lördag 9 maj 2015

När alla andra seglar

Idag och imorgon seglar alla andra North Sails Trim Cup i Lomma, Lidingö Runt och Stora Oset. Alla andra seglar utom vi. Fast det finns ju en och annan inbiten ytfinishnörd som fortfarande kämpar med slipmaskiner och att rulla epoxygrund och bottenfärger.

Genom den här bloggen har jag fått många kontakter. En gång i tiden var begreppet nörd faktiskt ganska negativt. Men det har ändrats, nu är det ett mer lite positivt förlåtande epitet. Jag kan lugnt påstå att nästan alla kontakter jag får genom den här bloggen är nördkontakter. Vi diskuterar olika segelbåtsfinesser såsom tex roder och kölprofiler samt olika metoder att få till den där superytan som gör att man bara rinner ifrån sina konkurrenter blandat med lite mer filosofiska tankar om vad som är viktigt med båtar, båtmeck och segling.

Häromdagen kom ett mail

" ...
Själv skulle jag bara fuska klart Dominanten lite snabbt, fuskar gör jag men det börjar bli noja den här gången också, man höjer nivån hela tiden och snart slutar det väl med jämnhetshysteri igen. Spacklar porer just nu, hinner 1,5h per kväll efter jobb. Börjar tappa sugen och vill segla...

Antar du vet hur det känns :-)../Dan "


Mail från Dan Ekström som håller på med sin tredje båt i år. Som tur är håller han sig inte med så stora båtar.
Dans bidrag till hans 15-åriga sons sommarsysslor. Aphrodite 22, ritad av Carl Beyer.
Pelle Petterssonritad 806. Såldes för några veckor sedan.
Aphrodite 22:an igen med sin karakteristiska trubbnos och stolt 15-åring till rors!
 I några mail har vi diskuterat olika sätt att slipa botten. Jag har förstås talat mig varm för Mirka och Abranet. Jag skrev ett svarsmail med frågan om jag kunde skriva ett blogginlägg om hans vedermödor, oss olycksbröder emellan.

" ...
Mirka verkar ha bra prylar! Skall köpa både excenterslipen och långklotsen, trots att jag tänkte trappa ner efter 27 båtbottennedslipningar....fullständigt vansinne. Fördelen är att man blivit svårslagen effektivitetsmässigt, kan exempelvis maskera en vattenlinje på frihand på under 10 minuter. Finns nog inte något VM i den disciplinen :-). Inte heller i känslan i att rolla epoxi med nästan sprutmålningsyta (självbedrägelsemässigt sett..).
..."
Dominant Race, SRS 1,138, 7,64 m lång, 2,5 m bred. depl 1,25 ton, 
Omisskännlig Gösta Edwardsson bulbköl.

Dan har en förkärlek för Gösta Edwardsson ritade båtar.
" ...
Dominant 95 (SWE-11) sålde jag får ett tag sedan, detta är en Dominant Race (SWE-58). Jag har haft alla Dominant båtar utom 105:an och till och med 2 st av 707:an. Tokigt eller hur? Totalt 41 båtar på 26 år....när jag sitter på en pall under en ännu en båt undrar jag ofta vad jag håller på med, ändå kan jag inte låta bli att fortsätta, båt efter båt, år efter år. Tur man har andra intressen också :-) ..."

Som att tex köra Enduro på Söderåsen.

När Dan jobbar på sin Dominant Race, sliter jag med Piano. Idag bestämde jag att det var färdigslipat. Dags att sätta vattenlinjen, fram med laserinstrumentet.
Laserleende Hans och Simon
Lyfter vattenlinjen 10 cm. Det blir ursnyggt (maskerar också att båten lutar lite vid bryggan).
Hans K och precision tape för 119 kr.
Ännu dyrare tejp.
  Efter slipning av den blanka remsan under tejpen bär det av mot Tjörröd och Dragans verkstad. Dragan är en hejare på att sprutlackera. Jag har avlagt ett heligt löfte att aldrig mera rulla på epoxygrund eller bottenfärg.

3 kommentarer:

  1. Blir nostalgisk när jag ser Aphrodite 22:an. Hade nr 4 ett antal år i början på 80-talet.

    SvaraRadera
  2. slipade min Botten idag. Visserligen behövs i Mälaren ingen Bottenfärg men lite VC17 sitter kvar. Jag använder Abralon efter jag har jobbat hårt i några år med 1,5m långa slipbrädor i olika tjocklekar (styvare för rakare partier och mjuklare för böjda partier. I år gick det mycket lätt, Abralon 1000 en gång hela båtten och båten var klar. Roder körde jag med epoxifärg (4 lager) som jag rullade på. Det vart 400 torrslippaper (men ej framkanten som jag endast bearbetade med Abralonskivorna) och sen Abralon 380, 500, 1000, 4000 i den ordningen. Då jag använder Abralon som har några mm skumgummi samt slipmaskinen med en mjuk slipplatta blev resultat bra.

    SvaraRadera
  3. Du använde längre slipklotsar än jag! Köpte en Mirka 400 x 70 mm och med Abranet 240 torrt fick jag bort alla ryggar och knottror från rullningen. I princip fick jag tillbaka den bottenfinish jag hade innan rullningen av epoxy grundfärgen. Jag får ta en tur till Dig, Bosse Fransson och Dan Ekström för att se precis hur ni gör för att få fina rullade ytor!

    SvaraRadera