onsdag 26 juni 2013

Uddevalla

Sex timmar motorgång från Marstrand till Uddevalla. Från klippor till skogklädda berg. Kappseglingen tillbaka blir svårseglad. Många uddar att utnyttja och bra med ström, förhoppningsvis har vi båtar omkring oss som hjälp att hitta vind. Riktigt tråkigt regn hela vägen men väl förtöjd ger landström och avfuktare bra känsla ombord. Torkar bort några liter vatten per dygn. En tråd på Sailguide diskuterade hur seglingen har ändrats när utvecklingen gått framåt. På det stundtals ganska moraliserande forum Sailguide är så ondgjorde man sig över flatbottnade segelbåtar (dom båtar som är roliga att segla) som inte tål att segla på grund utan att gå i kras och alla som inte kan navigera eftersom dom är beroende av plotter. Till listan över moderniteter som gjort segling roligare vill jag också tillfoga avfuktare. Minns en segling i Vänern för tusen är sen. När vi med Expressen låg inregnade i Spikens fiskeläge tre dygn. Med värmare ombord, båten blev fuktigare och fuktigare och riktigt odräglig. Eller alla somrar i läckande skärgårdskryssare och känslan av att bo i kylskåp.
Tankade alkylatbensin på sjömacken i Stenungssund. Knappt 18 kr per liter. Hemma i Skåne finns den bara på dunk. För 30 kr/l. Använder alltid alkylat, huvudsakligen för att slippa bensinlukt (jag spiller lite grand ibland). En 12 liter tank räcker fyra timmar (Saildrive 330). Miljövänlig och att den inte luktar (iallafall försvinner lukten fort) hänger kanske ihop? (Hur hög är bron vid Stenugnsbaden förresten? Kortet säger inget, Seapilot säger 13,2 m. Pianos mast är knappt 15 m.)
Bron vid infarten till Uddevalla är mäktig men i övrigt har dom mycket att jobba med när det gäller att ge båtfarare en välkomnande känsla. Det blir bättre när man väl tagit sig igenom industrihamnen och kommit in till gästhamnen - då ligger stadskärnan där man förtöjer. Ungefär som i Kalmar.
Välkomnande hamnvärd på kajen är fint när jag går ensam och autopiloten är guld värd. Nu när alla sladdar är rätt ansluta och autopiloten inkopplad sitter jag i skydd bakom ruffen och styr båten med plus och minus knappar. Med plotter för detaljer och båtsportkort för översikt. Plus alla nämn och onämnbara aktiviteter som man gör så enkelt som så. En kopp kaffe tex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar