Har lämnat #26 ett tag, dags att få igång #27, dvs Piano. Totalt 3 st V8:or har anlänt till Dragans verkstad för renovering - då har han ingen tid över för annat. Jag drar mig in i stora hallen och tar hand om Piano.
|
Såhär långt kom vi med #26. Fortsättning följer när motorerna är klara. |
Mätte upp Piano med laseravvägningsinstrument, fick tag på en proffsvariant från Bosch. Det lågprisavvägningsinstrument jag köpte för två år sen höll helt enkelt inte måttet. För ljussvagt och inte heller riktigt horisontellt. 2 mm/m blir ganska mycket på 10 meters avstånd.
Tidigare har jag skrivit att vi ska försöka ta av den sikaflexlimmade kölen och sen återmontera den lite rakare. Det var hyggligt enkelt att ta bort Al-relingslisten på #26 men det var ändå tillräckligt knepigt för att få oss att inse det nästan omöjliga i att demontera kölen på Piano. Lätt att ställa båten i våg, skruvar bara lite på Harbecktrailerns höjdjusteringar. Uppmätningen med laserinstrumentet visade att vattenlinjen var fel, den var 2 cm för låg på BB sidan. Kölen lutar lite, underkant är förskjuten 17 mm åt BB. Dessutom är det mer inredning på BB sidan. Inte undra på att ögat tyckte båten lutade åt BB. Vi lossar inte på kölen pga att kölen lutar 0,6 grader. Ledsen om jag gör alla, som ville veta om man kan lossa en sikaflexlimmad köl, besvikna. Flyttar batterierna till SB sidan så att inredningen väger jämt. Då ser det nog rakt ut.
Lyfter vattenlinjen ca 4 cm i aktern genom att sänka aktern och justerar i sidled.
|
Om man har skarpa ögon (och inte är röd/grönt färgblind) så syns den nya vattenlinjen något över den gamla. |
|
Täta markeringar med spritpenna och en bra maskeringstejp ger en väldigt skarp och rak vattenlinje. |
När man klättrar kring aktern och kommer i närkontakt med skrovlinjerna, så undrar jag om Juan K och Gösta E känner varandra. Akterskeppslinjer som Groupama? Eller vem det nu är som har lånat av vem.
|
Juan K? Nu är han väl lite väl kaxig! |
Ja lite kaxig - men det kanske man måste vara - för vem säger det annars ;-)
SvaraRadera