söndag 23 juni 2013

Shorthanded - om Watski 2Star Baltic från tangosegling

Om att vila, att käka och att orka vara skärpt hela vägen in i mål handlar klippet jag hittat på www.tangosegling.nu. Jonas Falk seglade sin Dehler 34DD Falken. W2S Baltic är nästan enbart havssegling (möjligheten - vilken några fick bra utdelning på - finns att gå in i skärgården på tredje sträckan från Oskarshamn tillbaka till målet i Oxelösund). Bohusracet framstår lite som en enkel eftermiddagstur. Nåja! Jonas F's summering har du (Här).

3 kommentarer:

  1. Att vila och äta när man kan är viktigt, tror jag. Jag har själv inte kört någon lång shorthanded-segling. Men har god erfarenhet från Gotland Runt. Man tappar mycket på slutet om man är trött.
    På de nio GR jag seglat hade vi ett vaktschema som vi följde strikt med början ett par timmar efter start. Sen kan man ju fuska på slutet när man vet att det närmar sig mål.
    Nån gång ska jag segla W2sB också. Men inte med min Express. Den håller väl inte banan runt ;-)

    Niklas
    Tangosailing.nu

    SvaraRadera
  2. Expressen är en riktigt bra båt. Snabbseglare och med telefonstolpe som mast och tjockt enkellaminat i skrovet. Kan hanteras hur som helst. För många år sen vann en Express Gotland Runt, det blåste 18 m/s vid Visby och dom planade med spinnaker. Och Mange Olsson jublade.

    SvaraRadera
  3. Min erfarenhet är att Bohusracet på många sätt är jobbigare än W2S. Det är längre segling i ett sträck än W2S och inomskärsnavigationen över stock och sten gör det nästan omöjligt att vila. Utomskärssegling ger oftast en annan möjlighet att få en och annan tupplur och under årets W2SB hade vi nog en gubbe under däck minst 60% av racet.

    SvaraRadera