Söndag em i Viken, den sjuttonde Maj. Slagregn mot rutorna och kuling. Jag räknar med att busvädret helt enkelt tröttnar till starten på Seapilot2Star Baltic. Segling är roligare i godväder. Väderutsikterna för starten i Oxelösund i går var faktiskt ganska positiv. Idag ännu bättre. Regnet är struket och temperaturen ökad till 15 grader. Upp till 11 m/s i byarna under sträckbogen till Visby. Andra dagen från Visby till Oskarshamn bjuder på ren kryss i lagom vind, mellan 5 - 9 m/s och ännu varmare - 17 grader. SMHI har ännu inte lagt ut onsdagsvädret. Följer väderprognoserna så gott det går, kollar vridningstendenser. Under överfarterna till och från Gotland tappar vi kontakten med mobilnätet, rena ingenmansland alltså. Hur ska vi klara den taktiska navigationen då?
Fart över grund visningen på e7 plottern är uppenbart inte bara ett problem för oss i Skandinavien. Googlar jag på "Raymarine, e7, SOG" hittar jag forum med inlägg från 2012/2013. Som handlar om felvisning av SOG, både vid stillaliggande och under gång i strömfritt vatten med konstant fart. Du kan tex läsa (här) och (här). Att ändra inställningar på differentialmottagningen eller filtrering förbättrar inte situationen.Felvisning på 0,4 - 0,5 knop finns redovisat.
När ni är ute och tappar mobiltäckningen har ni ändå valt sida och får köra på det som finns. Enda trixet är om ni ska stryka kusten (akta grundpallet…) eller gå en ytterbåge och svänga in mot Visby. Kolla vinden på kvällar/nätter hur den beter sig. När finns det sjöbris och vilken tid lägger den av?
SvaraRadera