Forbredelser Forbredelsene startet over en uke før start. Begynte å sjekke vær og strøm meldinger. Diskutere forskjellige alternative taktikk. Så på kartet for å se om vi kunne finne forskjellige ruter spesielt rundt Koster og ved rundingen ved Ulsholms kalv.
Startet transporten av båten nedover på onsdag kveld. Torsdag passerte vi Koster og benyttet anledingen til å sjekke om det var mulig å seile noen av de alternativene som var funnet på kartet. Det samme ble gjort nede ved Ulsholms kalv.
Vi nærmet oss Udevalla torsdag kveld og følte at vi var godt forbredt til Bohusracet.
Ut fra værmeldingene hadde vi en ganske klar stratigi.
Fredag og vi hadde start kl 12.00. Reise direkte etter rormannsmøte ut til seilforeningen, slik at vi kunne gjøre de siste forbredelsen i fred og ro. Så på den første starten diskuterte litt forskjellig taktikk. Tok kontakt med noen av de eldre seilerene og fikk litt insideinformasjon om forholdene.
Vi nærmet oss Udevalla torsdag kveld og følte at vi var godt forbredt til Bohusracet.
Ut fra værmeldingene hadde vi en ganske klar stratigi.
Fredag og vi hadde start kl 12.00. Reise direkte etter rormannsmøte ut til seilforeningen, slik at vi kunne gjøre de siste forbredelsen i fred og ro. Så på den første starten diskuterte litt forskjellig taktikk. Tok kontakt med noen av de eldre seilerene og fikk litt insideinformasjon om forholdene.
Starten og ut forbi Uddevallabroen til Stangen
Hadde et godt landmerke slik at jeg hadde full kontroll på linjen. Sjekket linjen og fant ut at det var en lo fordel og der ville alle andre også starte. Valgt derfor å starte litt nede på linjen 2 båtlengder foran de andre (takket være landmerket) og skulle gå akkurat i le av holmen Ringburen. Grunnen til dette var at jeg ville rett etter kunne fritt slå over til babord og gå over til nordre del av fjorden ut over og under broen( takk til noen eldre seilere fra seilforeningen for informasjonen).
Hadde et godt landmerke slik at jeg hadde full kontroll på linjen. Sjekket linjen og fant ut at det var en lo fordel og der ville alle andre også starte. Valgt derfor å starte litt nede på linjen 2 båtlengder foran de andre (takket være landmerket) og skulle gå akkurat i le av holmen Ringburen. Grunnen til dette var at jeg ville rett etter kunne fritt slå over til babord og gå over til nordre del av fjorden ut over og under broen( takk til noen eldre seilere fra seilforeningen for informasjonen).
Vi tok teten og småslo langs land. Vi tok teten fikk for en ledelse på de andre med et par hundre meter.
Stangen – Stenungsund
Ved Stangen begynte vi å seile sørover. Ledelsen ar forsatt ca 200 meter. Men sørover i fjorden var det flere vindhull og når vi traff det første ble vi tatt i gjen. Vinden hadde rommet litt vi satte den lille flate sinnakeren. Vi fikk den til å stå selvom vinden lå mellom 55 og 70 grader apperent. Vi fikk dermed en ledelse igjen på ca 100 meter. Vinden vred mot syd igjen og vi begynte å krysse mot Stenungsund. Her seilte vi godtog traff godt på vindskiftene.
Når vi nærmet oss Svanesund før Stenungsund fikk vi kraftig motstrøm ca 2 knop. Har gjorde vi en liten taktisk bommert og valgt å gå på vestsiden av fjorden i stendfor østsiden. Ledelsen vår før sundet var på ca 300 meter, men gjennom sundet tapte vi ca 200 meter til en cafe 28. Når vi kom til Stenungsung valgt vi å søke mot Stenungsøen og starthuset til Tjørn runt. Her skjedde de noe med vinden og det vred 2 x 70 grader og forsvant het. Resten av klassen kom bakfra med vind og når vi kom til Stenungsundsbroen var vi tatt igjen. Under broen seilte en Cafe 28 og en firste 31.7 (Trindy) forbi. Vi valgte å gå vest om Brattøen sammen med de 4 første i klassen vår. Det ble et speedrace langs Tjørnlandet. Og når vi kom til Galten ble det kryss videre til Hetteberget. Ut over mot Hatteberget hadde vi godt fart og seilte godt på vindskiften. Vi holdt oss hele tiden inntil Tjørnlandet. Etter vært kom vi foran Trindy og cafe 28 og derfra og ut til Hetteberget seilte vi fra di andre båtene.
