tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post8149920301823432733..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: Bohusracet 2013 - att förbereda sigAnders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-81773297795273608622013-06-22T11:32:28.667+02:002013-06-22T11:32:28.667+02:00Mina bästa tips för shorthanded i allmänhet och bo...Mina bästa tips för shorthanded i allmänhet och bohusracet i synnerhet:<br /><br />1. Gå ut en timme dan före och testa att reva storen och sätt hårdvindsfocken och kolla skotpunkter mm. Kan tyckas självklart men det är så djäkla lätt att knyta fast revlinan på fel ställe och så irriterande när ringen i det nya storseglet är så tajt fastsydd att man inte får på den på revkroken.<br /><br />2. Var överdrivet nitisk med mat och dryck. Ät och drick på schema om det behövs för att hålla intaget uppe.<br /><br />3. Vila under däck om tillfälle ges vilket på Bohusracet oftast blir utomskärs mellan Hätteberget och Fjällbacka. Sträckan Strömstad-Tristein kan också ge tillfälle.<br /><br />4. Komplettera plotter och dator med en liten handhållen GPS i fickan eller i snöre runt halsen, ovärderligt för snabba beslut vid kryss inomskärs.<br /><br />5. Utomskärs rinner strömmen ofta i rätt smala "rännor". Den uppmärksamme kan utnyttja detta både i med och motström. <br /><br />6. Får man ett 30-graders skift med sig betyder, som Anders och Jimmy upptäckte förra året, lite motström ingenting...;-) Sjöfartsverkets VIVA-app eller webbsida är ofta användbar för att få realtidsdata. Tyvärr finns inga stationer norr om Brofjorden men man får ta vad som finns.<br /><br />7. YR's strömprognoser är nog de bästa men är notoriskt opålitliga, mycket sämre än andra väderprgnoser......var uppmärksam på verkligheten. Generellt tycker jag nog SMHI och DMI har lite bättre prognossäkerhet än YR.<br /><br />8. Känn era egna begränsningar när det gäller att köra och gippa spinnaker i hårdvind. Vi blev lite för kaxiga på W2SB i år och det kostade både tid och pengar....Dubbla gajar ökar trasselrisken men underlättar enormt när man skall gippa i lte friskare vind<br /><br /> <br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-11416754316670544922013-06-22T09:49:02.496+02:002013-06-22T09:49:02.496+02:00Det kanske behövs att en skåning kommer upp och Th...Det kanske behövs att en skåning kommer upp och Think outside the box ;-)Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-29885211936304977812013-06-21T21:23:38.656+02:002013-06-21T21:23:38.656+02:00Alla tre (Arild, Anders D och Peter G) beskriver s...Alla tre (Arild, Anders D och Peter G) beskriver seglingen som i stort sett ett banrace. Min erfarenhet av Augustimånen i början på 90-talet var samma, alla öar gör att man är ganska låst i sitt vägval. Jag ska inte föregripa min strategi, den blir vad den blir när vi väl är där. Förhoppningsvis inte alltför slumpmässig. Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-53056767262410530252013-06-21T21:02:29.069+02:002013-06-21T21:02:29.069+02:00Vi pratade om skillnad mellan bansegling och havsk...Vi pratade om skillnad mellan bansegling och havskör. På korta race måste man slå på skiften medan havskören ibland kan avgöras genom att segla "fel" och möta ett vred/ökning som kan ge 1 knop mer i 40 nm. Lite olika tänk alltså.Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.com