onsdag 6 maj 2015

Hur fixar man ytfinish?

Piano ligger fortfarande på land. Vårrustningen drar ut på tiden, årets projekt är en bottenfinish utan dess like.
Just nu förtvivlar jag över att inte få till det som jag vill. Av någon anledning har jag valt att rulla på färg istället för att spruta. Erfarenheten hittills är att jag borde ha använt tiden att lära mig hantera en sprutpistol istället för att slita med att slipa bort det mesta av det man rullade på för några dar sen.

Kölen är viktigast. Efter epoxygrundfärg, en veckas härdning och våtslipning rullade jag på bottenfärg, Nautix 4Tspeed importerad från Frankrike. Ordentligt spädd med Hempel thinner 808. Jag ringde Nautix om lösningsmedel och dom föreslog vilket lösningsmedel som helst för en-komponent bottenfärg. Använde den lösningsmedelsbeständiga skumrullen från Bauhaus, inga tendenser till att den löstes upp.

Rullad grå Nautix 4Tspeed
Ser ju jämt och fint ut på håll!
Bosse Fransson har föreslagit att man spraymålar ytan innan slutslipningen för att kunna övervaka både att alla smågropar slipas bort och det blir dessutom en koll på att man inte slipar för mycket. Man ser helt enkelt när det är färdigt. Bosse som använder vit bottenfärg sprutar svart indikeringsfärg. Jag åkte till Biltema och köpte 2 vita sprayburkar för 69,90 kr/st. En burk räckte till kölens båda sidor (nästan 3 kvm) plus bulbens ovansida.
Vitsprejad köl.
Efter torkning (sprayfärgen luktade misstänkt av xylen) är det dags att slipa. Handslipning med liten klots, använde överblivna Abranet 240 från vattenmaskinslipningen av epoxygrund på skrovet.

Ännu så länge verkar allt OK. Skalan är ca 1 mm mellan topparna.
Slipar lite till, fortfarande lovande.
Ännu lite mer. Handslipning av bulben med klots och 180 våtslippapper.
Nu fungerar det inte längre. Epoxygrundfärgen bryter igenom och porer finns kvar däremellan. Undermåligt underarbete helt enkelt.
Kölbladet som jag trodde var hur plant som helst. Tji fick jag!
Handforma en bulb har uppenbart inte fungerat som jag ville.
Kölens anslutning mot skrovet. Här var det buckligt!
Vad blir sens moralen av det här? Spraymåla indikeringsfärg är en väl brutal metod att få reda på att underabetet inte är OK. Vill man leva vidare med nån slags självbedräglig tro att man har världens bästa kölfinish ska man inte använda den. Men om man inte ger sig? Slickar såren, funderar ut nåt bra alternativ. Får ringa Bosse och be om flera råd! Måste ytorna vara maskinbearbetade eller hur ska underarbetet göras? Långklotsslipning är uppenbart nödvändigt, vare sig maskinslipning med oscillatormaskin - jag har just köpt en Mirka 150 mm - eller handslipning med liten klots duger. Först ordentligt med mjuk epoxyprimer som är lätt att slipa. Sen långklots. Det blir många burkar Biltema epoxyprimer eller Hempel Light Primer, efter att ha härdat några dar är dom riktigt lättslipade. HB coating är på tok för hård för att fungera som slipgrund. Egentligen är Nautix epoxygrund (som jag la på förra året) den bästa variant jag provat hittills men den blir svindyr då den måste importeras.

Skrovet under vattnet är rullat med HB coating, men med Mirkamaskinen och Abranet 240 som slipas vått kommer jag igenom ytan. Sen ska hela skrovet långklotsslipas vått. Några dar till på land alltså.
The Mirka Wet man! Magnus Söderberg fotograferade.
Z31 projektet får vänta, tar tag i det framåt augusti. Synd att ha tappat tempot i ett så spännande äventyr. Men Maj är ju inte den bästa tiden för utvecklingsarbete när man jobbar med att få iväg årets båtprogram till alla återförsäljare.

2 kommentarer:

  1. gör du det 3-4 gånger så kommer det bli bra ska du se...

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är häftigt att gå på med 180 korn och slipklass. Är den klossen lite för hård så blir det inget förlåtande. Jag tycker att både HB-coating och Nautix är lättslipat, vilket jag inte tyckte för ett par veckor sedan.
    Slipade mitt roder, bulb och svärd med Mircan, använde Abranet, började med 320, sedan 500 och sist 2000, kör på låg hastighet. Sprayade svart och lät den svarta färgen styra slipdjupet, hade nästan porfritt med 320 och tog de sista porerna med 500 och halkade sedan över med 2000. Använde målartvättsspruta som man pumpar upp tryck i och rymmer 3-4 liter vatten. Jag har försökt slipa torrt men det funkade inte alls, papperet sätter sig direkt, speciellt med bottenfärgen. De ställen jag haft ett år gammal bottenfärg har det funkat hyffsat att köra torrt.
    Kör du med slipklass på en välvd yta som bulben så kan jag tänka mig att det blir svårt. Fast det är kanske lite skillnad då mina ytor är maskinbearbetade men jag tror det bör funka om det inte är riktigt buckligt.
    Bosse F

    SvaraRadera