torsdag 14 maj 2015

Ny programvara till Raymarine e7

Ombord på Piano har vi en fast monterad e7 plotter från Raymarine. När det är hårt väder och regn är det den enda plotter vi kan använda. Seapilot i paddan är mest ett vackert väder alternativ.

I väldigt många inlägg på den här bloggen har jag beskrivit hur viktigt det är att ha koll på strömmen vid kappsegling i norra Öresund. Plottern visar fart över grund, FÖG och kurs över grund, KÖG. Till e7:an har jag anslutit en logg/lod givare vilket innebär att man med lite huvudräkning har koll på strömmen. Problemet har tidigare varit att e7:an i sina senare uppdateringar inte visar FÖG korrekt. Frågan är om den senaste versionen av mjukvaran Lighthouse II, med version 14.36 har kommit tillrätta med detta? Klicka på e7 i kolumnen t.h. så hittar du dom tidigare inläggen om e7.

Jag har laddat ner den senaste programuppdateringen, Piano står ute idet fria (på parkeringsplatsen vid Dragans verkstad) och sattelitsignalerna når fram till plottern. Jag har gjort tre olika mätningar. Låt mig redan direkt säga att problemet kvarstår. e7:an visar inte korrekt FÖG, det kommer inte att vara möjligt att använda de värden som visas för att kunna göra en kvalificerad strömanalys.

Såhär gjorde jag: På paddan anslöt jag fjärrkontrollappen RayControl. Såhär ser det ut:

FÖG 0,8 knop och KÖG 000, dvs rakt norrut. Piano står på land och rör sig inte ur fläcken.
Jag gör skärmdump var 10de sekund, för över tid, FÖG och KÖG manuellt till ett excelark och sen plottar jag FÖG. Det första bilden nedan visar hur FÖG visningen varierar med tiden. Filterinställningen är här "hög", dvs beräknade data är filtrerade för att minska variationenra.

Mätning under drygt 900 sek, dvs 15 minuter. Det visade värdet på FÖG varierar mellan 0 till 1,9 knop. Man anar en period på ca 300 sekunder, dvs 5 minuter.
Nästa diagram visar sambandet mellan fart över grund, FÖG (avståndet till origo) och kurs över grund, KÖG, riktningen där norr är rakt upp. Värden på x- och y-axlar anger knop.

Första mätserien med hög filterinställning.
Visade FÖG värden ligger i ganska spridda riktningar. Stora värden är spridda NO - SV.  
 Jag ändrade filterinställningen till låg, dvs det beräknade värdet på FÖG är "råare" och kan förväntas variera mer. Max visat FÖG ökar till ca 2,7 knop. Också här är perioden ca 5 minuter.

Mätningen gjordes under ca 12 minuter.

Sambandet mellan visat FÖG och KÖG ser annorlunda ut jämfört med första serien. Spridning åt alla håll, stora värden huvudsakligen åt N.


Avslutningsvis gjorde jag en mätningen med samma inställning som under första mätserien, dvs hög filtrering. Här blev max visat FÖG också 2,7 knop, även i den här serien är perioden ca 5 minuter.

Mätserie 3 med samma inställningar på e7:an som serie 1.


 Sambandet mellan FÖG och KÖG visar med några få undantag värden nära nordlig riktning.

Slutsatser:
  1. Max visade FÖG är 2,7 knop trots att båten står stilla.
  2. Ungefär samma max värde erhölls oavsett filterinställningen.
  3. I alla tre mätningarna indikerar resultaten en period i visningen på ca 5 minuter.
  4. De tre serierna visar inte principiellt lika samband mellan visade FÖG och KÖG.

Sens moralen av den här undersökningen är ganska trist. e7:an har inte blivit bättre! Jag är förundrad över detta. Jag tycker att ett så uppenbart fel på en plotter skulle prioriteras vid en uppgradering. Jag har flera gånger varit i kontakt med Raymarine och påtalat och beskrivit problemet, men uppenbart talar jag för döva öron. Jag har skickat över resultaten från mina tidigare mätningar, men jag får helt enkelt ingen respons.

Jag har provat andra system. Garminklockan är ett bra alternativ, men den laddas tyvärr ur ganska snabbt. Seapilot visar mycket stabila värden, i kritiska lägen när vädret inte är för busigt använder jag Seapilot i paddan. Jag förstår faktiskt inte varför Raymarine inte gör något åt detta. Eller är det så att några enstaka kappseglare i Sverige är för låmgt från deras målgrupp för att  det ska vara intressant att åtgärda.

Om en vecka seglar Bosse Fransson och jag iväg från Västervik mot Oxelösund för att starta i Seapilot 2Star Baltic. Bosse har monterat ett nytt Garminsystem i sin Dynamic 35. Plotter, vindinstrument och Autopilot. Nu kan jag börja jämföra på allvar. Garmin anger precisionen 0,1 knop i visningen av FÖG. Vi får se om det stämmer, Östersjön är ju tillräckligt strömfritt för att kunna utvärdera FÖG visningen även när vi seglar. Det gäller att vi hinner kalibrera loggen under uppseglingen till Oxelösund.

15 kommentarer:

  1. Raymarine är väl de som tillverkar Patriotroboten. Kanske är deras mjukvara buggad med flit på civilmarknaden för att inte falla i händerna på fienden?
    Jag tycker det är kul med konspirationsteorier ;-)

    SvaraRadera
  2. Du borde plotta positionen istället. FÖG är väl en funktion av hopp i positionen.
    I så fall går det väl att skaffa en diff korrektion för att få bättre positionering...
    Mvh Leif

    SvaraRadera
  3. Jag har diskuterat just detta med Raymarine. Deras råd är att koppla bort all differentialmottagning, den differentialsändare som Raymarine tar in ligger nånstans nere i Europa och passar inte alls oss i Skandinavien. I tidigare inlägg om e7:an har jag också visat hur positionen kan variera, ibland uppe på bryggan, ibland mitt ute i hamnen, trots att Piano ligger väl förtöjd. Mitt problem är precis just felvisningen av FÖG för att kunna utvärdera ström.

    SvaraRadera
  4. Hej, Jag har också en e7 med senaste programvaran. Efter dina artiklar så har jag försökt att ha lite extra koll på vad den visar. Jag måste erkänna att den normalt inte visar mer än 0,1 kts då båten ligger vid kaj (still). Detta är något jag kan leva med då loggen knappast är mer exakt. Det kanske är ett fel på din maskin och inte i programvaran?
    /Johan

    SvaraRadera
  5. @Johan, detta var ett bra spår! Jag tar kontakt med Raymarine igen! Vore bra med rapporter från fler som spanar vad e7:an visar när båten ligger still.

    SvaraRadera
  6. När man googlar din maskin kommer man till Blur vad som slår mig är att han verkar vara nöjd med prestandan. Det leder in på spåret ovan att något inte är helt korrekt med din mottagning/ inbyggda antenn. Speciellt eftersom filterfunktionen inte har någon effekt alls. Det skall den ha. T.o.m. på min gamla Simrad utan diff korrektion kan jag få fram strömmen någorlunda acceptabelt. Märkligt att inte Raymarine har bytt ut din mottagare. Är konsument makten för dålig?
    Mvh
    Leif

