fredag 21 juni 2013

Bohusracet 2013 - att förbereda sig

Idag är det midsommarafton, om en vecka går starten för BR 2013. Vad väntar oss egentligen? På BLUR rankas vi som en av fem favoriter i klass 3, SRS mellan 1,20 och 1,25. Anne och Arild med sin Hansson 31 "Frökna" seglar i klass 2. Pianos kolmast, lite tyngre bulb och 400 kg lättare båt flyttar upp oss en klass. Vi ska segla mot Anders Dahlsjös Dominant 105 och flera X332 bl.a. Klart vi vinner säger Fredrik (min co-driver som heller aldrig tidigare seglat shorthanded). I BLURkommentarerna till samma inlägg handlar det om Dominant 105 och X-båtar med en WASA 360 som outsider. Blir det busväder och kryss så har Piano svårt att hävda sig mot dom större båtarna. Vindutsikterna för fredagen är inte snälla, YRväder förutspår omkring 10 m/s, ibland lite högre, ibland lite lägre. Och kryss till Hätteberget. Det märkliga är att utsikterna för Måseskär, som ligger 20 NM norr om Hätteberget är helt annorlunda. Framförallt lättare vind. Är det möjligt att så exakt en vecka i förväg kunna förutspå var en front ska ligga? Nånstans ska den förstås hamna i datorsimuleringarna. Eller så styrs vädersituationen vid lågtryckspassager av Tjörnbergen så att Hakefjorden nästan alltid är ett blåshål. Verkligheten blir vi varse i sinom tid.

Hur förbereder man sig? Tex läser beskrivningar från tidigare år.
Anders Dahlsjö har skrivit om Bohusracet 2012 i sin blogg (här).
Sens moral: slappna aldrig av, det är tungt att koncentrera sig framåt lördag em efter att ha varit igång ett dygn.
Arild Heldal skrev i en kommentar på BLUR om Bohusracet 2011 (som han vann tillsammans med sin hustru Anne). Kommentaren är också publicerad som ett inlägg på den här bloggen (här). Koncentration och att orka segla optimalt hela vägen var en av nycklarna till deras framgångar. Samma koncentration som under ett banrace. Både Arild och Anders D har ganska noggranna beskrivningar och diskussioner om sina vägval, det tackar jag särskilt för.
Peter G har också skrivit om BR 2010 (här) och 2011 (här). Lite om vägval och riktigt fina bilder.

Sist men inte minst finns tips presenterade på BLUR inför BR 2010 (här). (Är det nån som vet vart kryssarklubbens tidvattentabell tagit vägen?) Också i BLURtipsen är budskapet att köra hårt ända in i kaklet. Hur kan man förbereda sig för att undvika att båda säckar ihop samtidigt?

Ju mer jag läser, desto mer skruvar jag ner mina förväntningar. Snabb båt på banrace är en sak. Uthållighet och att hålla huvet kallt och göra bra vägval hela vägen är en helt annan sak. Hjälper det att ha seglat Stockholms skärgård kors och tvärs utan motor i 25 år? Dessutom ska det blåsa. Verkar upplagt för dom tunga kryssbåtarna!

4 kommentarer:

  1. Vi pratade om skillnad mellan bansegling och havskör. På korta race måste man slå på skiften medan havskören ibland kan avgöras genom att segla "fel" och möta ett vred/ökning som kan ge 1 knop mer i 40 nm. Lite olika tänk alltså.

    SvaraRadera
  2. Alla tre (Arild, Anders D och Peter G) beskriver seglingen som i stort sett ett banrace. Min erfarenhet av Augustimånen i början på 90-talet var samma, alla öar gör att man är ganska låst i sitt vägval. Jag ska inte föregripa min strategi, den blir vad den blir när vi väl är där. Förhoppningsvis inte alltför slumpmässig.

    SvaraRadera
  3. Det kanske behövs att en skåning kommer upp och Think outside the box ;-)

    SvaraRadera
  4. Mina bästa tips för shorthanded i allmänhet och bohusracet i synnerhet:

    1. Gå ut en timme dan före och testa att reva storen och sätt hårdvindsfocken och kolla skotpunkter mm. Kan tyckas självklart men det är så djäkla lätt att knyta fast revlinan på fel ställe och så irriterande när ringen i det nya storseglet är så tajt fastsydd att man inte får på den på revkroken.

    2. Var överdrivet nitisk med mat och dryck. Ät och drick på schema om det behövs för att hålla intaget uppe.

    3. Vila under däck om tillfälle ges vilket på Bohusracet oftast blir utomskärs mellan Hätteberget och Fjällbacka. Sträckan Strömstad-Tristein kan också ge tillfälle.

    4. Komplettera plotter och dator med en liten handhållen GPS i fickan eller i snöre runt halsen, ovärderligt för snabba beslut vid kryss inomskärs.

    5. Utomskärs rinner strömmen ofta i rätt smala "rännor". Den uppmärksamme kan utnyttja detta både i med och motström.

    6. Får man ett 30-graders skift med sig betyder, som Anders och Jimmy upptäckte förra året, lite motström ingenting...;-) Sjöfartsverkets VIVA-app eller webbsida är ofta användbar för att få realtidsdata. Tyvärr finns inga stationer norr om Brofjorden men man får ta vad som finns.

    7. YR's strömprognoser är nog de bästa men är notoriskt opålitliga, mycket sämre än andra väderprgnoser......var uppmärksam på verkligheten. Generellt tycker jag nog SMHI och DMI har lite bättre prognossäkerhet än YR.

    8. Känn era egna begränsningar när det gäller att köra och gippa spinnaker i hårdvind. Vi blev lite för kaxiga på W2SB i år och det kostade både tid och pengar....Dubbla gajar ökar trasselrisken men underlättar enormt när man skall gippa i lte friskare vind



    SvaraRadera