Vi rundet Hetteberget ca kl 20.10 og var ca 11 minutter foran de andre båtene i klassen.
Ved Stangen begynte vi å seile sørover. Ledelsen ar forsatt ca 200 meter. Men sørover i fjorden var det flere vindhull og når vi traff det første ble vi tatt i gjen. Vinden hadde rommet litt vi satte den lille flate sinnakeren. Vi fikk den til å stå selvom vinden lå mellom 55 og 70 grader apperent. Vi fikk dermed en ledelse igjen på ca 100 meter. Vinden vred mot syd igjen og vi begynte å krysse mot Stenungsund. Her seilte vi godtog traff godt på vindskiftene.
Når vi nærmet oss Svanesund før Stenungsund fikk vi kraftig motstrøm ca 2 knop. Har gjorde vi en liten taktisk bommert og valgt å gå på vestsiden av fjorden i stendfor østsiden. Ledelsen vår før sundet var på ca 300 meter, men gjennom sundet tapte vi ca 200 meter til en cafe 28. Når vi kom til Stenungsung valgt vi å søke mot Stenungsøen og starthuset til Tjørn runt. Her skjedde de noe med vinden og det vred 2 x 70 grader og forsvant het. Resten av klassen kom bakfra med vind og når vi kom til Stenungsundsbroen var vi tatt igjen. Under broen seilte en Cafe 28 og en firste 31.7 (Trindy) forbi. Vi valgte å gå vest om Brattøen sammen med de 4 første i klassen vår. Det ble et speedrace langs Tjørnlandet. Og når vi kom til Galten ble det kryss videre til Hetteberget. Ut over mot Hatteberget hadde vi godt fart og seilte godt på vindskiften. Vi holdt oss hele tiden inntil Tjørnlandet. Etter vært kom vi foran Trindy og cafe 28 og derfra og ut til Hetteberget seilte vi fra di andre båtene.
Vi rundet Hetteberget ca kl 20.10 og var ca 11 minutter foran de andre båtene i klassen.
Hetteberget – Smøgen
Her var de store utfordringen. Skulle en slippe seg inn mot land og vente på den meldte dreiningen til nord nordøst eller skulle vand holde seg ute i havet og seile i medstrøm.
Etter runding slå vi med en gang. Vi var nå 4. båt på havet. Seilte nordover i lete vind og skvalpesjø. Med kun kryssfokk er det har jobbing og mye trimming for å få den til å gå gjennom sjøene. Valgte derfor å seile litt lavt. Medstrømmen var bare på ca 0,6 knop og etter ca 1 time valgte vi å slå vestover for å se om vi fant mere strøm ute i havet. Gikk ca 1/2 nautisk mil utover og slå tilbake nordover. Yes her fant vi va 1-1,2 knops medstrøm og valgte å følge den oppover. Vi seilte med et lite stikk i skjøte og styrte ca 10 grader høyere en Smøgen. Vi hadde nå Trindy og Cafe 28 langt nede i le og en annen 31.7 i sporet rett bak oss.
Kvelden falt på og det ble vanskelig å holde kontroll på konkurentene, Cafe 28 hadde heldigvis en lanterne som lyste dobbelt så godt som de andre og vi kunn derfor plotte han hele natten. Samtidig som vi hadde kontroll om det var noen som skulle slå å seile utover i havet. ( Lo båt for samme halser er har alle samme farge på lanternene). Når vi passerte Måseskjær og nærmet oss brofjorden valgte vi å slippe oss medover mot smøgen. Etter ca en til og vi var på høyde med brofjorden begynte vinden og dreie mot nord nordøst. Det dreide mer og mer og vi seilte forsatt mot land. Vi så også at medstrøm ble mindre og mindre, Diskusjonen i båte fikk på hvor langt inn mot land skulle vi gå før vi slo utover. Cafe 28 og Trindy og neste alle andre båter hadde ikke slått ennå. Vi så samtid at 31.7en i havet hadde tatt mye innpå oss og var godt foran. Endelig kom det et skift til på 15 grader og vi valgte å slå. Stod nå opp til Halløen sør for Smøgen og det beste vi henten nesten hele forspranget som 31.7en hadde fått på oss.
Vi møttes rett og vi var ca 300 meter bak den. Vinden tar seg opp vi seiler ut i havet igjen ofr å finne mer medstrøm. Nå blir det baneseilas opp til fjellbacka.
Her var de store utfordringen. Skulle en slippe seg inn mot land og vente på den meldte dreiningen til nord nordøst eller skulle vand holde seg ute i havet og seile i medstrøm.
Etter runding slå vi med en gang. Vi var nå 4. båt på havet. Seilte nordover i lete vind og skvalpesjø. Med kun kryssfokk er det har jobbing og mye trimming for å få den til å gå gjennom sjøene. Valgte derfor å seile litt lavt. Medstrømmen var bare på ca 0,6 knop og etter ca 1 time valgte vi å slå vestover for å se om vi fant mere strøm ute i havet. Gikk ca 1/2 nautisk mil utover og slå tilbake nordover. Yes her fant vi va 1-1,2 knops medstrøm og valgte å følge den oppover. Vi seilte med et lite stikk i skjøte og styrte ca 10 grader høyere en Smøgen. Vi hadde nå Trindy og Cafe 28 langt nede i le og en annen 31.7 i sporet rett bak oss.
Kvelden falt på og det ble vanskelig å holde kontroll på konkurentene, Cafe 28 hadde heldigvis en lanterne som lyste dobbelt så godt som de andre og vi kunn derfor plotte han hele natten. Samtidig som vi hadde kontroll om det var noen som skulle slå å seile utover i havet. ( Lo båt for samme halser er har alle samme farge på lanternene). Når vi passerte Måseskjær og nærmet oss brofjorden valgte vi å slippe oss medover mot smøgen. Etter ca en til og vi var på høyde med brofjorden begynte vinden og dreie mot nord nordøst. Det dreide mer og mer og vi seilte forsatt mot land. Vi så også at medstrøm ble mindre og mindre, Diskusjonen i båte fikk på hvor langt inn mot land skulle vi gå før vi slo utover. Cafe 28 og Trindy og neste alle andre båter hadde ikke slått ennå. Vi så samtid at 31.7en i havet hadde tatt mye innpå oss og var godt foran. Endelig kom det et skift til på 15 grader og vi valgte å slå. Stod nå opp til Halløen sør for Smøgen og det beste vi henten nesten hele forspranget som 31.7en hadde fått på oss.
Vi møttes rett og vi var ca 300 meter bak den. Vinden tar seg opp vi seiler ut i havet igjen ofr å finne mer medstrøm. Nå blir det baneseilas opp til fjellbacka.
Smøgen – Fjellbacka
Prøvde å seile tacktisk lurt oppover Sotefjorden og vi klarer å seile forbi 31.7en igjenn. Vinder forsetter å øke og nærmer seg ca 15 knop. Hansson 31 føre. Vi velger å seile på vindskiftene oppover mot Fjellbacka og kommer inn i fin rytme. Treffer på nesten vært skift og ledelsen øker med mye.
Vi runder Valløen kl 09:40. Nå var alle andre langt bak. 31.7en rundet 25 minutter bak oss.
Fjellbacka – Strømstad
Ut fra Fjellbacka seilte vi hovedleden ut. Når vi kom ut seilte vi langs land og på innsiden av Djupskjær og også på innsiden av Ulsholms Kalv. Vi forsatte nordover og ut i Kosterfjorden. På kosterfjorden var vinden Nord Nordøst og hadde økt på ca 17-18 knop. Kostersundet seilte vi på østsiden av fjorden oppover. Strømen fikk nå sørover og vi jobbet med å holde oss ute av den. Vi slo forsatt på skiftene og de kom ganske rytmisk. Alle trykkøkningen vred mot øst og ved løyende vind vred det mot nord. Lett å seile på skift da!!!!!
Traff godt på innseilingen til Strømstad. Vinden var løyende innover mot runding og vi gjorde forbredelse på å sette spinnaker rett etter runding.
X 50 Jokermann var på vei til å ta oss igen nå.
Vi rundet Strømstad kl 11:05. 31.7en var nå en time og sektsten minutter bak oss.
Prøvde å seile tacktisk lurt oppover Sotefjorden og vi klarer å seile forbi 31.7en igjenn. Vinder forsetter å øke og nærmer seg ca 15 knop. Hansson 31 føre. Vi velger å seile på vindskiftene oppover mot Fjellbacka og kommer inn i fin rytme. Treffer på nesten vært skift og ledelsen øker med mye.
Vi runder Valløen kl 09:40. Nå var alle andre langt bak. 31.7en rundet 25 minutter bak oss.
Fjellbacka – Strømstad
Ut fra Fjellbacka seilte vi hovedleden ut. Når vi kom ut seilte vi langs land og på innsiden av Djupskjær og også på innsiden av Ulsholms Kalv. Vi forsatte nordover og ut i Kosterfjorden. På kosterfjorden var vinden Nord Nordøst og hadde økt på ca 17-18 knop. Kostersundet seilte vi på østsiden av fjorden oppover. Strømen fikk nå sørover og vi jobbet med å holde oss ute av den. Vi slo forsatt på skiftene og de kom ganske rytmisk. Alle trykkøkningen vred mot øst og ved løyende vind vred det mot nord. Lett å seile på skift da!!!!!
Traff godt på innseilingen til Strømstad. Vinden var løyende innover mot runding og vi gjorde forbredelse på å sette spinnaker rett etter runding.
X 50 Jokermann var på vei til å ta oss igen nå.
Vi rundet Strømstad kl 11:05. 31.7en var nå en time og sektsten minutter bak oss.
Strømstad - Tresteiene
Rett etter runding var det veldig lite vind, og en skjæring på 65 grader apperent. Spinnaker gikk opp og vi seilte spinnaker gjennom stillebelte og ut i vinden. Deilig å ga 4 knop istenfor 1.5 knop. Tok ned spinnakeren og seilte med et lite tikk i skjøte opp til tresteinen. Vinden var nå opp i 22-23 knop.
Vi rundet Tresteinene som andre båt, kun 3 minutter bak X 50 jokermann. Vi rundet kl 13:05
Rett etter runding var det veldig lite vind, og en skjæring på 65 grader apperent. Spinnaker gikk opp og vi seilte spinnaker gjennom stillebelte og ut i vinden. Deilig å ga 4 knop istenfor 1.5 knop. Tok ned spinnakeren og seilte med et lite tikk i skjøte opp til tresteinen. Vinden var nå opp i 22-23 knop.
Vi rundet Tresteinene som andre båt, kun 3 minutter bak X 50 jokermann. Vi rundet kl 13:05
Tresteinene – Ulsholms kalv
Rett etter rundet satte vi spinnaker. HVA tvinn på sinnakeren skitt den må ned. Satte spinnakeren igjen, men hadde da kommer litt langt vest i forhold til planagt rute. Måtte skjære opp, vi skulle gå vest av Tisler, men landet vest av Alnekubben. Yippe 11-12-13,8 knop på flatt vann med spinnaker opps brocher. Slik forstatte vi ned mot Koster. Hadde ved 7-8 borcher og 10-12 knop mellom brochene. Nærmet oss kosterøyen og et område med mye grunner. Her hadde brukt litt tid nedover for å finne sikker gjennomseiling. Vi nærmer oss med 11-12 knop og nestebrocher. 25 meter før vi er på det trangeste kommer det en ny broch. Vi slipper skøte til spinnaker og lar den blafre gjennom det trengeste før vi setter gass igjen. Herfra og ned til Ulsholm kalv blir det ren trensport med spinnaker.
Vi runder Ulholms kalv kl 15:48. Neste båt i klassen var nå en 31.7en som var ca 1 time og 15 minutter bak oss.
Rett etter rundet satte vi spinnaker. HVA tvinn på sinnakeren skitt den må ned. Satte spinnakeren igjen, men hadde da kommer litt langt vest i forhold til planagt rute. Måtte skjære opp, vi skulle gå vest av Tisler, men landet vest av Alnekubben. Yippe 11-12-13,8 knop på flatt vann med spinnaker opps brocher. Slik forstatte vi ned mot Koster. Hadde ved 7-8 borcher og 10-12 knop mellom brochene. Nærmet oss kosterøyen og et område med mye grunner. Her hadde brukt litt tid nedover for å finne sikker gjennomseiling. Vi nærmer oss med 11-12 knop og nestebrocher. 25 meter før vi er på det trangeste kommer det en ny broch. Vi slipper skøte til spinnaker og lar den blafre gjennom det trengeste før vi setter gass igjen. Herfra og ned til Ulsholm kalv blir det ren trensport med spinnaker.
Vi runder Ulholms kalv kl 15:48. Neste båt i klassen var nå en 31.7en som var ca 1 time og 15 minutter bak oss.
Ulsholms kalv – Mjølskær
Forsatt spinnaker. Vinden har dreid mot nord og var løyendene. Valgte forsatt å seile med den lille spinnaker, selv om lensespinnakeren hadde godt fortere.
Går inne blant øyene, men vi må skjære for å få fart. Vi velger å jibbe og gå ut rett øst av bramskjær før vi jibber tilbake. Yippi ny dreining mot øst og økende. Nå fikk vi fine bølger å surfte på og fikk opp en fart mellom 8,5 og 11 knop i surfene. Desverre hadde vi ca 1 knops motstrøm, men dette medførte at bølgene ble krappe og fine å surfe på. Ned mot Mjølskjær dreider igjen vinden mot nord og løyer.
Vi runder Mjølskjær med kun 10 knops vind og helt platt. Runder Mjølskjær kl 16:43
Forsatt spinnaker. Vinden har dreid mot nord og var løyendene. Valgte forsatt å seile med den lille spinnaker, selv om lensespinnakeren hadde godt fortere.
Går inne blant øyene, men vi må skjære for å få fart. Vi velger å jibbe og gå ut rett øst av bramskjær før vi jibber tilbake. Yippi ny dreining mot øst og økende. Nå fikk vi fine bølger å surfte på og fikk opp en fart mellom 8,5 og 11 knop i surfene. Desverre hadde vi ca 1 knops motstrøm, men dette medførte at bølgene ble krappe og fine å surfe på. Ned mot Mjølskjær dreider igjen vinden mot nord og løyer.
Vi runder Mjølskjær med kun 10 knops vind og helt platt. Runder Mjølskjær kl 16:43
Mjølskjær-Mål
Hadde veldig lite vind og helt platt. Vi jibbet oss nedover på vindskiftene. Herlig å seile på skift med vinden, krever mye konestrasjon og det er jo ikke noe problem etter 30 timer uten søvn.
Vi er mål kl 19:39 som andre enskrogsbåt. X 50 jokermann kom i mål en time og 2 minutter før oss.
Neste båt i klassen var en cafe 28 som var en time og 10 minutter bak oss.
Konklusjon
De siste vær og strømeldingene vi satt med stemte ganske bra med slik det ble. Vi fulgte vår stratigi nesten hele veien, pusjet hardt og greide å holde fokus nesten hele veien. Vi hadde 24. beste seiltid av alle båtene.
Takk til Pär og alle de andre for en fantastisk regatta. Vi sees til neste år.
Hadde veldig lite vind og helt platt. Vi jibbet oss nedover på vindskiftene. Herlig å seile på skift med vinden, krever mye konestrasjon og det er jo ikke noe problem etter 30 timer uten søvn.
Vi er mål kl 19:39 som andre enskrogsbåt. X 50 jokermann kom i mål en time og 2 minutter før oss.
Neste båt i klassen var en cafe 28 som var en time og 10 minutter bak oss.
Konklusjon
De siste vær og strømeldingene vi satt med stemte ganske bra med slik det ble. Vi fulgte vår stratigi nesten hele veien, pusjet hardt og greide å holde fokus nesten hele veien. Vi hadde 24. beste seiltid av alle båtene.
Takk til Pär og alle de andre for en fantastisk regatta. Vi sees til neste år.
Med hilsen
Anne og Arild Heldal
NOR 10455
Frøkna
NOR 10455
Frøkna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar