söndag 8 juni 2014

Bose Franssons Dynamic 35 (9)

Under färdigställandet av båten och slutspurten inför Seapilot 2Star hörde jag inte mycket ifrån Bosse. Båten blev klar och både köl och roder fungerade bra. Det kom ett mail om rodret:

" ...
Hej Anders.

Jag har gjort en liten sammanställning på hur jag tillverkat mitt roder till Dynamicen. Det normala är att man har en honplugg som man tillverkar rodret i. Jag har istället valt att fräsa fram profilen.

Profilmässigt har jag använt tre olika profiler. Högst upp närmast skrovet har jag valt NACA0015 med en korda som är 350 mm lång. Min hjärtstock är 45 mm och tillverkad i en höghållfast rostfri legering, 14542. Bredden på rodret vid hjärtstocken är 49 mm, teoretiskt skulle det vara 52 men valde att göra den lite tunnare just vid hjärtstocken, nosen motsvarar 0015. 350 mm ner övergår den till 0012 och 680 mm ner är profilen 63012. Denna profil går sedan ända ner, längden är 1700 mm. Avslutet på rodret är ca 1mm. Jag har lagt 18% av den projicerade ytan framför hjärtstocken. Vikten blev knappt 25 kilo, att jämföras med originalets 45.

Anledningen till att jag valt olika profiler är för att en fyrsiffrig NACA har mindre tendens att stalla och lufta, den har dock mer motstånd. Djupare ner är risken för luftning mindre och en 63012 har mindre motstånd. Rätt eller fel men så har jag resonerat. Har loggat över 15 knop och allt kändes kontrollerat och det fanns inga vibrationer.
... "

Metoden att spackla fram profilen mha mallar skulle ha blivit riktigt komplicerad pga att olika profiler glider över i varandra. Det är mycket man kan göra mha dagens moderna 5-axliga fräsmaskiner. Här kommer bilder från hela tillverkningsprocessen:

Orginalroder och -köl
Divinycell
Kolfiberlaminerat
Epoxygrund + bottenfärg

Ny köl, ny roder
Bonusbild. Bottenbehandlingen avslutades med Abralon 2000 polering (tills Bosse tröttnade).
Min egen köl vibrerar i tre olika farter: ca 9 knop, ca 11 knop och ca 14 knop. Jag frågade Bosse om hans köl eller roder vibrerar. Absolut inte, blev svaret. Vare sig roder eller köl och då täckte dom in större delen av fartområdet under Seapilot 2Star. Det är väl helt enkelt så att formfräsning ger mer exakt form och därför en renare strömning och man slipper vibrationer!

3 kommentarer:

  1. Verkligen snygga jobb. Den båten blir nog inte svårsåld (förutom om Bosse tar ut full timpeng…)!
    Jag har fått för mig att vibrationer oftast handlar om växlande avlösning i bakkant och då är den för tjock och/eller för rund. Med Bosses smala bakkanter så minskar risken för vibrationer. Har man tjockare bakkant så är rådet att slipa en sned bakkant så avlösningen alltid hamnar på en sida...

    SvaraRadera
  2. de är superintressant att få ta del av allt mekande här tycker jag. kul att ni delar med er och bra jobbat bosse!

    SvaraRadera
  3. Hur var det med kordan på kölen? ser kölbladet inte lite långsmalt ut..
    Min bedömning grundar sig på tidigare mycket intressanta artiklar.
    När nu det är sagt vill jag ge en eloge för arbetet som är i nivå med Schweitsisk urmakar precission.

    Leif

    SvaraRadera