Röstjärn för över och mellanvant i bildens underkant, undervantets röstjärn är inflyttat för att det ska vara bekvämt att passera. Röd eller blå placering av skotskenan? |
Innanför eller utanför undervantets röstjärn? Vilken skotvinkel har man när det blåser 14 m/s? Så stor som möjligt tror jag, det blir nog utanför. Eller kanske innanför? Beslutsångest igen. Tacksam för support!
I somras hade vi problem att böja masten för att trimma bort buken i storseglet. Det var en ganska generös kurva inlagd för att få fin fart i lättvind, men vi missbedömde möjligheten att få bort den genom att dra i häckstaget. Förkrum av masten genom att flytta bak mastfoten nere i durknivå ökade krummet, men till priset av att vi inte kunde få den förstagsspänning vi ville ha. Nu är storseglet omsytt och dessutom har vi förberett SRS mätbrevet och angett att Piano har backstag. Men backstag är ivägen och kräver en extra hand då man slår. Henrik E föreslog att toppvanten skulle flyttas upp ovanför förstagsfästet. Bra ide! Men varför placerade jag dom nedanför förstagsfästet från början. Hur var tänket då?
Jag ska erkänna att jag spionerade på andra båtar. Dessutom hittade jag bilder (på webben förstås) som visade hur man kunde undvika att toppvanten påverkade böjningen överhuvudtaget. Var ute med kameran och plåtade alla intressanta lösningar jag kunde hitta. Faktiskt ingen enda mast jag hittade hade vanten fästa över förstaget. Det är naturligt att en genuabåt har toppvanten monterade så (inte hindra genuan). Men alla fockbåtar med svepta spridare? Häromveckan när jag tittade igenom den dagens videosnuttar från VOR kom en sekvens som följde inspektionen av PUMA Ocean racing powered by BERG's mast. Då fladdrade en vantinfästning ovanför förstaget förbi. Det är naturligt att VORbåtarna fäster sina vant så högt som möjligt med tanke på alla topphissade segel. Det kan ju också vara naturligt för Piano men av andra skäl: för att slippa backstag och samtidigt få lite mastböj.
Flytta upp toppvantet ovanför istället för som nu under förstagsfästet? Till ett område med väggtjocklek 3 mm, kräver förstärkning utanpå masten. Det kan bli problem med böjning av masten i sidled. Nedre hakplåten får vara kvar, skulle kraftspelet i masten innebära att riggen blir svårtrimmad, så kan jag alltid byta tillbaka. Och sätta backstag i det nya fästet.
Vad säger segelmakaren om skotvinkel i grader?
SvaraRaderaEn sak jag tycker är viktig är att det är lätt att sugga ut/fram den när man faller av. Det pratas väldigt mycket om inhal men väldigt sällan om tvärtom som jag ser som mycket viktigare förutsatt att skenan sitter rätt...
Det går ju att höja/sänka seglet i halsningen också för att justera skotpunkt.
Nu har jag frågat segelmakaren. Och segelmakarens brorsa. Och fått motstridiga besked. Översatt till Express-skotvinklar så är det utanför som gäller. Fortfarande beslutsångest!
SvaraRaderaDå tror jag på utanför...
SvaraRaderaMitt tänk om skotpunkt (innanför) lutar sig mest mot den praktiska aspekten. Har inte speciellt klart för mig om skotvinklar på din båttyp men antar att 9-11˚ borde vara normalt och det är väl det du har på rufftaket. När du revar focken blir läget ett annat. Toppen kommer ner och spalten ökar. Då kanske du inte behöver vara så rädd för att stänga toppen och kan skicka ut skotpunkten utanför undervantet. Vad blir skotvinkeln för de olika positionerna innanför - utanför?
SvaraRadera