tisdag 24 juni 2014

Marstrand

72 NM från Falkenberg till Marstrand. Vår entre blev lite snöplig. Motorn som gått som ett urverk hela dagen startade visserligen när vi skulle angöra Albrektsunds kanal, men växlarna ville liksom inte haka i. Där låg vi och drev, en och annan motorbåt passerade, Emma ställde sig på fördäck och viftade med armarna och snart kom en hjälpsam man med båten full av hummertinor och drog oss genom kanalen till gästhamnen. 300 spänn för en gästplats i en välordnad hamn kostar mindre än ett litet fiolblock från Selden. Som hittat tycker jag.
Vi gick från Falkenber kl fem i morse, i svag ostlig vind inte tillräckligt stark för att segla norröver under tidspress. Motor på nästan tomgångsvarvtal ca 8 av 12 timmar plus storsegel, resten kryssade vi från Vrångö till Albrektsunds kanal. Autopiloten - SP X5 GP - var vår goda kamrat. Väl i hamn på Marstrand ringde jag Stefan Kindeborg, som kan Saildrivemotorn utan och innan (han har gjort konverteringen från 15 hkr YAMAHA 4-taktsmotorn) och fick goda instruktioner och snart var motorn OK. Tack Stefan! Att skruva ihop losskramlade mekanismer kan man klara hyggligt enkelt, men sen ska ju grejerna justeras så att växlar kuggar in som dom ska. Sen kände vi att vi bara helt enkelt var värda en kväll på LasseMajas krog.
Blandade vindar för inseglingen till Uddevalla i morgon. Ännu inga dmi.dk vindprognoser för Bohusracet. SMHI förutspår 4/5/6/7/8 m/s. Förra året stämde prognoserna som kom några dar innan ganska dåligt. Väder från YR.no kollar jag inte längre, väntar på dmi.dk.

1 kommentar:

  1. yr-vädret haussades när det kom och det var troligen till stor del pga den snygga presentationen. Själv gillade jag det inte för det stämde dåligt lokalt hos mig. Jag fick senare veta att de hade prognosboxar med 4 ggr så långa sidor som SMHI för vårt område. DMI fungerar säkert bra för er nere vid sundet men hit upp sträcker det sig inte. Jag har testat massor av väderleverantörer och SMHI har alltid klarat konkurrensen kvalitetsmässigt. Enda jämbördiga som jag hittat hittills är PredictWind.

    SvaraRadera