla tre dagarna rejset pågick. Klass 1, dom minsta båtarna kl åtta med SRS mellan 1,058 (Piano, som är den one-off båt jag byggde i början på 70-talet - (här) och (här), nu ordentligt renoverad av Rolf Erixon) och 1,164 (Linjett 33). Vi startade halv elva. Vindarna varierade (förstås) under förmiddagen men de sju första båtarna från etappen till Visby var från sex startgrupper, vilket tyder på att förhållandena jämnade ut sig. Sträckbog upp mot Vinterklasen, föll av mot Grässkärs fyr och Kränkan NO, lovade lite mot Gustaf Dalen och sen dikt bidevind mot Visby. Vi hade förberett Code Zero sättning efter Gräskskären, men det blev inte så stor fallning att det hade lönat sig, vinden hade ökat till ca 7 m/s. Istället gled seglet överbord och började tråla, vi fick slita några minuter med att få upp det och under tiden gick Tutalör och Tiki Minos (slutsegraren i Klass 5, Arcona 340) förbi. Vi rundade Gustaf Dalen och var ganska snabbt förbi Tiki Minos, men Tutalör hann vi inte ikapp. Med hjälp av AIS kunde vi hela tiden mäta avståndet, det var som mest 0,8 NM och ibland nere på 0,4 NM. Vi seglade i princip lika fort och eftersom Tutalör enligt mättalen ska vara 30 sekunder snabbare per sjömil, så slog vi dom med en minut på beräknad tid. Tiki Minos vann etappen ganska överlägset, dom seglade högre och på slutet av etappen blev det ren kryss utefter Gotland. 15 minuter beräknad tid, som motsvarar ca 11 minuter seglad tid efter 12 och en halv timmes segling.

I hamn stod funktionärer och lotsade oss in till rätt brygga, båttillbehörsaffären var öppen och jag köpte kapokkuddar så att vi skulle sova lite skönare. Bosse har monterat en värmare i Existens och den räddade många kalla nätter. I säng vid ett-tiden, sov länge och gick ut till start på etapp två.

Det är trångt i Visby hamn, båtarna släpptes iväg fyra och fyra, vi startade tillsammans med Tutalör, Dreamline One (Linjett 40) och Merliz (Dufour 40 HR). Tutalör och Existens kom iväg bäst och i den lättare vinden gled Tutalör ifrån med den fartskillnad det ska vara mellan båtarna, dvs ca 0,05 knop.
Tutalör på väg ut ur Visby hamn.
Första delen av etappen mellan Visby och Oskarshamn blev knepig. Vinden minskade, vi bytte till Code Zero och gled ifrån Tutalör (som seglar utan Codesegel). Vinden kom och gick och som mest var vi några hundra meter före. Tutalör satte sin plana spinnaker och med vind från V seglade vi båda lågt och hamnade O om rhumbline mot Ölands Norra udde. Tiki Minos och resten av klass 5 gick en högre kurs. När vinden efter ett tag vred till SO låg vi helt på rätt ställe och började åka ifrån dom övriga i klass 5, Tutalör halkade tillfälligt efter. Vid Ölands Norra udde kom ny vind från SV, vilket betydde att båtarna väster om oss låg bättre till. Tutalör hade kommit ikapp och nu blev det kryss hela vägen in till Oskarshamn. Vi gick ut halvägs i Kalmarsund och slog söderut. Båtarna som  gått in lite mer mot fastlandet gick bättre. När vi åter mötte Tutalör vid Blå Jungfrun låg dom några hundra meter före. Vi slog ganska snart in mot Oskarshamn, dom fortsatte förbi Blå Junfrun och drog förstås fördel av det vrid mot syd som kom halvvägs in från Blå Jungfrun. Vi gick inte alls bra under kryssen in från Ölands Norra, Bosse gjorde en genialisk omskotning och tog över rodret och helt plötsligt gick vi riktigt fort och högre. Men Tutalör tog över andraplatsen i klass 5, Tiki Minos utökade ledningen till 28 seglingsminuter i klass 5.  Tutalör 2 minuter före oss.

Möter Piano (går hos mig under namnet träPianot för att skilja från min Hansson 31 med samma namn) efter rundningen av Blå Jungfrun

Träpianot innan start i Oxelösund. Med Ridder orginalrigg och samma Al-skena i relingen som för 41 år sen.
Stoppet i Oskarshamn var inte lika välorganiserat. Fanns bara två toaletter som dessutom var kombinerade med dusch. Kön var lång. Men korvgubben hade öppet hela natten, det blev 3 korvar, tandborstning och sova. På morgonen var kön lika lång till toaletten/duschen. Frågade i ProMarinakiosken om det inte fanns nån ytterligare hemlig toalett nånstans. Jovisst, du kan få duscha hemma hos mig, jag kör dig. Så jag duschade i ett riktigt vackert 50-talshus med prunkande trädgård. Sprang tillbaka till båten och ut mot starten på tredje etappen.

Vindprognosen inför sista etappen var inte entydig. Vi fick specialprognos från SMHI varje dag, men dom var ganska svepande och svåra att använda sig av för att kunna göra bra taktiska val. Jämförde med Predict Winds prognoser, SMHI stämde ganska väl med PWG modellen, enligt båda kunde alternativet att gå nära skärgården vara en fördel , PWC spådde mer vind raka vägen över havet. Klass 5 var ganska väl samlad ut till Blå Jungfrun. På väg norrut valde Tutalör och Tiki Minos att gå in mot skärgården, Solidtango (Elan 37), Krut (Archambault 35) och vi valde rhumbline, dvs över havet. Vi höll jämna steg med Krut fram till Ölands Norra grund, Solidtango gick bättre ca 1 NM närmare fastlandet. Vi var faktiskt för passiva under den delen av seglingen. Men vi ryckte upp oss och började segla riktigt aktivt. Slör i ganska svag vind och gennaker kräver väldigt aktiv segling för att kunna  bygga den relativa vinden som ger ännu mera fart. Vi började direkt glida ifrån Krut. Vinden ökade lite och vi toppade i 10,1 knop. Under den delen av sträckan var vi näst snabbaste båt i hela fältet efter PACMAN. Så länge vi hade mobiltäckning kunde vi under hela rejset följa vår och våra konkurenters placeringar via en länk på Seapilot2Stars hemsida. Vi halkade ner ordentligt under första delen av etappen, Tutalör gick som tåget utefter land. Men sen  körde dom fast. Miki Timos slog tillbaka ut mot havet för att rädda situationen. Tutalör stannade mer eller mindre och var som mest 8 NM bakom oss. Vi var också långt framför Tiki Minos, men deras seger i klass 5 var aldrig hotad, marginalen från de första etapperna var för stor. Solidtango och Krut var förbi oss ett tag. Men Krut halkade sen ohjälpligt efter.

Det blev en fantastisk dag på havet, styrde ganska mycket på vindinstrumentet för att hålla relativ vind på optimala 60 grader för den stora gennakern. Solidtango seglade lägre och så småningom bytte vi sida. Vi låg ca 1 NM väst om Solidtango när vinden dog och ny vind kom från N, ren kryss alltså Vridet innebar att vi låg lika. Kryssen varade uppskattningsvis en halvtimme, sen började vinden vrida mot V och vi hissade först Code Zero och skiftade sen till gennaker. Plattvatten och gennakersegling i stabil vind. Provade med att koppla in autopiloten, jämförde fart vid manuell och autopilotstyrning och faktisk kunde ingen av oss segla snabbare än autopiloten som styrde på kompasskurs. Mörkret sänkte sig och det blev en formidabelt vacker natt med klar himmel och tusen lanternor. Kallt, kallt. KALLT! Fem lager ylleunderställ plus seglarstället räckte inte. Jag är nog en frusen typ.
Solidtango innan rundningen av Gustaf Dalen
Rundade Gustaf Dalen alldeles efter Solidtango. Med Tiki Minos fortfarande i stabil ledning på beräknad tid trots drygt 2 NM efter, så slogs vi om andraplatsen i klass 5. Vi låg 11 seglingsminuter efter och det var 12 NM kryss kvar. Bosse styrde hela vägen in, han är starkare än jag, så inför varje slag bytte vi position, efter fullbordat slag bytte vi tillbaka. Vi tuggade oss upp genom fältet och i mål var marginalen 3 seglingsminuter till vår fördel över Solidtango.

Målgångsrakan
Klockan fyra torsdag morgon
Kom i mål 4:22 på torsdagsmorgonen. Andra plats i klass 5, tionde plats totalt. En och en halv timme seglad tid efter överlägset totalsegrande Silverfågel (Diva 39).

Pyttipanna, ett glas vin (i avsaknad av glutenfri öl) och sov några timmar. Vindprognosen var 10-12 m/s sydlig vind, vi skulle segla tillbaka Existens till Västervik, bytte till liten fock och kryssade ner till Håskö, en skärgårdsidyll som vaknat ur sin vintersömn.

Bryggan på Håskö
En vidunderlig köl
Blev tillsammans med besättningen på Nirvana (Eloge 38) bjudna på middag ombord på Evelina (Crown 39). Ugnstekt kassler i currysås och ris. Ett underbart avbrott från köttbullsdieten under rejset. På fredagsmorgonen gick vi vidare för motor söderöver, men räknade ut att jag inte skulle hinna till Nässjö i tid för att hinna med sista tåget till Helsingborg om jag följde med hela vägen. Hoppade av i Gryt, fick lift till Linköping, och lyckades ta mig hem hela vägen trots att alla platser på SJ's tåg var slutsålda. Med den nya autopiloten från Garmin var det en enkel match för Bosse att sig hela vägen ner själv. Han hissade segel och kryssade i den återigen alltmer tilltagande vinden.