onsdag 4 juni 2014

Kwanza

Alla västkustseglare vet att Kwanza är en First 35 som kappseglas intensivt. Kwanza ska vara med i ORCi VM i Kiel om två månader.
Det gick bra på GAV MBBR i Marstrand, fyra efter två Farr 30 och Salona 37, klart bäst av dom sex First 35 som var med.

Kwanza seglar i år med en ny segeldesign från One Sails. Och har dessutom under den gångna vintern fått en ordentligt uppgraderad köl, där både design och hantverk är gjort av Sten Bergqvist.

För er som inte känner Sten, så är han en mycket framgångsrik västkustseglare med bl.a. fyra Express SM under tidigt 90-tal i bagaget. Väldigt många duktiga seglare arbetar också med teknik och design. Så också Sten. Vi hade lite duster om Expressregeln på den tiden vi båda var aktiva i klassen men under ett möte vid Express SM i Båstad 1991 la vi ner stridsyxorna, jag spacklade bort konkaviteterna på min Expressköl och vi enades om att verka för att båtarna skulle bli så lika som möjligt.

I mars kom mail från Sten:
"...
Hej Anders!

Här kommer bilder på ett projekt som snart är klart. Den nedre bilden är den modifierade kölen. Kordan är förlängd 16cm både uppe och nere. Nedtill har jag förlängt kordan framåt och upptill bakåt. Den gamla kölen hade breddmax på nästan 50% av kordan, den nya är en 63A013.
Detta är ett beställningsjobb ifrån en besättning som satsar hårt och som skall segla VM i sommar. Här har jag funderat länge och mätt en hel del på olika kölar som jag vet funkar bra.

...
Gamla kölbladet var 64cm vid bulben och 95cm 30cm under skrovet, därefter gör framkanten en lång båge upp mot skrovet. Ytan var ca 1,2 kvadratmeter.
... ... "

Kwanzas orginalköl
Orginalköl
Det modifierade kölbladet
" ... avståndet mellan skrov och bulb är 150cm. De gamla profilerna var 12,5% tjocka. Anledningen till att det nya kölbladet blev 13% var att jag inte fick slipa något järn. Det var den övre kordan som ställde till det då järnet var mycket tjockt långt bak.
... "

Modifierade kölbladet. Tittar du noga, så ser du Vacanti fillet i överkant fram.
Den modifierade kölen, riktigt vass bakkant
" ...
Jag kommer inte ändra bulben denna gång. För att inte ställa till det mellan bulb och kölblad har jag valt att inte förlänga bladet bakåt nere vid bulben med mer än 2cm. Har i princip parallellförflyttat framkanten framåt 14 cm. Akterkanten har jag vinklat bakåt och därmed förlängt den med 16cm uppe vid skrovet. Den nya bakkanten blir ca 2mm tjock. Är inte klar med den översta delen upp mot skrovet men det blir en Vacanti historia, justering av profilen på befintlig köl. Anslutningen upp mot skrovet är 10cm. Cordan 10 cm under skrovet är nu 120cm och cordan vid bulben 80cm, däremellan helt raka generatriser. Ytan på nya kölbladet är ca 1,5 kvadratmeter
...
Kwanza är ett mycket duktig gäng seglare som seglat ihop i snart 20 år. I sin förra båt, en First 40,7, var de mycket framgångsrika och seglade bra mot alla konkurrenter. När de köpte sin nya båt hade de stora förhoppningar på tävlandet. Ända sen början har de haft mycket svårt att få fart på båten på kryss. De har upplevt alla kval som jag menar beror på en för liten kölarea. Att sedan profilerna var gjorda för extremt litet motstånd gjorde inte saken bättre. Det inducerade motståndet måste varit mycket stort i alla lägen utom när båten kommit upp i fart. Den köl som Bruce Farr har ritat till First 35R har en area på lite drygt 2kvm. Den båten kryssar mycket bra och har fått en bra kursstabilitet på hårda undanvindar. Det känns som en rimlig säkerhetsmarginal på Kwanzas modifierade köl med 1,5kvm area mot din beräkning på 1,33kvm. Helt klart är den gamla kölen för liten,
.... "

En överslagsberäkning av kölarean på samma sätt som för min egen båt Piano (här), baserat på båtens rätande moment, designfart, antagen avdrift och avstånd mellan seglens och kölens tryckpunkter ger 1,33 kvm. Du hittar beräkningen på Piano ungefär mitt i inlägget.

Jag har tidigare skrivit om fillet, du kan läsa om Vacanti fillet (här), en lång rapport som inehåller mycket om kölar. Beskrivningen av Vacanti fillet står på rapportens andra sida.

Större köl innebär ju förstås större våt yta och högre friktionsmotstånd (Drag). Kom ett kort mail om detta från eftersnacket om helgens segling:

" ...
En intressant sak som jag glömde att nämna ifrån eftersnacket med Kwanza i söndags är att de inte kan märka att de går sämre på läns
 ...  "
 
Uppenbart upplever dom inte någon nackdel med att kölarean är större.
 
Ett riktgt snyggt jobb av Sten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar