onsdag 11 juni 2014

Inför Bohusracet 2014

Det här är skrivet drygt två veckor innan start av Pantaenius Bohusracet, fixar det sista med båten, en Greklandsvecka hägrar innan midsommar. När vi kommer hem väntar transportsegling till Uddevalla och då börjar adrenalinet sakta pumpa igång.

Inför förra årets race tog jag fram ett ordentligt förberedelsematerial med länkar som jag la ut på den här bloggen. Ett bidrag med många allmänna tips från Pelle Lindell (här). Inlägget innan (här) var en sammanställning av tips från många håll, inte minst BLUR's bidrag från 2010 som är lika giltigt i år.

Mina och Fredriks erfarenheter från förra året finns (här) och (här). Just mathållningen var extra lyckad: Nötter och Mamma Scans köttbullar, vi köpte två kg och gjorde slut på ett. Vid tidigare tillfällen har jag köpt djupfrysta köttbullar men förra året valde vi ur kyldisken.

Nytt för iår ombord på Piano är: VHF, solcell, separat startbatteri och Mastevolt elövervakningssystem BMT III. Förra året fick vi elblackout precis efter rundningen vid Strömstad och körde resten av racet först med Seapilot i iPad på norskt vatten och sen med papperskort. Det är jag ju van vid, det gick bra men vi tappade viktig information som skulle hjälpt oss att ha koll på strömmen och bland kobbar och skär navigerar iallafall jag inte lika offensivt som när jag ser min egen position på en plotter. Med säkrad elförsörjning kan vi använda toaletten (montera aldrig en eldriven toalett i en båt där elförbrukningen ska minimeras). I ett svagt ögonblick monterade jag in både tryckvattensystem och eltoalett. Tryckvattensystemet är urplockat och till salu, vi klarar oss bra med 5 st 1,5 liter pet-flaskor. Dessutom behöver vi inte fundera över om färskvattentanken behöver saneras.

Håller nu att provköra elsystemet för att få en uppfattning om hur mycket ström alla apparater drar. Kan också se hur stor laddströmmen är, Mastervoltladdaren trycker in 20 A när vi har landström. En mulen dag som idag levererar solpanelen 1,2 A, e7:an (GPS plottern) drar 1 A, lanternor 0,4 A, kylskåpet 0,3 A i standbyläge och 3,6 A när kompressorn är igång. Har ännu inte provkört med autopiloten (SPX 5 GP). Har ett 100 Ah gelbatteri som kan laddas ur till ca 40 Ah och som ska klara all förbrukning ombord. Borde räcka två dygn om solen håller sig helt borta. Det var också en tanke - Bohusracet två dygn i ösregn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar