torsdag 29 mars 2012

SRS och Polardiagram

Två tidigare inlägg: Torrsegling-srs och Mest för SRS nördar har handlat om SRS. Diverse bloggdiskussioner den gångna vintern har innehållit både positiva och negativa inlägg om SRS. Orsaken till att jag räknar och skriver om SRS är att jag vill skapa mig en uppfattning om hur bra regeln är.
På BLUR finns massor av polardiagram sammanställda. Hur stämmer de farter som diagrammen (eller tabellerna) visar med våra SRS mättal? Visar polardigrammen samma skillnader mellan båtarna som SRS mättalen?
Diagrammen är säkert av ganska varierande kvalite, några är säkert glädjediagram, mer avsedda för marknadsföring, några - bl.a. BLUR1 (Albin Nova) och BLUR2(J109) - är framtagna med hjälp av tex Expeditionprogrammet och visar då en specifik båts verkliga prestanda. Polardiagrammet för J/111 Blur3 hittade jag på nätet, säljs som en sticker att placera nånstans i sittbrunnen.
Diagrammen visar ju farter vid olika relativa vindriktningar och vindstyrkor. Alla båtar har sina starka och svaga sidor och dom framgår ju direkt av ett polardiagram. Jag har vid beräkningarna valt att jämföra några båtar som seglar en kryss/länsbana och beräknat VMG mot vinden och VMG undan vinden vid vindstyrkorna 4, 6 och 8 m/s. Ett ganska tradigt arbete eftersom det inte finns färdiga excelsidor, man får pyssla ihop dom på egen hand. Varje båts prestanda är beräknad som medelvärdet av VMG kryss och VMG läns.

Såhär blev resultatet:

Båt
SRS
VMG kr/lä
Xtal
Xtal/SRS
Nova Blur1
1,156
4,878
1,156
1,000
Arcona430
1,414
6,114
1,449
1,025
Dehler 38
-
6,054
1,435

First 31.7
1,201
5,124
1,214
1,011
First 34.7
1,240
5,311
1,259
1,015
First 36.7
1,240
5,310
1,258
1,015
First 40.7
1,340
5,552
1,316
0,982
First 44.7
1,422
6,110
1,448
1,018
First 40
-
5,812
1,377

J109 Blur2
1,290
5,399
1,280
0,992
J111 Blur3
1,402
5,999
1,422
1,014
Mumm 36
1,340
5,557
1,317
0,983
VO 70
-
9,021
2,138

X35
1,335
5,705
1,352
1,013

I listan finns mest Firstbåtar ritade av Bruce Farr. De flesta av polardiagrammen för dom båtarna har Farrlogon på försättsbladet. Några av båtarna i tabellen har inga SRS mättal. Dom är ändå medtagna för att man ska få en uppfattning om vad dom skulle få för SRS mättal. Den andra kolumnen visar medelvärdet i knop för VMG kryss och VMG läns vid tre olika vindstyrkor. I den tredje kolumnen har jag översatt VMG medelvärdet till nåt slags beräknat SRS, här kallat Xtal beräknat som Xtal=1,156*(VMG kr/lä)/4,878, där 4,878 är (VMG kr/lä) för BLUR1. En båt med 10% högre prestanda än BLUR1 får då 10% högre Xtal. Siffrorna är valda så att BLUR1 ska få behålla sitt värde 1,156. Den 4de kolumnen är förhållandet mellan Xtal och SRS. Det är alltså ett mått på båtens prestanda i förhållande till vad SRS mättalet anger. Ett värde över 1,0 innebär att båten kan hävda sig bättre på en kryss/länsbana än BLUR1. Under 1,0 ska BLUR1 segla bättre. Det är naturligt att utpräglade slörbåtar har värde under 1,0 eftersom höga halvvind/slörfarter självklart måste avspegla sig i SRS samtidigt som det inte är något som man har direkt nytta av på en kryss/länsbana. Som tur är så finns det andra typer av banor.

Avvikelsen mellan Xtal (verkliga prestanda) och SRS (formelprestanda) är anmärkningsvärt liten. För flera båtar är Xtal nästan precis 1,5% över SRS. Ett värde sticker ut. First 40.7, som jag uppfattar som en bra kryss/läns båt har värde under Novans. Men det kan vara ett missvisande polardiagram för just den båten. Xtalet (som alltså är en indikation på SRS) för en VO70 båt är medtaget som en kuriositet. SRS 2,14 för en enskrovsbåt, det kan man suga på länge.

5 kommentarer:

  1. Lasse Norlin sa tidigare att det inte går att segla upp till ett LYS-tal högre än 2,0. Sen orsakar ökad båtfart större kryssvinklar som ger ökad distans. Samma gäller med skärning på undanvinden. Har ingen koll på faktiskt resultat av hög-LYS/SRS resultat men du har kanske koll?
    Vad tror du?

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att jag hade fått chansen att känna på att segla en VO70. Men får nöja mig med att glo i polardiagram. Analysen tar hänsyn till det du nämner, dvs beräkningarna är gjorda för VMG på både kryss och läns. Kryssvinklarna variera från 52 grader vid 4 m/s till 45 vid 8 m/s. Slörvinklarna är ca 145 grader, dvs mera platt än jag intuitivt trodde det skulle vara (men jag har ju, som sagt, inte vart med på riktigt). Det är ju en extrem båt, vore konstigt om inte SRS också skulle vara extremt. Men knappast en båt att segla Ornö eller Arkö Runt med.

    SvaraRadera
  3. Hej Anders
    Jämförelsen med kryss/länsbana haltar väl eftersom SRS är för cirkulär bana där det ska seglas även halvvind och slörar.
    Vi, Leif Englund och jag, fick kopior på polardiagram från Alex Simonis beräkningar. När vi jämförde dessa med rimliga data så stämde det inte helt bra.
    Alex menade att de teoretiska beräkningarna mest gick att använda för jämförelser när man testade olika parametrar i designarbetet. De vi hade fått var då utan bland annat vågor och vindmotstånd i riggen plus att säkert saknade andra parametrar. De kommersiellt presenterade polardiagrammen är ofta tillskruvade för att passa för försäljning av båtar. jag tror de somm stämmer bäst faktiskt är de som finns i ORCi breven.

    SvaraRadera
  4. synd att det inte finns polardiagram för cheetah 30, man är ju givetvis fasligt nyfiken på hur stor skillnad det mellan verkligheten och årets srs-tal, om det nu är någon.. det kanske bara är vi som inte kan segla... :-(..

    SvaraRadera
  5. Anders: SRS ska gälla för cirkulär bana - det har vi hört ofta. Men beräkningen kan ändå göras med olika förutsättningar. Tex innebär cirkulär bana att 25% av sträckan är kryss, men - eftersom det går långsammats (för det mesta) på kryss, så tillbringar båtarna längre tid på den bogen. Viktningen av prestanda på olika bogar ska - för att var teoretiskt korrekt - göras mht tid och inte sträcka. En ultrasnabb halvvind/slörbåt har sina optimala förhållanden under ca 50% av sträckan, men tiden på samma bog blir betydligt mindre än 50%.
    Den gångna vintern har det varit livlig debatt om SRS mättalen på framförallt BLUR, men också på Sundetregatta. Själv ska jag segla SRS i sommar. De inlägg om SRS jag redovisat har handlat om principiella förhållanden (teoretiska där grunden är skrovfart eller verkliga baserade på polardiagram) mellan båtars prestanda och SRS mättal. Jag tycker SRS verkar stämma väldigt bra - största avvikelserna är i storleksordningen 1%. Det är betydligt mindre än inverkan av ett med/motvrid på 30 minuters kryss för en normallång bana. Jag hoppas få fram bra underlag för att analysera inverkan av deplacement. Isåfall blir det temat för ett inlägg.

    SvaraRadera