    SvaraRadera
  7. @Leif, som plotter fungerar e7:an bra, med hydrographica korten (som är inlagda i Navionics) kan vi segla riktigt exakt i skärgården. Det fungerar inte riktigt lika exakt i dom områden på västkusten som inte täcks av hydrographica. Problemet är bara visningen av FÖG. Jag har diskuterat detta med Peter G. På BLUR använder dom plottern enbart för att koll på var dom är. All avancerad taktiskt navigation och tex utvärdering av FÖG görs i Expedition. Vi mina senaste mätningar var jag noga med att all annan elektronik i båten var avstängd. Men paddan med RayControl appen var på. Perioden på ca 5 min gör mig konfunderad. Det faktum att Seapilot visar stabila värden hela tiden mellan 0 och 0,1 knop gör mig konfunderad. Om felvisningen hade varit en följd av att positionen hoppar fram och tillbaka borde kursvisningen täcka alla kompassriktningar, iallafall borde visningen hoppa fram och tillbaka mellen typ NO och SV. Den första mätserien skulle kunna uppfylla det villkoret, men inte serie 2 och serie 3. Jag har gett Raymarine flera möjligheter att reda ut och kommentera detta innan jag började skriva om problemet på bloggen, jag diskuterade om problemet med dom på mässan i Gbg, men jag får ingen respons. Felvisningarna av stora värden kommer i ganska korta intervall men i tex serie 1 dominerar värden mellan 0,3 - 0,4 knop. Bra om andra också mäter, jag tror det krävs med än mina mätningar för att Raymarine ska ta detta på allvar.

    SvaraRadera
  8. @Leif, medelvisningen i serie 1 är 0,17 knop i riktning 8 grader, iserie 2: 0,36 knop i riktning 350 grader och i serie 3: 0,52 knop i riktning 344 grader. Oavsett hur hoppen i position sker, så borde ett positionshopp i enriktning följas av ett eller flera hopp tillbaka. Detta skulle motsvara medelvisning lika med noll.

    SvaraRadera
  9. FÖG är en funktion av positionen och det verkar som den kalkylen inte fungerar riktigt i din. Isåfall är det en bug i systemet. Nu har Johan W inte problemet så då kan man spekulera i om det finns ett antal Raymarine mottagare som är fel-programmerade.
    Googlade lite och här kom det upp en kille som hade samma erfarenhet. Han fick bytt maskinen. Det borde du också göra...
    http://www.panbo.com/forum/2014/08/sog-seldom-shows-zero-when-stationary.html
    Mvh
    Leif

    SvaraRadera
  10. Monterade en e7 i våras på min båt och jag upplever INTE att den hoppar massor när båten står still. Du är välkommen ombord att titta på min e7 i Oxelösund på söndag om du vill jämföra! Misstänker att det är din enhet som är defekt på något sätt? Jag kör ingen extern antenn. /Anders, J/105 CAG Novus.

    SvaraRadera
  11. @Anders F, jag kommer gärna ombord på söndag! 2013 diskuterade jag extern antenn med Raymarine, men vi enades om att det sannolikt inte skulle hjälpa. Den externa antennen har uppdateringsfrekvens 5Hz, urprungligen var den interna frekvensen 1Hz, men i senare mjukvaruuppdateringar av Light House II ökades den till 5Hz.

    SvaraRadera
  12. Jag kör dock äldre mjukvara på e7an, 6.x nånting om det har betydelse. Har inte hunnit eller orkat uppdatera varken sjökorten eller firmware, ännu. Det finns ju som bekant rätt mycket annat att pula med ombord, tiden är alldeles för begränsad! Och ibland ska man tydligen jobba också?! Vi räknar med att dunsa in efter lunch på söndagen någon gång, du är välkommen ombord :)

    SvaraRadera
  13. Navionicskorten uppgraderades med Hydrographica för några år sen, det kan vara ide att köpa en nyare utgåva om du seglar mest på ostkusten.
    Mina problem med e7:an och visningen av FÖG vid stillastående dök upp efter att mjukvaran var uppgraderad från 6.27 i samband med att jag fick hela plottern utbytt för ett år sen pga fel i touchfunktionen.

    SvaraRadera
  14. Uppgraderar korten nu (hoppas jag). Lite luddigt om det blir nån sorts plus-uppgradering eller om den petar in Gold på en gång, fortsättning följer...

    SvaraRadera
  15. Har inte gjort samma djupa analys som du har gjort med FÖG, men jag upplever aldrig mer än 0.1kn när båten ligger still vid kaj.

    Uppgraderade kort gör skillnad ser jag direkt, tack för tips!

    SvaraRadera