lördag 7 juni 2014

Minikompis från Åmål

Åmål ligger bra till när man har en trailerbar båt. Istället för att transportsegla typ 50 - 100 NM kopplar man sin trailer till bilen och behöver bara vika en dag för ett race. Joakim Axelsson har en MiniCompis Minion, ritad av Bernt Anderson från Karlstad. Förutom alla C-kanoter Bernt ritat får jag ihop till åtta konstruktioner: Compis 28, Beason 31, Dixie 27, Dixie 32, Compis 97, MiniCompis, Compis 33, 36 och 363.

Jag träffade Bernt i Älvenäs under bygget av Piano 2009, i verkstan låg en nyplastad C-kanot och han höll på att bygga en kolfibermast till den. På 60-talet seglade Bernt Finnjolle där han hörde till världseliten men hamnade lite i skuggan av Boris Jakobsson. 1964 var han Finnjollereserv vid OS i Japan där Boris Jakobsson var ordinarie. Jag har ett svagt minne av att reserverna fick stanna kvar på hemmaplan under tiden spelen pågick.

MiniCompis ritades 1981 och det är därför en ganska sen IOR båt. 6,9 m lång, 2,5 m bred och väger 1 ton. 400 kg blyköl, raka spridare, backstag och genua.

SRS talet för MiniCompis motsvarar ungefär en C55:a när båtarna seglar med spinnaker. SRS 1,043 med knappt 26 kvm spinnaker, 1,023 utan undanvindssegel men förstås med genuan, som är på 12 kvm, storseglet är 15,6 kvm.

Joakims bas är Åmål, 50 NM till Karlstad hade tagit sådär 10 - 12 timmar att segla, med bil en knapp timme. Lördagen den 28de Maj arrangerade Karlstad Segelsällskap Jäverön Runt och dan därpå Solstaregattan med fyra banrace. Bara lätta vindar.
 
 
Spännande inredning? Snarare
uppstagning av skrovet vid röstjärnen
för att hindra båten från att tryckas ihop.
IOR båtarna såg ut så här!
Framme i Karlstad
" ... Kolla in den ivriga fördäckaren som river genua, Linnéa nio år. Erika 11 sköter backstag och min fru Lena allt annat ."
Bilderna från Karlstads Segelsällskaps hemsida är tagna av Torbjörn Ardebrandt och Sigurd Wapelhorst.



Klipp från KSS hemsida:
" ...Jäverön Runt avgjordes i varierande vindar, där fältet på slutet trycktes ihop och samtliga båtar kom in under ett mycket kort tidsfönster. Segrare i totalen, för andra året på raken blev KSS egen Kjell Stensson i sin Mini-Compis och på andra plats Joakim Axelsson med familj från SSÅV-Åmål, även dom i en Mini-Compis. ... "

David och Goliat! Minion t.v. och X332 t.h.
Minions seglingsprogram 2014 visar verkligen vilka möjligheter som öppnar sig med båt på trailer:

" Vi trailade också ner till Pater Noster Race och blev där totalfyra.
Nästa race blir ÅF inshore race, även det på ren familjebesättning. Gott att slippa jaga besättning.
I höst blir det Tjörn Runt, Höstkroken i Västerås, Hyundai Cup förutom vänerns största tävling Torsö Runt som vi redan i fjol kom totaltvåa i med denna båt.
Mycket smidigt är det.
Någon sorts kulturgärning tycker jag allt det är att ta hand om en gammal IOR båt. Den är också fantastiskt kul att segla även om den är den nervigaste båt jag styrt.
 ... "



6 kommentarer:

  1. Kul båt som jag kanske skulle skaffat om den kommit något år tidigare. Köpte Aphrodite 22:an senhösten 1979 och sjösatte våren 1980. Det förskeppet var ganska likt Mini-Compisens.
    Jag var till varvet på Hammarö påsken 1980 och hjälpte till att plasta upp en Compis 97. Då nämndes ingal planer på Mini-Compisen men vi tittade en hel del på den Race Compis 97 som hade däck från en Dixie.

    SvaraRadera
  2. 97an med dixiedäck ligger kvar i karlstadkrokarna och tävlades för inte så många år sedan. Vi har kört en hel del race med svärfars 97a, bland annat ett bohusrace, 16 i totalen har jag för mig 2011?, mycket bra segelbåt som dock ser speciell ut.
    En stort plus med en båt i minicompisens storlek är att det inte kostar speciellt mycket att ha segel och annat i toppskick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Letar efter en billig minicompis,har du ngt tips?
      Thim 0730212232

      Radera
  3. Jag vet en som är till salu. Jag förmedlar ditt nr till honom.
    Mvh Joakim

    SvaraRadera
  4. Stor chansning att någon ser detta..
    Har förvärvat en annan grön MiniCompis med klubben jag är aktiv i, som vi gett projektnamnet "Verdita". Den kommer att behöva en del kärlek under vintern för att bli i kappseglingsbart skick till nästa säsong.
    Inredningen i Verdita är målad plywood som nu börjat ruttna, vad är Minions inredning gjord av?
    Vi har genomgående mast och inte alls lika seriös uppstagning, behövs det?
    Vi har nu även börjat riva under sittbrunnen som varit uppstöttad med plywood då sittbrunnsgolvet blivit mjukt. Hur ser uppstöttningen av Minions stittbrunn ut?
    Vår plan är att komma ut och kappsegla runt om i Stockholm under säsongen 2022, var håller Minion hus idag?

    Mvh Teodor Westermark, Stockholms Segelsällskap

    SvaraRadera
  5. Jag letar efter ett begagnat storsegel till min minicimpis (s2) har du nåt eller vet du nån som har? Clator@hotmail.com

    SvaraRadera