söndag 16 juni 2013

Problem!

Bohusracet närmar sig med stormsteg. Det återstår en del fix och - det börjar kännas gastkramande - en del blir bara inte rätt.

Problem #1: Raymarine e7 plottern. Uppgraderade till 6.27 för några veckor sedan. Sen dess är e7:an inte sig lik. Och ännu värre har det blivit efter att jag installerat log/log givare och autopiloten SPX5.
e7:an låser sig, touchfunktionen fungerar inte alls. Plottern fungerar fortfarande och djupet verkar vara OK. Omöjligt att koppla över från låst touchkontroll, när jag startar plottern är touch kontrollen redan låst.
Kan inte längre få fram visning av kurs och fart, COG och SOG.
Jag försöker få fram visning av fart genom vattnet, men hela skärmen är låst och några inställningar kan inte göras.
Det här var en riktigt dålig uppgradering och inte har jag kvar uppgraderingen 4.27 från augusti förra året. Tidigare inlägg om e7:an hittar du (här).

Problem #2: Isotherm ASU 3201 kylskåpet. Som inte gick att få igång efter vinteruppehållet. Efter sjösättningen försökte jag starta kylskåpet via startknappen på manöverpanelen. Först tändes grön lampa (den ska tändas när kylskåpet är inkopplat och spänningssatt). Efter några sekunder tände gul lampa, vilket skulle betyda att kylskåpet är i drift. Jag väntade på att kompressorn skulle starta. Det gjorde den inte och efter ytterligare några sekunder slockande båda lamporna. Och sen dess har allt varit dött. Har ringt många samtal till Thermoprodukter i Kalmar, pratat med Stefan och pratat med Per. Dom instruerar mig att göra olika tester (vilket jag gör), men vi ger upp och jag skickar slutligen in kompressor och elektronikboxar till Kalmar, kommer i retur (en elektronikbox var trasig), kopplar in igen men inget händer. Lika dött som förut. Det är frustrerande är felsöka ett system med många komponenter, där man är osäker på om installationen är fel eller komponenter är defekta. Kylskåpet hade fungerat helt OK i två år.
Bohusracet kan vi segla utan kylskåp, men det måste vara igång vid slöseglingen som börjar direkt efter.

Autopiloten SPX5 är nästan färdigmonterad. Logg/lod, e7 och SPX5 är ihopkopplade med Sea Talk ng (NMEA2000). Autopilotens kursdator är kopplad till kontrollpanelen med Sea Talk.

När jag ändå är i farten med alla klagomål får jag väl också nämna fluxgate kompassen. Den visar 49 grader när TackTick visar 111 grader, dvs avvikelse ca 60 grader. Kompassen är vänd baklänges (sitter på skottets bak- istället för framsida). Enligt instruktionerna ska kompassen för bästa funktion monteras med Raymarinelogotypen framåt. Måste jag vända på fluxgatekompassen? En fluxgatekompass mäter riktningen mha tre spolar med 120 graders delning. Varför visar fluxgatekompassen fel?

5 kommentarer:

  1. Verkar vara en invecklad utveckling när det gäller segling, går det inte bara att kasta allt överbord och segla som förr.

    Med vänlig hälsning
    Svenne

    SvaraRadera
  2. Det är ett frestande perspektiv när man sliter sitt hår hukande under kapellet i ösregn. Men kylskåp är bra när vi slöseglar och autopiloten gör alla transporter enkla. Och logg som ger fart genom vattnet är bra för att kunna bedöma strömmen. Det är dom lite vidare seglingsäventyren på havet som har lockat mig att utöka apparatmängden ombord.

    SvaraRadera
  3. Min flux visade oxå fel typ 60 grader.. Och då är den ändå vänd åt "rätt" håll... Bara att justera med hjälp av inställningar via instrumentet.. Kämpa på! SPX 5an är värd lite besvär... Måste väl att installera den gamla program varan igen i GPSen? Eller finns inte den att hämta hem?

    SvaraRadera
  4. Tack för information om felvisningen! Den gamla versionen som funka så bra, dvs 4.27, kan jag inte längre ta hem. Men såvitt jag förstår är en ny uppgradering på gång, lite kryptiskt anger Raymarine att den senaste versionen har nummer 6.xx. Raymarine borde anlita en av Spotifyprogrammerarna! Så dom slipper dom värsta buggarna i sina program!

    SvaraRadera
  5. I bland gäller "if in aint broke, dont fix it" ;-)

    SvaraRadera