torsdag 21 maj 2015

Vart tar högtrycket vägen?

Dom två vindprognoserna för starten på Seapilot2Star Baltic är inte alls överens, vare sig med sig själva eller med SMHI. Det handlar om vart högtrycket har sitt centrum och vilken väg högtrycket flyttar sig.

Kl 0500 på måndagen placerar de två prognosmodellerna högtryckscentrum på olika ställen:

Kl 05 placerar PWG modellen en högtrycksrygg från Ölands norra åt NO . Öster om högtrycksryggen blåser det nordligt, på västra sidan är vinden sydlig. PWC modellen t.h. placerar högtrycksryggen i princip efter fastlandskusten. Svag vind vid starten, mer vind och nordligt ute på havet.
Kl 20 har högtrycket i PWG modellen flyttats österut vilket betyder sydlig vind i hela kappseglingsområdet. I PWC modellen är högtrycket flyttat något åt NO och vinden står också NO.
 Vindarna från dom två modellerna ger helt olika strategi för överseglingen till Visby. Följ fastlandet söderut enligt PWG prognosen och slå över sent mot Gotland. Enligt PWC vinden blir det slör, segla lite överbåge för att komma ut i den starkare vinden till havs. Vind enligt PWG modellen gynnar småbåtarna, som hinner en bit söderut i SV vinden på morgonen innan den vrider mot S som vi lite större båtar blir hänvisade till. I PWC modellen kommer småbåtarna att ligga och driva i svag vind tills storbåtarna startar och alla kommer iväg.

Nu lämnar jag min PC, det blir inga mer Predict Wind inlägg. Som tur är kan jag följa PW på paddan, men jag kan tyvärr inte lägga ut bloggbilder via den. Fast det kanske finns nån på bryggan i Oxelösund som kan visa mig hur jag ska göra? Det blir facebookrapporter under seglingen, vi har säkert kontakt med mobilnätet både då och då.

Imorgon startar uppseglingen från Västervik mot Oxelsösund. Enligt omröstningen på tangosailing.nu är vi favoriter i klass 5. Hur sjutton kunde ni komma fram till det?


2 kommentarer: