tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post373042984384492914..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: SRS och PolardiagramAnders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-33221476501911240242012-04-06T21:51:10.645+02:002012-04-06T21:51:10.645+02:00Anders: SRS ska gälla för cirkulär bana - det har ...Anders: SRS ska gälla för cirkulär bana - det har vi hört ofta. Men beräkningen kan ändå göras med olika förutsättningar. Tex innebär cirkulär bana att 25% av sträckan är kryss, men - eftersom det går långsammats (för det mesta) på kryss, så tillbringar båtarna längre tid på den bogen. Viktningen av prestanda på olika bogar ska - för att var teoretiskt korrekt - göras mht tid och inte sträcka. En ultrasnabb halvvind/slörbåt har sina optimala förhållanden under ca 50% av sträckan, men tiden på samma bog blir betydligt mindre än 50%. <br />Den gångna vintern har det varit livlig debatt om SRS mättalen på framförallt BLUR, men också på Sundetregatta. Själv ska jag segla SRS i sommar. De inlägg om SRS jag redovisat har handlat om principiella förhållanden (teoretiska där grunden är skrovfart eller verkliga baserade på polardiagram) mellan båtars prestanda och SRS mättal. Jag tycker SRS verkar stämma väldigt bra - största avvikelserna är i storleksordningen 1%. Det är betydligt mindre än inverkan av ett med/motvrid på 30 minuters kryss för en normallång bana. Jag hoppas få fram bra underlag för att analysera inverkan av deplacement. Isåfall blir det temat för ett inlägg.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-65841359361739278422012-04-03T08:37:24.908+02:002012-04-03T08:37:24.908+02:00synd att det inte finns polardiagram för cheetah 3...synd att det inte finns polardiagram för cheetah 30, man är ju givetvis fasligt nyfiken på hur stor skillnad det mellan verkligheten och årets srs-tal, om det nu är någon.. det kanske bara är vi som inte kan segla... :-(..Mikael Vesalahttp://www.cheetah30.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-22982383638407771072012-04-01T10:30:45.357+02:002012-04-01T10:30:45.357+02:00Hej Anders
Jämförelsen med kryss/länsbana haltar v...Hej Anders<br />Jämförelsen med kryss/länsbana haltar väl eftersom SRS är för cirkulär bana där det ska seglas även halvvind och slörar.<br />Vi, Leif Englund och jag, fick kopior på polardiagram från Alex Simonis beräkningar. När vi jämförde dessa med rimliga data så stämde det inte helt bra.<br />Alex menade att de teoretiska beräkningarna mest gick att använda för jämförelser när man testade olika parametrar i designarbetet. De vi hade fått var då utan bland annat vågor och vindmotstånd i riggen plus att säkert saknade andra parametrar. De kommersiellt presenterade polardiagrammen är ofta tillskruvade för att passa för försäljning av båtar. jag tror de somm stämmer bäst faktiskt är de som finns i ORCi breven.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-20427605142580500612012-03-30T08:34:06.611+02:002012-03-30T08:34:06.611+02:00Jag önskar att jag hade fått chansen att känna på ...Jag önskar att jag hade fått chansen att känna på att segla en VO70. Men får nöja mig med att glo i polardiagram. Analysen tar hänsyn till det du nämner, dvs beräkningarna är gjorda för VMG på både kryss och läns. Kryssvinklarna variera från 52 grader vid 4 m/s till 45 vid 8 m/s. Slörvinklarna är ca 145 grader, dvs mera platt än jag intuitivt trodde det skulle vara (men jag har ju, som sagt, inte vart med på riktigt). Det är ju en extrem båt, vore konstigt om inte SRS också skulle vara extremt. Men knappast en båt att segla Ornö eller Arkö Runt med.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-91321378847052231242012-03-29T22:17:22.668+02:002012-03-29T22:17:22.668+02:00Lasse Norlin sa tidigare att det inte går att segl...Lasse Norlin sa tidigare att det inte går att segla upp till ett LYS-tal högre än 2,0. Sen orsakar ökad båtfart större kryssvinklar som ger ökad distans. Samma gäller med skärning på undanvinden. Har ingen koll på faktiskt resultat av hög-LYS/SRS resultat men du har kanske koll?<br />Vad tror du?Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.com