tisdag 11 juni 2013

Uppgradera Raymarine e7 till version 6.27

Mina erfarenheter av e7:an efter två säsonger hittar du (här). Klicka på fliken "Navigation" t.h. så hittar du allt jag skrivit om både e7:an och Seapilot. Det här inlägget är skrivet efter den uppgradering av e7:an jag gjorde i juni 2013.

e7-plottern från Raymarine, som först var en besvikelse men efter uppgradering till version 4.27 i augusti förra året blev en riktigt bra maskin (här) kan nu uppgraderas till version 6.27. Jag gjorde det för några veckor sedan, det blev ingen uppseendeväckande prestandaförändring men här är ändå några iakttagelser från uppgraderingen.
Uppgraderingen går till så att man skaffar ett miniSD minneskort och laddar ner den nya versionen från Raymarines svenska hemsida (här). Det behövs ett eget minneskort för detta, det minneskort som sjökortet finns på ska man inte använda!
Nedladdningen hängde sig många gånger. Varje nerladdning via vårt kopparADSL nätverk tog ca 13 min, det blev flera nedladdningsförsök innan alla filer kom på plats.
Sen ner till båten, ta ut minneskortet med Navionics Gold, stoppa in kortet med de nya filerna och starta e7:an. Först kontrolleras alla filer. Här gick jag på pumpen igen, en fil var inte korrekt. Tillbaka hem och ladda in samma fil igen, ner till båten. Nu gick det bra.
Jag brydde mig inte om att spara gamla waypoints och spår. Faktum är att jag bara sällan använder gamla way-points.
Stoppade in minneskortet med Navionics Gold och plottern fungerade som vanligt.
Med ett undantag. I Home-menyn finns en touchknapp längst upp t.v. som man nuddar när man vill ha bort touchfunktionen.  Simsalabim så är jag hänvisad till joy-stick och ratt. Men hur får jag tillbaka touch funktionen? Följer manualen, men inget händer. Enda sättet jag kommit på är att stänga ner e7:an och starta upp den igen. Då är touch funktionen där igen. Nån som har nåt tips hur jag kan göra detta utan att starta om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar